Intuition hyödyntäminen työelämässä
Juurakko, Satu (2019)
Juurakko, Satu
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120525093
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120525093
Tiivistelmä
Intuitiota on tutkittu viime vuosina enenevissä määrin ja sen merkitystä aletaan ymmärtää paremmin. Intuition voidaan kuvata olevan tietoa, jota tiedetään, mutta jota ei tiedetä tietävänsä. Se on erottamaton osa ihmisen ajattelua. Intuitiivista ajattelua on totuttu käyttämään sosiaalisissa suhteissa ja työelämän ulkopuolella, mutta sen käyttö työelämässä on vielä vähäistä, varsinkin konservatiivisilla ja byrokraattisilla aloilla.
Intuition hyödyntäminen työelämässä -opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia kosmetiikka-alalla työskentelevillä on intuition käytöstä työelämässä. Lisäksi tavoitteena oli havainnollistaa, kuinka intuitiivista tietoa voitaisiin tulevaisuudessa hyödyntää paremmin.
Tässä opinnäytetyössä tietoperusta muodostui aiemmasta intuition tutkimuksesta ja aiheeseen liittyvästä relevantista kirjallisuudesta. Tietoperustassa käsiteltiin ajatteluprosesseja ja oivalluksiin liittyvää fysiologista prosessia. Lisäksi työssä selvitettiin intuition liittymistä tunteisiin ja tunneälyyn, intuition kehittämisen mahdollisuuksia ja variaatioita eri työtehtävissä. Aihetta rajattiin siten, että hengelliset kokemukset jätettiin pois ja tutkimukset kohdistuivat kosmetiikka-alalla työskenteleviin henkilöihin.
Menetelmällisenä ratkaisuna tässä työssä käytettiin teemahaastattelua ja Delfoi-asiantuntijapaneelia. Teemahaastatteluiden tuloksista tehtiin sisällönanalyysi. Käytettyjen menetelmien avulla saatiin vastauksia työn tutkimuskysymyksiin.
Keskeisinä tuloksina havaittiin, että intuitiota pidetään sisäsyntyisenä, kehittyvänä kykynä, jota voidaan hyödyntää työelämässä. Hyödyntäminen kuitenkin edellyttää omaan intuitioon tutustumista ja hyvää itsetuntemusta. Intuitio nähtiin kosmetiikka-alalla soveltuvan erityisesti työn ja yritystoiminnan kehittämiseen, ideointiin, trendien ennakointiin, rekrytointiin ja työyhteisössä toimimiseen. Opinnäytetyön tuotokseksi kehiteltiin intuition hyödyntämisen työkalu, jota voidaan käyttää erilaisten haasteiden ratkomiseen. Työkalu on kanvaasin muodossa ja etenee vaiheittain, opastamalla seuraaviin vaiheisiin. Kanvaasia testattiin kosmetiikka-alalla toimivien henkilöiden kanssa.
Johtopäätöksinä voitiin todeta, että intuitio on hyödyllinen elementti työelämässä, kun sitä käytetään yhdessä rationaalisen ajattelun kanssa. Jatkotutkimuksia aiheesta tarvitaan lisää. Intuitio on ilmiönä vielä verrattain vähän tutkittu ja tarvitaan lisää tutkimuksia, jotta ilmiötä ymmärretään paremmin. Länsimainen tietoyhteiskunta on pitkälti rakennettu rationaalisen ajattelun varaan ja tarvitaan asennemuutosta ja hyväksyvämpää ilmapiiriä, jotta intuitio voidaan ottaa hyötykäyttöön laajemmin. Tiedostamaton ajattelu on vielä toistaiseksi alihyödynnetty voimavara työelämässä.
Intuition hyödyntäminen työelämässä -opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia kosmetiikka-alalla työskentelevillä on intuition käytöstä työelämässä. Lisäksi tavoitteena oli havainnollistaa, kuinka intuitiivista tietoa voitaisiin tulevaisuudessa hyödyntää paremmin.
Tässä opinnäytetyössä tietoperusta muodostui aiemmasta intuition tutkimuksesta ja aiheeseen liittyvästä relevantista kirjallisuudesta. Tietoperustassa käsiteltiin ajatteluprosesseja ja oivalluksiin liittyvää fysiologista prosessia. Lisäksi työssä selvitettiin intuition liittymistä tunteisiin ja tunneälyyn, intuition kehittämisen mahdollisuuksia ja variaatioita eri työtehtävissä. Aihetta rajattiin siten, että hengelliset kokemukset jätettiin pois ja tutkimukset kohdistuivat kosmetiikka-alalla työskenteleviin henkilöihin.
Menetelmällisenä ratkaisuna tässä työssä käytettiin teemahaastattelua ja Delfoi-asiantuntijapaneelia. Teemahaastatteluiden tuloksista tehtiin sisällönanalyysi. Käytettyjen menetelmien avulla saatiin vastauksia työn tutkimuskysymyksiin.
Keskeisinä tuloksina havaittiin, että intuitiota pidetään sisäsyntyisenä, kehittyvänä kykynä, jota voidaan hyödyntää työelämässä. Hyödyntäminen kuitenkin edellyttää omaan intuitioon tutustumista ja hyvää itsetuntemusta. Intuitio nähtiin kosmetiikka-alalla soveltuvan erityisesti työn ja yritystoiminnan kehittämiseen, ideointiin, trendien ennakointiin, rekrytointiin ja työyhteisössä toimimiseen. Opinnäytetyön tuotokseksi kehiteltiin intuition hyödyntämisen työkalu, jota voidaan käyttää erilaisten haasteiden ratkomiseen. Työkalu on kanvaasin muodossa ja etenee vaiheittain, opastamalla seuraaviin vaiheisiin. Kanvaasia testattiin kosmetiikka-alalla toimivien henkilöiden kanssa.
Johtopäätöksinä voitiin todeta, että intuitio on hyödyllinen elementti työelämässä, kun sitä käytetään yhdessä rationaalisen ajattelun kanssa. Jatkotutkimuksia aiheesta tarvitaan lisää. Intuitio on ilmiönä vielä verrattain vähän tutkittu ja tarvitaan lisää tutkimuksia, jotta ilmiötä ymmärretään paremmin. Länsimainen tietoyhteiskunta on pitkälti rakennettu rationaalisen ajattelun varaan ja tarvitaan asennemuutosta ja hyväksyvämpää ilmapiiriä, jotta intuitio voidaan ottaa hyötykäyttöön laajemmin. Tiedostamaton ajattelu on vielä toistaiseksi alihyödynnetty voimavara työelämässä.