Brändin tunnettavuuden nostattaminen 360°-markkinoinnilla Case: Luxie Beauty
Hyvönen, Laura; Poukka, Julia (2019)
Hyvönen, Laura
Poukka, Julia
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111221032
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111221032
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia Nordic Beauty Import OY:n (NBI) käyttämää uudenlaista lanseeraustapaa ja sen toimivuutta uuden brändin tunnettavuuden nostattamiseksi. NBI lanseerasi meikkisivellinsarja Luxie Beautyn yhdessä kosmetiikkaverkkokauppa Lykon kanssa. Lanseerausstrategiana käytettiin 360°-markkinointia. Työn tarkoituksena oli selvittää, lisäsikö uusi lanseeraustapa brändin tunnettavuutta uusilla markkinoilla. Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin aluksi kosmetiikkamarkkinoita Suomessa sekä yrityksen sisäisen ja ulkoisen toimintaympäristön teoriaa lähtökohta-analyysien avulla. Luxie Beautyn markkinatilannetta kartoitettiin neljän valitun avainkilpailijan kilpailija-analyysien avulla. Näiden lisäksi teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin lanseerausprosessia sekä sen päävaiheita. Lopuksi lanseerausstrategiassa käytetyn 360°-markkinoinnin osa-alueita sekä NBI:n sekä Lykon yhteistä lanseeraussuunnitelmaa kuvattiin yksityiskohtaisemmin.
Opinnäytetyön yhteydessä toteutettiin kyselytutkimus verkkolomakkeen avulla ruotsalaiseen kosmetiikkaryhmään Facebookissa. Halutun kohderyhmän tavoittamiseksi kysely kohdistettiin kauneuteen keskittyneisiin kuluttajiin. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, onnistuiko lanseeraus lisäämään brändin tunnettavuutta valituilla markkinoilla. Tuloksista todettiin, että vaikka lanseerauksella tavoitettiin oikea kohderyhmä, lanseerauksen tavoite ei toteutunut toivotulla tavalla. Lanseeraus ei tavoittanut tarpeeksi uusia asiakkaita ja tunnettavuuden nousu oli vähäistä.
Opinnäytetyön yhteydessä toteutettiin kyselytutkimus verkkolomakkeen avulla ruotsalaiseen kosmetiikkaryhmään Facebookissa. Halutun kohderyhmän tavoittamiseksi kysely kohdistettiin kauneuteen keskittyneisiin kuluttajiin. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, onnistuiko lanseeraus lisäämään brändin tunnettavuutta valituilla markkinoilla. Tuloksista todettiin, että vaikka lanseerauksella tavoitettiin oikea kohderyhmä, lanseerauksen tavoite ei toteutunut toivotulla tavalla. Lanseeraus ei tavoittanut tarpeeksi uusia asiakkaita ja tunnettavuuden nousu oli vähäistä.