Moto Tiles liikuntalaatat lasten hyvinvoinnin edistäjänä : Video-ohjeistus pelin käyttöön
Ronkainen, Emma (2019)
Ronkainen, Emma
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019102820292
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019102820292
Tiivistelmä
Liikuntapelien (exergames) tarkoitus on aktivoida pelaajaansa fyysisesti ja kehittää jotain tiettyä ominaisuutta, kuten koordinaatiota, kestävyyttä, venyvyyttä tai voimaa. Lasten kanssa työskennellessä pelien avulla voidaan tukea lapsen motorista kehitystä, lisätä lasten fyysistä aktiivisuutta sekä motivaatiota liikkumiseen. Digitaalisia liikuntapelejä voidaan hyödyntää myös lasten kuntoutuksessa ja fysioterapiassa. Esimerkiksi videopelaamisesta on saatu lupaavia tuloksia cp-vammaisten lasten kuntoutuksessa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa lasten parissa työskenteleville sosiaali-, terveys-, ja kasvatusalan toimijoille suomenkieliset videopohjaiset ohjeet Moto Tiles -liikuntapelin käyttöön. Työn tavoitteena oli lisätä tietoutta Moto Tiles -pelin hyödyistä lasten hyvinvoinnin edistäjänä sekä lisätä hyvinvointiteknologian käyttöä lasten kanssa työskentelevien sosiaali-, terveys-, ja kasvatusalan toimijoiden keskuudessa.
Työ toteutettiin kehittämistyönä, jonka tilaajana oli WelTech –hanke. Hankkeessa on järjestetty ja kehitetty hyvinvointiteknologiaan liittyviä koulutuskokonaisuuksia hoitohenkilökunnalle, sekä sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille ja opettajille. WelTech -hankkeen tavoitteena on lisätä hyvinvointiteknologian käyttöä laajasti.
Moto Tiles -pelissä kerätään pisteitä laattoja painamalla ja se kehittää tasapainoa ja voimaa sekä kognitiivisia ominaisuuksia, kuten muistia. Moto Tiles -pelin video-ohjeistuksen suunnitteluvaiheessa tehtiin käsikirjoitus ja pidettiin yhteistyöpalavereja työn tilaajan kanssa. Toteutusvaiheessa video-ohjeistus kuvattiin ja editoitiin. Videolla esiintyivät 13-, 11-, 7-, ja 6-vuotiaat lapset. Video-ohjeet olivat valmiit toukokuussa 2019. Arviointivaiheessa kerättiin palaute kolmelta WelTech -hankkeen työntekijältä. Palautteessa arvioitiin Moto Tiles video-ohjeistuksen toimivuutta, selkeyttä, innostavuutta sekä soveltuvuutta kohderyhmälle. Palautteen mukaan videot innostivat pelin käyttöön, helpottivat pelin käyttöönottoa ja auttoivat hallitsemaan vikatilanteita. Lisäksi videot olivat informatiiviset ja etenivät loogisesti. Palautteen mukaan videoilla oli käyttöarvoa sekä WelTech -hankkeelle, että laajemmin työelämään. Videot julkaistaan osana Savonia-ammattikorkeakoulun verkkokurssia lokakuussa 2019.
Moto Tiles -peli innostaa lapsia liikkumaan. Sovellettavuutensa ansiosta sitä voivat pelata eri tasoiset liikkujat yhtä aikaa. Tutkimusnäyttöä tarvittaisiin lisää Moto Tiles -pelin vaikutuksia lasten hyvinvointiin ja liikkumiseen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa lasten parissa työskenteleville sosiaali-, terveys-, ja kasvatusalan toimijoille suomenkieliset videopohjaiset ohjeet Moto Tiles -liikuntapelin käyttöön. Työn tavoitteena oli lisätä tietoutta Moto Tiles -pelin hyödyistä lasten hyvinvoinnin edistäjänä sekä lisätä hyvinvointiteknologian käyttöä lasten kanssa työskentelevien sosiaali-, terveys-, ja kasvatusalan toimijoiden keskuudessa.
Työ toteutettiin kehittämistyönä, jonka tilaajana oli WelTech –hanke. Hankkeessa on järjestetty ja kehitetty hyvinvointiteknologiaan liittyviä koulutuskokonaisuuksia hoitohenkilökunnalle, sekä sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille ja opettajille. WelTech -hankkeen tavoitteena on lisätä hyvinvointiteknologian käyttöä laajasti.
Moto Tiles -pelissä kerätään pisteitä laattoja painamalla ja se kehittää tasapainoa ja voimaa sekä kognitiivisia ominaisuuksia, kuten muistia. Moto Tiles -pelin video-ohjeistuksen suunnitteluvaiheessa tehtiin käsikirjoitus ja pidettiin yhteistyöpalavereja työn tilaajan kanssa. Toteutusvaiheessa video-ohjeistus kuvattiin ja editoitiin. Videolla esiintyivät 13-, 11-, 7-, ja 6-vuotiaat lapset. Video-ohjeet olivat valmiit toukokuussa 2019. Arviointivaiheessa kerättiin palaute kolmelta WelTech -hankkeen työntekijältä. Palautteessa arvioitiin Moto Tiles video-ohjeistuksen toimivuutta, selkeyttä, innostavuutta sekä soveltuvuutta kohderyhmälle. Palautteen mukaan videot innostivat pelin käyttöön, helpottivat pelin käyttöönottoa ja auttoivat hallitsemaan vikatilanteita. Lisäksi videot olivat informatiiviset ja etenivät loogisesti. Palautteen mukaan videoilla oli käyttöarvoa sekä WelTech -hankkeelle, että laajemmin työelämään. Videot julkaistaan osana Savonia-ammattikorkeakoulun verkkokurssia lokakuussa 2019.
Moto Tiles -peli innostaa lapsia liikkumaan. Sovellettavuutensa ansiosta sitä voivat pelata eri tasoiset liikkujat yhtä aikaa. Tutkimusnäyttöä tarvittaisiin lisää Moto Tiles -pelin vaikutuksia lasten hyvinvointiin ja liikkumiseen.