Työhyvinvoinnin tekijät : työhyvinvointikysely asiakaspalvelukeskuksen ammattilaisille
Tiikkainen, Anu (2019)
Tiikkainen, Anu
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019102320146
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019102320146
Tiivistelmä
Työhyvinvointi on kokonaisuus, joka vaikuttaa työssä jaksamiseen. Hyvinvoiva työyhteisö on tuotteliaampi, työhön sitoutuminen on suurempaa ja sairauspoissaolojen määrä vähenee.
Kehittämisprojekti käsittelee työhyvinvointia terveydenhuoltoalan asiakaspalvelukeskuksessa. Tarkoituksena oli selvittää työhyvinvoinnin tämänhetkinen tila ja ne tekijät, jotka lisäävät tai heikentävät työntekijöiden työhyvinvointia.
Tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä työhyvinvointikyselyllä. Kysely lähetettiin 87:lle vakituiselle työntekijälle. Lopullinen vastausprosentti oli 67%. Tutkimusmetodina käytettiin sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista menetelmää. Kummatkin tutkimusmetodit analysoitiin omina tiedostoinaan.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että työntekijöiden työtyytyväisyys oli kohtalaista. Esimieheltä toivottiin suurempaa panosta työhyvinvoinnin hyväksi, kun taas kollegoiden tärkeys nopeassa avun ja molemminpuolisessa tuen saannissa on tärkeää. Kaiken kaikkiaan tutkimustulokset osoittivat, että nuoremmat ja vähemmän aikaa työssä olleet kokivat työilmapiirin, esimiestyön ja yleisen työhyvinvoinnin paremmaksi kuin vanhemmat ja pidemmän aikaa työssä olleet työntekijät.
Työntekijät osallistettiin työhyvinvoinnin kehittämishankkeeseen vakituisten työntekijöiden yhteisellä kehittämispäivällä. Lopuksi projektiryhmä kokosi yhteen sekä kehittämispäivän ajatuksia että tutkimuksessa esiintyneitä kehittämiskohteita. Kehittämisprojektin tuotoksena esimiehelle luovutettiin lista konkreettisista työhyvinvoinnin kehittämiskeinoista ja työhyvinvointikyselystä koottu jatkossa toistettava työhyvinvointikysely.
Jatkokehittämisehdotuksena esitettiin työntekijöiden kehittämispäivän järjestäminen ja työhyvinvointikyselyn toistaminen esimerkiksi kaksi kertaa vuodessa. Nämä auttaisivat ylläpitämään avointa keskustelua työyhteisössä ja lisäämään työntekijöiden yhteenkuuluvuuden tunnetta ja tätä kautta työtyytyväisyyttä. Well-being at work is a whole, which affects coping at work. Affluent work community is more productive, committed to work and have less periods of illness.
The development project focused on well-being at work. Aim of the development project was to find out what was the situation of job satisfaction and to find out what makes the employees feel better at work and what makes them feel worse.
Research data was collected by an electronic questionnaire survey. 58 employees out of 87 responded to questionnaire, so as a result the percentage value was 67%. Study contained qualitative and quantitative method, which were analyzed separate.
The results of the study showed that employees’ satisfaction of working atmosphere was average. Employees wished more from the supervisor but in contrast they highlighted colleagues and the important meaning of them to feel better in work. Research results showed that the youngest employees and those who had worked for minimum time at customer service center were feeling more satisfied about working atmosphere, management and well-being at work than older worker and those who have been working longer.
The employees attended to this development project in a common development day at work. Finally the project team collected concrete development suggestions which focused on a customer service center. Development output was given to principal of the study. Principal was also given suggestion of survey which was made on the grounds of original survey.
More research of well-being at work is needed in customer service center. Suggestion is that the survey is repeated for example twice a year and that employees have once or twice a year day, when all get together for a day and talk openly about well-being at work. Open discussion would bring employees together and improves the working atmosphere.
Kehittämisprojekti käsittelee työhyvinvointia terveydenhuoltoalan asiakaspalvelukeskuksessa. Tarkoituksena oli selvittää työhyvinvoinnin tämänhetkinen tila ja ne tekijät, jotka lisäävät tai heikentävät työntekijöiden työhyvinvointia.
Tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä työhyvinvointikyselyllä. Kysely lähetettiin 87:lle vakituiselle työntekijälle. Lopullinen vastausprosentti oli 67%. Tutkimusmetodina käytettiin sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista menetelmää. Kummatkin tutkimusmetodit analysoitiin omina tiedostoinaan.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että työntekijöiden työtyytyväisyys oli kohtalaista. Esimieheltä toivottiin suurempaa panosta työhyvinvoinnin hyväksi, kun taas kollegoiden tärkeys nopeassa avun ja molemminpuolisessa tuen saannissa on tärkeää. Kaiken kaikkiaan tutkimustulokset osoittivat, että nuoremmat ja vähemmän aikaa työssä olleet kokivat työilmapiirin, esimiestyön ja yleisen työhyvinvoinnin paremmaksi kuin vanhemmat ja pidemmän aikaa työssä olleet työntekijät.
Työntekijät osallistettiin työhyvinvoinnin kehittämishankkeeseen vakituisten työntekijöiden yhteisellä kehittämispäivällä. Lopuksi projektiryhmä kokosi yhteen sekä kehittämispäivän ajatuksia että tutkimuksessa esiintyneitä kehittämiskohteita. Kehittämisprojektin tuotoksena esimiehelle luovutettiin lista konkreettisista työhyvinvoinnin kehittämiskeinoista ja työhyvinvointikyselystä koottu jatkossa toistettava työhyvinvointikysely.
Jatkokehittämisehdotuksena esitettiin työntekijöiden kehittämispäivän järjestäminen ja työhyvinvointikyselyn toistaminen esimerkiksi kaksi kertaa vuodessa. Nämä auttaisivat ylläpitämään avointa keskustelua työyhteisössä ja lisäämään työntekijöiden yhteenkuuluvuuden tunnetta ja tätä kautta työtyytyväisyyttä.
The development project focused on well-being at work. Aim of the development project was to find out what was the situation of job satisfaction and to find out what makes the employees feel better at work and what makes them feel worse.
Research data was collected by an electronic questionnaire survey. 58 employees out of 87 responded to questionnaire, so as a result the percentage value was 67%. Study contained qualitative and quantitative method, which were analyzed separate.
The results of the study showed that employees’ satisfaction of working atmosphere was average. Employees wished more from the supervisor but in contrast they highlighted colleagues and the important meaning of them to feel better in work. Research results showed that the youngest employees and those who had worked for minimum time at customer service center were feeling more satisfied about working atmosphere, management and well-being at work than older worker and those who have been working longer.
The employees attended to this development project in a common development day at work. Finally the project team collected concrete development suggestions which focused on a customer service center. Development output was given to principal of the study. Principal was also given suggestion of survey which was made on the grounds of original survey.
More research of well-being at work is needed in customer service center. Suggestion is that the survey is repeated for example twice a year and that employees have once or twice a year day, when all get together for a day and talk openly about well-being at work. Open discussion would bring employees together and improves the working atmosphere.