Nuoren moniammatillinen kohtaaminen: Ohjaamon perehdytysmateriaalin uudistaminen
Eerola, Aku (2019)
Eerola, Aku
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019090918276
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019090918276
Tiivistelmä
Muuttuva maailma vaatii ennakkoluulotonta uudistumista. Uudistumisen keskiössä on toiminnallisten mallien päivittäminen vastaamaan tämän päivän tarpeita, mutta myös alan ammattilaisten on pyrittävä näkemään asioita erilaisista kuvakulmista. Nuorisotyön ja sosiaalityön kentällä nuorten kohtaaminen ja ohjaaminen on tämän uudistusprosessin keskiössä. Vanha, joustamaton ja virkamiesvaikutteinen menetelmä nuorten kohtaamiseen todettiin jo 1990-luvulla huonoksi. Moniammatillinen, matalan kynnyksen Ohjaamo, toimii uudistusta ajavan prosessin kärjessä.
Ohjaamo vaatii jatkuvaa kehittämistä, sillä muutos on pysyvä tila. Toiminnan idea ja tavoitteet saattavat ”leijua ilmassa”, sen sijaan, että ne olisivat määriteltynä yhteisiksi pelisäännöiksi. On helppo esitellä termejä, kuten matalan kynnyksen kohtaaminen ja moniammatillinen yhteistyö ilman, että niiden konkreettista luonnetta ymmärretään. Tai ilman, että ne tuodaan selkeästi esille perehdytysprosessissa.
Tämä opinnäytetyö käsittelee kehittämistyötä, jossa uudistetaan opinnäytetyön tilaajan, Ohjaamo Forssan, perehdytysmateriaalia. Päivitettävä materiaali käsittelee nuorten kohtaamista ja moniammatillista yhteistyötä. Miten nämä käsitteet avataan uudelle työntekijälle ja miten ne käytännössä toteutuvat moniammatillisessa, matalan kynnyksen palvelupisteessä? Käsitteet muodostavat synteesin, jonka osia on haastavaa tutkia toisistaan irrallisina. Nuoren kohtaaminen Ohjaamo-työssä perustuu moniammatillisuuteen ja Ohjaamon taustaorganisaatioiden tekemä yhteistyö rakentuu nuorten palvelemisen ympärille.
Kehittämistyössä haettiin vastauksia uudistettavaan materiaaliin aivoriihellä, sekä haastattelemalla sekä Ohjaamo Forssan asiakastyöntekijöitä että Ohjaamo-konseptin asiantuntijoita. Kehittämistyössä käy ilmi, että Ohjaamon työntekijät kohtaavat nuoria yhtenäisellä asenteella. Keskiössä on nuoren reflektoiva kuuntelu sekä pyrkimys ymmärtää ja puolustaa nuorta. Moniammatillisessa yhteistyössä tärkeimmäksi tekijäksi nousi dialogisuuden merkitys, eri taustaorganisaatioiden toimintakulttuurien ymmärtäminen sekä tavoitteiden selkeys.
Kehittämistyön tuotoksena syntyi perehdytysmateriaali, joka on hyödynnettävissä kaikissa Ohjaamoissa ympäri Suomea. Se on saatavilla tämän opinnäytetyön liitteistä sekä kuvina, että ladattavina tiedostoina.
Ohjaamo vaatii jatkuvaa kehittämistä, sillä muutos on pysyvä tila. Toiminnan idea ja tavoitteet saattavat ”leijua ilmassa”, sen sijaan, että ne olisivat määriteltynä yhteisiksi pelisäännöiksi. On helppo esitellä termejä, kuten matalan kynnyksen kohtaaminen ja moniammatillinen yhteistyö ilman, että niiden konkreettista luonnetta ymmärretään. Tai ilman, että ne tuodaan selkeästi esille perehdytysprosessissa.
Tämä opinnäytetyö käsittelee kehittämistyötä, jossa uudistetaan opinnäytetyön tilaajan, Ohjaamo Forssan, perehdytysmateriaalia. Päivitettävä materiaali käsittelee nuorten kohtaamista ja moniammatillista yhteistyötä. Miten nämä käsitteet avataan uudelle työntekijälle ja miten ne käytännössä toteutuvat moniammatillisessa, matalan kynnyksen palvelupisteessä? Käsitteet muodostavat synteesin, jonka osia on haastavaa tutkia toisistaan irrallisina. Nuoren kohtaaminen Ohjaamo-työssä perustuu moniammatillisuuteen ja Ohjaamon taustaorganisaatioiden tekemä yhteistyö rakentuu nuorten palvelemisen ympärille.
Kehittämistyössä haettiin vastauksia uudistettavaan materiaaliin aivoriihellä, sekä haastattelemalla sekä Ohjaamo Forssan asiakastyöntekijöitä että Ohjaamo-konseptin asiantuntijoita. Kehittämistyössä käy ilmi, että Ohjaamon työntekijät kohtaavat nuoria yhtenäisellä asenteella. Keskiössä on nuoren reflektoiva kuuntelu sekä pyrkimys ymmärtää ja puolustaa nuorta. Moniammatillisessa yhteistyössä tärkeimmäksi tekijäksi nousi dialogisuuden merkitys, eri taustaorganisaatioiden toimintakulttuurien ymmärtäminen sekä tavoitteiden selkeys.
Kehittämistyön tuotoksena syntyi perehdytysmateriaali, joka on hyödynnettävissä kaikissa Ohjaamoissa ympäri Suomea. Se on saatavilla tämän opinnäytetyön liitteistä sekä kuvina, että ladattavina tiedostoina.