Ibizan markkinointiympäristö luonnonkosmetiikkamerkin näkökulmasta
Hämäläinen, Sini (2019)
Hämäläinen, Sini
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061917386
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061917386
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa Ibizan markkinointiympäristön houkuttelevuutta saaren lähituotantoa ja villikasvillisuutta, sekä Ibiza-brändin vahvaa ja vakaata asemaa hyödyntävän luonnonkosmetiikkamerkin näkökulmasta. Markkinointiympäristöä tarkasteltiin yleisesti makro- ja mikrotasoilla, koska kyseessä oli ensimmäinen toimialan kartoitus Ibizalta. Markkinointiympäristön kartoitukseen käytettiin sekundäärisiä tietolähteitä, ja kerättyä tietoa analysoitiin SWOT-analyysin avulla.
Ensin tarkasteltiin kosmetiikkateollisuuden tilaa sekä Ibizaa markkina-alueena. Tarkastelussa keskityttiin Euroopan kosmetiikkamarkkinoihin sekä kosmetiikan valmistamiseen ja myyntiin vaikuttavaan lainsäädäntöön että alalla vaikuttaviin trendeihin. Seuraavaksi selvitettiin Ibizan taloudellista tilaa ja yhteiskunnallista ilmapiiriä sekä liiketoimintaympäristöä että tutustuttiin saaren maatalouteen ja luonnon monimuotoisuuteen. Viimeiseksi keskityttiin potentiaalisiin asiakkaisiin ja primäärisiin kilpailijoihin. Hankitun tiedon pohjalta tehtiin SWOT-analyysi tarkoituksena analysoida Ibizan kosmetiikkamarkkinoiden houkuttelevuutta.
Markkinointiympäristön kartoitus onnistui antamaan yleisen ja kattavan kuvan Ibizan kosmetiikkamarkkinoiden nykytilanteesta. Seuraavaksi tulisi kartoittaa ja analysoida yrityksen sisäinen ympäristö, että voitaisiin keskittyä kartoittamaan Ibizan mikroympäristön tekijöitä yksityiskohtaisemmin mikä on tärkeää markkinoille pääsemiseksi ja halutun asiakassegmentin saavuttamiseksi. The aim of this Bachelor’s thesis was to examine the attractiveness of Ibiza’s marketing environment to the natural cosmetics brand by taking advantage of the local production and wild vegetation of the island, as well as the strong and stable position of the Ibiza brand. The marketing environment was generally reviewed at macro and micro levels, as it was the first cosmetic sector survey made of Ibiza. Secondary sources of information were used to map the marketing environment and the gathered information was analysed by SWOT analysis.
First, the state of the cosmetics industry and Ibiza as a market were studied. In the review was focused on the European cosmetics market and the legislation affecting manufacture and sales of cosmetics, as well as the industry trends. Second, the economic status, social climate and business environment of Ibiza were explored and met island’s agriculture and biodiversity. Finally, the focus was on potential customers and primary competitors. On the basis of the acquired information, a SWOT analysis was carried out to analyse the attractiveness of the Ibiza’s cosmetics market.
The mapping of the marketing environment managed to give a general and comprehensive picture of the current situation in the cosmetics market in Ibiza. In the future, would be important to map and analyse the internal environment of the company so that could focused on mapping Ibiza’s micro-environment factors in more detail what is important for market entry and achieving the desired customer segment.
Ensin tarkasteltiin kosmetiikkateollisuuden tilaa sekä Ibizaa markkina-alueena. Tarkastelussa keskityttiin Euroopan kosmetiikkamarkkinoihin sekä kosmetiikan valmistamiseen ja myyntiin vaikuttavaan lainsäädäntöön että alalla vaikuttaviin trendeihin. Seuraavaksi selvitettiin Ibizan taloudellista tilaa ja yhteiskunnallista ilmapiiriä sekä liiketoimintaympäristöä että tutustuttiin saaren maatalouteen ja luonnon monimuotoisuuteen. Viimeiseksi keskityttiin potentiaalisiin asiakkaisiin ja primäärisiin kilpailijoihin. Hankitun tiedon pohjalta tehtiin SWOT-analyysi tarkoituksena analysoida Ibizan kosmetiikkamarkkinoiden houkuttelevuutta.
Markkinointiympäristön kartoitus onnistui antamaan yleisen ja kattavan kuvan Ibizan kosmetiikkamarkkinoiden nykytilanteesta. Seuraavaksi tulisi kartoittaa ja analysoida yrityksen sisäinen ympäristö, että voitaisiin keskittyä kartoittamaan Ibizan mikroympäristön tekijöitä yksityiskohtaisemmin mikä on tärkeää markkinoille pääsemiseksi ja halutun asiakassegmentin saavuttamiseksi.
First, the state of the cosmetics industry and Ibiza as a market were studied. In the review was focused on the European cosmetics market and the legislation affecting manufacture and sales of cosmetics, as well as the industry trends. Second, the economic status, social climate and business environment of Ibiza were explored and met island’s agriculture and biodiversity. Finally, the focus was on potential customers and primary competitors. On the basis of the acquired information, a SWOT analysis was carried out to analyse the attractiveness of the Ibiza’s cosmetics market.
The mapping of the marketing environment managed to give a general and comprehensive picture of the current situation in the cosmetics market in Ibiza. In the future, would be important to map and analyse the internal environment of the company so that could focused on mapping Ibiza’s micro-environment factors in more detail what is important for market entry and achieving the desired customer segment.