Savonlinnalaisten pk-yrittäjien kiinnostus ja ennakkokäsitykset sähköiseen ajanvaraus ja markkinointikanavaan
Jordan, Maarit; Ahonen, Lea (2010)
Jordan, Maarit
Ahonen, Lea
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120116624
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120116624
Tiivistelmä
Nykyaikana ihmiset ja yritykset verkostoituvat yhä enemmän. Yritykset ovat huomanneet että verkostoituminen kannattaa, koska silloin yritykset pystyvät paremmin keskittymään itse ydin-osaamiseen eikä tarvitse tuhlata resursseja lisäarvoa tuottaviin toimintoihin.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää savonlinnalaisten keskikaupungilla toimivien pienten ja keskisuurten yrittäjien kiinnostusta ja ennakkokäsityksiä sähköiseen ajanvarausjärjestelmään. Tarkoitus oli myös saada selville olisivatko pk-yritykset valmiita sitoutumaan yhteiseen interne-tissä toimivaan sähköiseen ajanvarausjärjestelmään ja markkinointikanavaan?
Opinnäytetyö jakaantuu teoriaosuuteen, tutkimusosuuteen, opinnäytetyön tulosten arviointiin, johtopäätöksiin sekä kehitysehdotuksiin. Opinnäytetyön teoriaosa käsittelee tutkimuksen kannal-ta oleellisia käsitteitä: Verkostoitumista, asiakkuudenhallintaa, kanta-asiakkuutta ja kanta-asiakasmarkkinointia.
Opinnäytetyössä käytimme sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tiedon-keruumenetelmänä käytimme puolistrukturoitua teemahaastattelua. Teemat valitsimme teoriatie-don pohjalta ja niitä apuna käyttäen haastattelimme savonlinnalaisia hyvinvointialan pk-yrittäjiä.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta että, suurin osa hyvinvointialan pk-yrittäjistä on erittäin kiinnostunut sähköisestä ajanvaraus ja markkinointikanavasta mutta haluavat ensin nähdä kuinka se toimisi käytännössä ennen kuin liittyisivät verkostoon.
Tutkimusta voidaan pitää käyttökelpoisena, sillä se antaa hyvän ennakkotiedon yrittäjien tämän-hetkisestä kiinnostuksesta verkostoa ja markkinointikanavaa kohtaan. Tutkimuksen ja sen tulosten perusteella kehitteillä olevaa verkostoa voidaan kehittää ja suunnitella entistä paremmin vas-taamaan yrittäjien odotuksia.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää savonlinnalaisten keskikaupungilla toimivien pienten ja keskisuurten yrittäjien kiinnostusta ja ennakkokäsityksiä sähköiseen ajanvarausjärjestelmään. Tarkoitus oli myös saada selville olisivatko pk-yritykset valmiita sitoutumaan yhteiseen interne-tissä toimivaan sähköiseen ajanvarausjärjestelmään ja markkinointikanavaan?
Opinnäytetyö jakaantuu teoriaosuuteen, tutkimusosuuteen, opinnäytetyön tulosten arviointiin, johtopäätöksiin sekä kehitysehdotuksiin. Opinnäytetyön teoriaosa käsittelee tutkimuksen kannal-ta oleellisia käsitteitä: Verkostoitumista, asiakkuudenhallintaa, kanta-asiakkuutta ja kanta-asiakasmarkkinointia.
Opinnäytetyössä käytimme sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tiedon-keruumenetelmänä käytimme puolistrukturoitua teemahaastattelua. Teemat valitsimme teoriatie-don pohjalta ja niitä apuna käyttäen haastattelimme savonlinnalaisia hyvinvointialan pk-yrittäjiä.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta että, suurin osa hyvinvointialan pk-yrittäjistä on erittäin kiinnostunut sähköisestä ajanvaraus ja markkinointikanavasta mutta haluavat ensin nähdä kuinka se toimisi käytännössä ennen kuin liittyisivät verkostoon.
Tutkimusta voidaan pitää käyttökelpoisena, sillä se antaa hyvän ennakkotiedon yrittäjien tämän-hetkisestä kiinnostuksesta verkostoa ja markkinointikanavaa kohtaan. Tutkimuksen ja sen tulosten perusteella kehitteillä olevaa verkostoa voidaan kehittää ja suunnitella entistä paremmin vas-taamaan yrittäjien odotuksia.