ABC-analys för Interbrands
Nordgren, Charlotta (2010)
Nordgren, Charlotta
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112615896
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112615896
Tiivistelmä
Lagring är en viktig del i företag och kräver noga planering. Det är viktigt att företag utnyttjar ett totalkostnadstänkande. En ABC analys används för att balansera lager nivåer och efterfrågan eller möjligtvis lagringskostnad och leveransservicenivå. En ABC analys byggs upp enligt Paretos princip, den så kallade 80/20 regeln. Denna kvalitativa metod består av en uppdelning av ett företags produkter i olika klasser. Genom att ändra på sin lagringsstrategi kan ett företag spara in på sina kostnader. Syfte med detta slutarbete är att för företaget Interbrands Wines & Spirits Oy göra en ABC-analys för att se om man kunde minska deras bundna kapital. Undersökningen är avgränsad till att omfatta endast Interbrands Alko-produkter. Den publicerade undersökningen är gjord med fiktiva tal och ur den framgår det att, bara genom att ändra på sex av företagets produkter, kan medellagret minska med 16 %. Även om detta är ett bra resultat måste man komma ihåg att kostnader som transport, tull osv. inte är beaktade i analysen. Till slut presenteras den gjorda analysen tillsammans med undersökningens resultat för Interbrands. Dessa rekommendationer kan företaget använda sig av i sin framtida verksamhet. Stocking is an important part of companies business operations and therefore demands proper planning. It is important that companies execute a total cost consideration. ABC analysis are used to balance stock levels with demand or in some cases, stocking costs and delivery service levels. An ABC analysis is built on Paretos principle, the so called 80/20 rule. This qualitative method consists of a distribution of the products in a company in different classes. By changing the stockingstrategy a company can cut down on its costs. The intension with this thesis is to make an ABC-analysis for Interbrands Wines & Spirits Oy, in order to see if it would be possible to cut down on their capital employed. The enquiry is limited to highlighting only Interbrands Alko-products. The published enquiry is made with fictive numbers and from this it has become evident that by only changing six of the company`s products, the meanstock can be reduced by 16 %. Even though the results from the analysis are encouraging, it has to be taken in consideration that costs such as transport, toll etc. aren`t presented in the analysis. The analysis will be presented to Interbrands together with the results of the enquiry. Interbrands can use these recommendations in their further interactions.