"Milloin Peppi tulee päiväkotiin?": Prosessidraaman suunnittelu ja toteuttaminen varhaiskasvatuksessa 5-6-vuotiaille lapsille
Ilmasti, Tytti (2019)
Ilmasti, Tytti
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061016313
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061016313
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitin kokeellisen prosessidraaman toteuttamista ja sen onnistumista varhaiskasvatuksessa ilman prosessidraaman erityistä koulutusta ja aiempaa kokemusta. Tarkoituksenani oli suunnitella ja toteuttaa prosessidraama 5-6-vuotiaille lapsille. Apuna opinnäytetyössä käytin draamakasvatuksessa tunnettua prosessidraamaa ja prosessidraaman eri työtapoja. Prosessidraamatoiminnan toteutin Espoon yksityisessä päiväkodissa, johon osallistui neljä 5-vuotiasta tyttöä sekä kolme 6-vuotiasta tyttöä. Opinnäytetyön osallistuvan havainnoinnin apuna käytin myös lasten puheiden äänitystä sekä valokuvausta. Tavoitteenani opinnäytetyöllä oli erityisesti selvittää, miten prosessidraamaa voi käytännössä soveltaa varhaiskasvatuksessa sekä mitä tulee ottaa huomioon suunnittelussa ja ohjaamisessa. Lisäksi opinnäytetyössä selvitin, minkä tyyppisiä prosessidraaman menetelmiä lapsille on tarjolla alan kirjallisuutta käyttäen. Yksi tavoite oli saada lisättyä myös prosessidraamatoimintaa varhaiskasvatukseen ja etenkin tähän päiväkotiin, jossa prosessidraamaa toteutettiin.
Suunnitteluun ja ohjaamiseen sain hyvät ohjeistukset alan teorian avulla. Prosessidraamaan liittyvät teoriakirjat sisälsivät erilaisia prosessidraaman menetelmiä, joita voi erityisesti lasten kanssa käyttää. Suunnittelin näiden avulla oman prosessidraamani Peppi Pitkätossun tarinaan pohjautuen. Tuloksena suunnittelusta sain kolmen päivän kestoisen prosessidraamatyöskentelyn, johon valikoitui kiinnostavia ja erilaisia prosessidraaman työtapoja.
Opinnäytetyöni perusteella voi todeta, että jokainen pystyy tekemään yksittäisten draaman työtapojen kautta kokonaisvaltaisen prosessidraaman, kun perehtyy ensin teoriaan ja harjoittelee työtapoja itsenäisesti. Prosessidraamalla on myös opinnäytetyön perusteella positiivisia vaikutuksia ryhmän yhteishenkeen ja ryhmädynamiikkaan.
Suunnitteluun ja ohjaamiseen sain hyvät ohjeistukset alan teorian avulla. Prosessidraamaan liittyvät teoriakirjat sisälsivät erilaisia prosessidraaman menetelmiä, joita voi erityisesti lasten kanssa käyttää. Suunnittelin näiden avulla oman prosessidraamani Peppi Pitkätossun tarinaan pohjautuen. Tuloksena suunnittelusta sain kolmen päivän kestoisen prosessidraamatyöskentelyn, johon valikoitui kiinnostavia ja erilaisia prosessidraaman työtapoja.
Opinnäytetyöni perusteella voi todeta, että jokainen pystyy tekemään yksittäisten draaman työtapojen kautta kokonaisvaltaisen prosessidraaman, kun perehtyy ensin teoriaan ja harjoittelee työtapoja itsenäisesti. Prosessidraamalla on myös opinnäytetyön perusteella positiivisia vaikutuksia ryhmän yhteishenkeen ja ryhmädynamiikkaan.