"Ja näin kaikki värit olivat syntyneet..." Taidekasvatuksen integrointi varhaisiän musiikinopetuksessa
Vuorenmaa, Hanna (2019)
Vuorenmaa, Hanna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060716134
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060716134
Tiivistelmä
Tutkimuksen taustalla oli kiinnostus kehittää taidetta sisältäviä opetusmenetelmiä tukemaan varhaisiän musiikkikasvatuksen tavoitteita ja toimintaa. Taidetuokiot toteutettiin luokkatilasta löytyvillä yleisillä taidetarvikkeilla, kuten pullo-, vesi- ja vahaväreillä sekä askartelu- ja maalauspapereilla. Näin mahdollistetaan tuntisuunnitelmien toteuttaminen työelämässä.
Tutkimus oli kvalitatiivinen tutkimus, joka selkiytyi tarkemmaksi kokonaisuudeksi tutkimuksen edetessä. Tutkimuksen toimeksiantaja oli Taidepäiväkoti Touhula Kulmakartano, jossa opetuskokeilu toteutettiin viiden 45 minuutin opetuskerran aikana. Tutkimus toteutettiin kahdelle 5-6-vuotiaiden ryhmälle. Tutkimuksen tavoitteena oli integroida taidekasvatuksen työtapoja varhaisiänmusiikinopetukseen. Työtapoja sovellettiin tukemaan kumpikin toisten kasvatusalueiden tavoitteita sekä luomaan yhteinen luovan prosessin kokemus. Opetuskokeilun aikana tunteihin integroitiin kuvien tulkintaa, eri maalausmenetelmiä sekä musiikil- listen vastakohtaparien hahmottamista ja konkretisointia taiteen avulla. Ryhmädynamiikkojen erilaisuuden vuoksi tutkimuksessa tutkittiin myös ryhmädynamiikan vaikutusta työ- tapojen onnistumiseen.
Tutkimusta ei taltioitu, joten työtapojen onnistumista reflektoitiin osallistuvan havainnoinnin kautta. Aineistoanalyysin perusteella voidaan todeta taideintegraation tukevan lasten rytmiikan kehittymistä ja mielikuvituksen rikastuttamista. Lisäksi se monipuolisti ja eheytti tuntien sisältöä. Yhteisen luovan prosessin ja tulkinnan kautta kehittyivät myös oppilaiden vuorovaikutustaidot. Toimiviksi todetut opetusmateriaalit ovat varhaisiän musiikinopettajille esimerkkinä monipuolisesta integroinnista ja ne voi muokata työelämässä laajemmaksi opetuskokonaisuudeksi eli kausisuunnitelmaksi.
Tutkimus oli kvalitatiivinen tutkimus, joka selkiytyi tarkemmaksi kokonaisuudeksi tutkimuksen edetessä. Tutkimuksen toimeksiantaja oli Taidepäiväkoti Touhula Kulmakartano, jossa opetuskokeilu toteutettiin viiden 45 minuutin opetuskerran aikana. Tutkimus toteutettiin kahdelle 5-6-vuotiaiden ryhmälle. Tutkimuksen tavoitteena oli integroida taidekasvatuksen työtapoja varhaisiänmusiikinopetukseen. Työtapoja sovellettiin tukemaan kumpikin toisten kasvatusalueiden tavoitteita sekä luomaan yhteinen luovan prosessin kokemus. Opetuskokeilun aikana tunteihin integroitiin kuvien tulkintaa, eri maalausmenetelmiä sekä musiikil- listen vastakohtaparien hahmottamista ja konkretisointia taiteen avulla. Ryhmädynamiikkojen erilaisuuden vuoksi tutkimuksessa tutkittiin myös ryhmädynamiikan vaikutusta työ- tapojen onnistumiseen.
Tutkimusta ei taltioitu, joten työtapojen onnistumista reflektoitiin osallistuvan havainnoinnin kautta. Aineistoanalyysin perusteella voidaan todeta taideintegraation tukevan lasten rytmiikan kehittymistä ja mielikuvituksen rikastuttamista. Lisäksi se monipuolisti ja eheytti tuntien sisältöä. Yhteisen luovan prosessin ja tulkinnan kautta kehittyivät myös oppilaiden vuorovaikutustaidot. Toimiviksi todetut opetusmateriaalit ovat varhaisiän musiikinopettajille esimerkkinä monipuolisesta integroinnista ja ne voi muokata työelämässä laajemmaksi opetuskokonaisuudeksi eli kausisuunnitelmaksi.