Digitalisaation vaikutukset esimiehen viestintään finanssialalla
Taivalmäki, Jenni (2019)
Taivalmäki, Jenni
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060615313
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060615313
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön keskeisenä tavoitteena oli tutkia digitalisaation vaikutuksia esimiehen sisäiseen viestintään finanssialalla. Opinnäytetyössä keskityttiin tutkimaan sisäistä viestintää esimiehen näkökulmasta hänen viestiessään alaiselle. Työn toimeksiantajana toimi Etelä-Hämeen Osuuspankki.
Työ rakentui teoriaosuudesta ja kvalitatiivisesta eli laadullisesta tutkimuksesta. Teoriaosuudessa käsiteltiin esimiestyötä, digitalisaation vaikutuksia esimiestyöhön sekä millaisena tulevaisuuden esimiestyö näyttäytyy. Teoriaosuudessa käsiteltiin myös sisäistä viestintää esimiehen näkökulmasta sekä syvennyttiin digitaalisiin sisäisen viestinnän kanaviin.
Työn kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus toteutettiin Etelä-Hämeen Osuuspankin esimiehille verkkokyselynä. Tutkimuksessa kartoitettiin esimiehen sisäisen viestijän roolia tiedonkulun, vuorovaikutuksen sekä sitoutumisen näkökulmasta. Kysely toteutettiin toukokuussa 2019 ja vastausprosentti oli 73%.
Opinnäytetyön tutkimustuloksista voitiin todeta, että digitaalisessa sisäisessä viestinnässä esimieheltä alaiselle löytyi kehitettävää. Tutkimustulosten mukaan vastaajista 73% oli sitä mieltä, että digitaalisia sisäisen viestinnän kanavia on tällä hetkellä liikaa käytössä. Tutkimuksen mukaan tulevaisuudessa tulisi keskittyä digitaalisten kanavien selkeyteen, yhteisiin viestinnän sääntöihin sekä henkilöstön aktivointiin sisäisen viestinnän käyttöön.
Työ rakentui teoriaosuudesta ja kvalitatiivisesta eli laadullisesta tutkimuksesta. Teoriaosuudessa käsiteltiin esimiestyötä, digitalisaation vaikutuksia esimiestyöhön sekä millaisena tulevaisuuden esimiestyö näyttäytyy. Teoriaosuudessa käsiteltiin myös sisäistä viestintää esimiehen näkökulmasta sekä syvennyttiin digitaalisiin sisäisen viestinnän kanaviin.
Työn kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus toteutettiin Etelä-Hämeen Osuuspankin esimiehille verkkokyselynä. Tutkimuksessa kartoitettiin esimiehen sisäisen viestijän roolia tiedonkulun, vuorovaikutuksen sekä sitoutumisen näkökulmasta. Kysely toteutettiin toukokuussa 2019 ja vastausprosentti oli 73%.
Opinnäytetyön tutkimustuloksista voitiin todeta, että digitaalisessa sisäisessä viestinnässä esimieheltä alaiselle löytyi kehitettävää. Tutkimustulosten mukaan vastaajista 73% oli sitä mieltä, että digitaalisia sisäisen viestinnän kanavia on tällä hetkellä liikaa käytössä. Tutkimuksen mukaan tulevaisuudessa tulisi keskittyä digitaalisten kanavien selkeyteen, yhteisiin viestinnän sääntöihin sekä henkilöstön aktivointiin sisäisen viestinnän käyttöön.