Maahanmuuttajataustainen lapsi päiväkodissa : Oulun kaupungin varhaiskasvattajien kokemuksia maahanmuuttajataustaisen lapsen päiväkotiin sopeutumisen haasteista ja niihin vastaamisesta
Syvänen, Heini; Laakkonen, Mirva (2019)
Syvänen, Heini
Laakkonen, Mirva
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060214136
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060214136
Tiivistelmä
Opinnäytetyötutkimuksemme tavoitteena oli selvittää, millaisia haasteita maahanmuuttajataustaiset lapset kohtaavat Oulun kaupungin päiväkodeissa, sekä millaisia keinoja varhaiskasvattajilla on auttaa lapsia näiden haasteiden kohtaamisessa. Tuottamamme tiedon avulla Oulun kaupungin päiväkodit voivat kehittää maahanmuuttajataustaisten lasten varhaiskasvatusta. Haastatteluissa työntekijät tuovat omia kokemuksiaan esiin lapsen silmin katsoen siitä, mitkä asiat ovat haasteita juuri lapselle ja millaista tukea lapsi tarvitsee kohtaamiinsa haasteisiin sopeutuakseen päiväkotiin. Työn teoreettinen viitekehys käsittelee maahanmuuttajataustaista lasta sekä maahanmuuttajataustaisen lapsen varhaiskasvatusta.
Opinnäytetyömme on laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus, jonka tutkimusmenetelmänä käytimme teemahaastattelua. Haastattelut toteutimme neljässä Oulun kaupungin päiväkodissa, joissa oli paljon maahanmuuttajataustaisia lapsia. Haastateltavilla oli pitkä kokemus maahanmuuttajataustaisten lasten varhaiskasvatuksesta. Teemahaastattelujen rungot laadimme keräämämme teoriatiedon pohjalta.
Opinnäytetyössämme keskeisimpiä maahanmuuttajataustaisen lapsen sopeutumisen haasteita ovat kielelliset ja kulttuuriset haasteet. Yhteisen kielen puuttuminen toi haasteita vertaisryhmässä toimimiseen, ohjeiden ymmärtämiseen sekä leikkiin ja toimintaan päiväkodissa. Uuteen kulttuuriin ja tapoihin sopeutuminen nähtiin haasteena. Tutkimuksemme mukaan työntekijöillä oli paljon tietoa vastata lapsen haasteisiin ja haasteet oli pyritty kääntämään rikkauksiksi. Tärkeimpinä keinoina haasteisiin vastaamisessa nähtiin läsnäolo, koulutukset, eri tahoilta saatava tuki, kokemus ja sen jakaminen sekä kommunikoinnin tukena käytettävät menetelmät.
Opinnäytetyömme on laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus, jonka tutkimusmenetelmänä käytimme teemahaastattelua. Haastattelut toteutimme neljässä Oulun kaupungin päiväkodissa, joissa oli paljon maahanmuuttajataustaisia lapsia. Haastateltavilla oli pitkä kokemus maahanmuuttajataustaisten lasten varhaiskasvatuksesta. Teemahaastattelujen rungot laadimme keräämämme teoriatiedon pohjalta.
Opinnäytetyössämme keskeisimpiä maahanmuuttajataustaisen lapsen sopeutumisen haasteita ovat kielelliset ja kulttuuriset haasteet. Yhteisen kielen puuttuminen toi haasteita vertaisryhmässä toimimiseen, ohjeiden ymmärtämiseen sekä leikkiin ja toimintaan päiväkodissa. Uuteen kulttuuriin ja tapoihin sopeutuminen nähtiin haasteena. Tutkimuksemme mukaan työntekijöillä oli paljon tietoa vastata lapsen haasteisiin ja haasteet oli pyritty kääntämään rikkauksiksi. Tärkeimpinä keinoina haasteisiin vastaamisessa nähtiin läsnäolo, koulutukset, eri tahoilta saatava tuki, kokemus ja sen jakaminen sekä kommunikoinnin tukena käytettävät menetelmät.