Verkkokaupan alustan valintaan vaikuttavat tekijät
Petrov, Oleg (2019)
Petrov, Oleg
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019053113599
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019053113599
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitkä ovat tekijät, jotka vaikuttavat verkkokau-pan alustan valintaan. Lisäksi tutkittiin, mitä verkkokauppa-alustoja on olemassa, minkälaisia ne ovat ja mitä pitää huomioida valinnassa.
Opinnäytetyön ensimmäisessä teoriaosuudessa käsitellään sitä, mitkä ovat tekijät, jotka vai-kuttavat verkkokaupan menestymiseen. Lisäksi käsitellään verkkokaupan rakentamista alus-ta asti loppuun. Käsitellään myös mitä toimenpiteitä kannattaa harkita verkkokaupan pystyt-tämisen jälkeen, jotta se kehittyisi ja toisi uusia asiakaskuntia. Osuudessa käsitellään myös, miten verkkokaupassa tapahtuu sisäinen ja ulkoinen markkinointi, miten tapahtuu hyvä asia-kaspalvelu, miten saadaan aikaan hyvä ja responsiivinen ulkoasu, miten kannattaa tehdä oikeat tuotekuvat ja kirjoittaa tuotetiedot. Toisessa teoriaosuudessa käsitellään käytetyimpiä alustoja, katsotaan niiden ominaisuuksia, hyviä ja huonoja puolia ja verrataan keskenään. Alustat jaettiin kahteen ryhmään, koska yksinkertaisia alustoja on järkevä verrata erikseen ja monipuoliset alustat erikseen
Opinnäytetyön empiirinen osuus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Tutkimus rajattiin Päijät-Hämeen alueeseen ja pieniin sekä keskisuuriin yrityksiin. Sen jäl-keen, kun tarvittava määrä yrityksiä oli löydetty ja suostumus vastaamiselle oli saatu, niille jaettiin etukäteen tehdyt kyselylomakkeet. Kyselylomakkeiden lähettäminen tapahtui sähkö-postin välityksellä.
Tutkimustuloksista saatiin selville, että kaikki kyselyyn vastanneet, ketkä tekivät verkkokau-pan itse, valitsivat yksinkertaisen alustan, mutta kaikki, ketkä olivat kääntyneet ammattilais-ten puolelle, käyttivät monipuolisempia alustoja. Yksinkertaisen alustan valinneet ilmoittivat, että valinta johtuu osaamisen puutteesta. Ammattilaisten puoleen kääntyneet kertoivat, että valinnan syy johtuu osaamisen puutteen lisäksi ajan puutteesta. Verkkokaupan luomisen ylei-senä syynä oli pyrkimys saada lisämyyntiä. Kyselyillä saatiin selville, mitkä ovat tekijät, jotka vaikuttivat verkkokauppa-alustan valintaan Päijät-Hämeen yrityksien kohdalla.
Opinnäytetyön ensimmäisessä teoriaosuudessa käsitellään sitä, mitkä ovat tekijät, jotka vai-kuttavat verkkokaupan menestymiseen. Lisäksi käsitellään verkkokaupan rakentamista alus-ta asti loppuun. Käsitellään myös mitä toimenpiteitä kannattaa harkita verkkokaupan pystyt-tämisen jälkeen, jotta se kehittyisi ja toisi uusia asiakaskuntia. Osuudessa käsitellään myös, miten verkkokaupassa tapahtuu sisäinen ja ulkoinen markkinointi, miten tapahtuu hyvä asia-kaspalvelu, miten saadaan aikaan hyvä ja responsiivinen ulkoasu, miten kannattaa tehdä oikeat tuotekuvat ja kirjoittaa tuotetiedot. Toisessa teoriaosuudessa käsitellään käytetyimpiä alustoja, katsotaan niiden ominaisuuksia, hyviä ja huonoja puolia ja verrataan keskenään. Alustat jaettiin kahteen ryhmään, koska yksinkertaisia alustoja on järkevä verrata erikseen ja monipuoliset alustat erikseen
Opinnäytetyön empiirinen osuus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Tutkimus rajattiin Päijät-Hämeen alueeseen ja pieniin sekä keskisuuriin yrityksiin. Sen jäl-keen, kun tarvittava määrä yrityksiä oli löydetty ja suostumus vastaamiselle oli saatu, niille jaettiin etukäteen tehdyt kyselylomakkeet. Kyselylomakkeiden lähettäminen tapahtui sähkö-postin välityksellä.
Tutkimustuloksista saatiin selville, että kaikki kyselyyn vastanneet, ketkä tekivät verkkokau-pan itse, valitsivat yksinkertaisen alustan, mutta kaikki, ketkä olivat kääntyneet ammattilais-ten puolelle, käyttivät monipuolisempia alustoja. Yksinkertaisen alustan valinneet ilmoittivat, että valinta johtuu osaamisen puutteesta. Ammattilaisten puoleen kääntyneet kertoivat, että valinnan syy johtuu osaamisen puutteen lisäksi ajan puutteesta. Verkkokaupan luomisen ylei-senä syynä oli pyrkimys saada lisämyyntiä. Kyselyillä saatiin selville, mitkä ovat tekijät, jotka vaikuttivat verkkokauppa-alustan valintaan Päijät-Hämeen yrityksien kohdalla.