Pedagoginen puuhaessu-Taikaessu- : alle 3-vuotiaan lapsen osallisuuden mahdollistaja
Piirainen, Kati (2019)
Piirainen, Kati
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052812828
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052812828
Tiivistelmä
Vuoden 2018 varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa lapsen osallisuus, yhdenvertaisuus ja tasa-arvo ovat keskeisiä arvoja kaikessa varhaiskasvatuksen toiminnassa. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden mukaan osallisuutta edistäviä toimintatapoja sekä rakenteita tulee tietoisesti kehittää. Osallisuutta vahvistaa sensitiivinen kohtaaminen ja myönteinen kokemus kuulluksi ja nähdyksi tulemisesta. Jotta lapset ja huoltajat kokevat osallisuutta, tulee heidän päästä mukaan toiminnan suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää varhaiskasvatukseen työväline, alle 3-vuotiaiden kanssa työskenteleville, joka mahdollistaa lapsen osallisuuden, sekä toiminnan suunnittelussa että toteutuksessa. Tavoitteena oli saada lapsen ääni kuuluviin ja tehdä näin lapsi näkyväksi ja osalliseksi ryhmän toimintaa. Tavoitteena oli myös luoda työmenetelmä, jota voidaan hyödyntää ja soveltaa myös muissa ryhmissä ja päiväkodeissa eli pedagogisen puuhaessun materiaaleja voi jokainen kasvattaja itse valmistaa ryhmän lasten mielenkiinnon kohteiden mukaisesti.
Toteutin opinnäytetyöni hyvinkääläisessä 1-3 vuotiaiden lasten päiväkotiryhmässä. Valitsin ryhmästä viisi lasta, joiden toimintaa havainnoin. Havainnointien perusteella sain selville lasten mielenkiinnon kohteet ja niiden perusteella valmistin Pedagogiseen puuhaessuun materiaaleja liittyen musiikin, liikunnan ja ilmaisutaidon oppimisen osa-alueisiin. Testasin Pedagogisen puuhaessun havainnoimieni lasten kanssa ja testaustilanne videoitiin.
Pedagoginen puuhaessu oli pitkän prosessin tulos. Jotta Pedagoginen puuhaessu mahdollistaa alle 3-vuotiaan lapsen osallisuuden, sen tulee olla jokaisen havainnoidun lapsen ja puuhaessua käyttävän kasvattajan näköinen ja oloinen. Sen suunnittelu ja käyttö vaatii kasvattajalta kunnioittavaa, sensitiivistä ja aitoa lapsen kohtaamista ja havainnoimista. Havainnoinnin avulla lapsi pääsee osalliseksi toiminnan suunnitteluun. Hiljaisen tiedon hyödyntäminen lapsen mielenkiinnon kohteiden löytämisessä ja positiivinen pedagogiikka yhdessä mahdollistavat parhaan pohjan Pedagogiselle puuhaessulle työvälineenä. Ilman kasvattajan vahvaa pedagogista selkärankaa, positiivista pedagogiikkaa ja heittäytymiskykyä, pedagoginen puuhaessu on vain sininen, neljän taskun essu.
Opinnäytetyöni tulokset nostivat esille positiivisen pedagogiikan merkityksen lapsen osallisuuden mahdollistajana. Pedagoginen puuhaessu toimii loistavana työvälineenä, jos sen käyttäjä on toiminut positiivisen pedagogiikan keinoin ja havainnoinut lapsia avoimin, positiivisin mielin. Mikään työväline ei itsessään ole taianomainen, vaan sen suunnittelijan ja käyttäjän on omalla persoonallaan tehtävä siitä ainutlaatuinen, lapsia kiinnostava, innostava ja osallistava työmenetelmä.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää varhaiskasvatukseen työväline, alle 3-vuotiaiden kanssa työskenteleville, joka mahdollistaa lapsen osallisuuden, sekä toiminnan suunnittelussa että toteutuksessa. Tavoitteena oli saada lapsen ääni kuuluviin ja tehdä näin lapsi näkyväksi ja osalliseksi ryhmän toimintaa. Tavoitteena oli myös luoda työmenetelmä, jota voidaan hyödyntää ja soveltaa myös muissa ryhmissä ja päiväkodeissa eli pedagogisen puuhaessun materiaaleja voi jokainen kasvattaja itse valmistaa ryhmän lasten mielenkiinnon kohteiden mukaisesti.
Toteutin opinnäytetyöni hyvinkääläisessä 1-3 vuotiaiden lasten päiväkotiryhmässä. Valitsin ryhmästä viisi lasta, joiden toimintaa havainnoin. Havainnointien perusteella sain selville lasten mielenkiinnon kohteet ja niiden perusteella valmistin Pedagogiseen puuhaessuun materiaaleja liittyen musiikin, liikunnan ja ilmaisutaidon oppimisen osa-alueisiin. Testasin Pedagogisen puuhaessun havainnoimieni lasten kanssa ja testaustilanne videoitiin.
Pedagoginen puuhaessu oli pitkän prosessin tulos. Jotta Pedagoginen puuhaessu mahdollistaa alle 3-vuotiaan lapsen osallisuuden, sen tulee olla jokaisen havainnoidun lapsen ja puuhaessua käyttävän kasvattajan näköinen ja oloinen. Sen suunnittelu ja käyttö vaatii kasvattajalta kunnioittavaa, sensitiivistä ja aitoa lapsen kohtaamista ja havainnoimista. Havainnoinnin avulla lapsi pääsee osalliseksi toiminnan suunnitteluun. Hiljaisen tiedon hyödyntäminen lapsen mielenkiinnon kohteiden löytämisessä ja positiivinen pedagogiikka yhdessä mahdollistavat parhaan pohjan Pedagogiselle puuhaessulle työvälineenä. Ilman kasvattajan vahvaa pedagogista selkärankaa, positiivista pedagogiikkaa ja heittäytymiskykyä, pedagoginen puuhaessu on vain sininen, neljän taskun essu.
Opinnäytetyöni tulokset nostivat esille positiivisen pedagogiikan merkityksen lapsen osallisuuden mahdollistajana. Pedagoginen puuhaessu toimii loistavana työvälineenä, jos sen käyttäjä on toiminut positiivisen pedagogiikan keinoin ja havainnoinut lapsia avoimin, positiivisin mielin. Mikään työväline ei itsessään ole taianomainen, vaan sen suunnittelijan ja käyttäjän on omalla persoonallaan tehtävä siitä ainutlaatuinen, lapsia kiinnostava, innostava ja osallistava työmenetelmä.