Uuden sukupolven turboahtimen asennus työkoneen dieselmoottoriin ja sen tuennan tarkastelu
Kiiskilä, Petteri (2019)
Kiiskilä, Petteri
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905088299
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905088299
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella uuden sukupolven turboahtimen mekaaninen asennus työkoneen dieselmoottoriin testikäyttöön, tuennan tarpeen selvitys ja varmistua suunnitellun tuennan riittävyydestä moodianalyysillä. Työ suoritettiin AGCO Power Oy:lle. Suunnittelu ja CAD-mallinnus suoritettiin käyttämällä Creo Parametric 3.0 ohjelmistoa, ja moodianalyysi suoritettiin käyttämällä ANSYS Workbench 17.0 ohjelmistoa. Lisäksi työssä pyrittiin tarkastelemaan ja selvittämään, voiko suurnopeuskameraa hyödyntää kiinteästi asennettujen komponenttien värähtelyn tutkimiseen moottorikehityksessä. Kuvaus suoritettiin Phantom Mira LC 310 suurnopeuskameralla, ja kuvamateraalia analysoitiin Phantom PCC 2.5 ohjelmistolla.
Opinnäytetyössä onnistuttiin suunnittelemaan ja valmistamaan tuki, joka täyttää AGCO Powerin suunnitteluvaatimukset ominaistaajuuden suhteen pakolinjan komponenteille. Tuki valmistettiin ja asennettiin moottoriin, ja sen käytössä ei toistaiseksi opinnäytetyötä kirjoitettaessa ole ilmennyt ongelmia.
Tuennan suunnittelua ja valmistustapaa rajoitti se, että siitä haluttiin tehdä yksinkertainen ja helposti valmistettavissa laboratoriotesteihin. Tuennan tarkastelun yhteydessä myös todettiin, että joustavilla kumityynyillä dynamometriin asennetusta dieselmoottorista ei pystytä kuvaamaan hyvin kiinteästi asennettujen komponenttien värähtelyjä, sillä moottorin oma heiluminen oli niin voimakasta.
Tästä julkisesta opinnäytetyöstä poistettiin salassa pidettävät liitteet ja yksityiskohdat.
Opinnäytetyössä onnistuttiin suunnittelemaan ja valmistamaan tuki, joka täyttää AGCO Powerin suunnitteluvaatimukset ominaistaajuuden suhteen pakolinjan komponenteille. Tuki valmistettiin ja asennettiin moottoriin, ja sen käytössä ei toistaiseksi opinnäytetyötä kirjoitettaessa ole ilmennyt ongelmia.
Tuennan suunnittelua ja valmistustapaa rajoitti se, että siitä haluttiin tehdä yksinkertainen ja helposti valmistettavissa laboratoriotesteihin. Tuennan tarkastelun yhteydessä myös todettiin, että joustavilla kumityynyillä dynamometriin asennetusta dieselmoottorista ei pystytä kuvaamaan hyvin kiinteästi asennettujen komponenttien värähtelyjä, sillä moottorin oma heiluminen oli niin voimakasta.
Tästä julkisesta opinnäytetyöstä poistettiin salassa pidettävät liitteet ja yksityiskohdat.