Rikkipitoisen kallion käyttö infrarakentamisessa
Reijonen, Riku (2019)
Reijonen, Riku
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905109013
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905109013
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli antaa yleistä tietoa rikkipitoisesta kalliosta, sekä sen kanssa toimimisesta infrarakennustyömailla. Rikkipitoista kalliota esiintyi muun muassa Destian Valtatie 5 Mikkeli–Juva -projektissa, jossa sitä oli louhittavana suuria määriä. Opinnäytetyössä keskityttiin rikkipitoisen kallion esiintyvyyteen Suomessa, sen ympäristövaikutuksiin sekä sen käyttöä koskeviin lakeihin ja asetuksiin. Lisäksi tutkittiin rikkipitoisen kiviaineksen sopivuutta erilaisiin rakenteisiin, lakien ja asetusten avulla.
Opinnäytetyössä perehdyttiin ensimmäiseksi kallion rikkipitoisuutta koskeviin lakeihin ja asetuksiin. Tämän jälkeen tarkasteltiin mustaliuskeita, ja yleisesti niiden esiintymistä sekä ympäristövaikutuksia. Lopulta työssä käsiteltiin rikkipitoisen kiviaineksen käytön tehostamista sekä kuinka rikkitpitoista kalliota on käsitelty Destian VT5–ura-kassa.
Lopputuloksena laadittiin tilaajan käyttöön kirjallinen kokonaisuus rikkipitoisesta kalliosta, sekä annettiin muutamia näkökulmia kuinka rikkipitoisen kallion käyttöä voisi tehostaa.
Opinnäytetyössä perehdyttiin ensimmäiseksi kallion rikkipitoisuutta koskeviin lakeihin ja asetuksiin. Tämän jälkeen tarkasteltiin mustaliuskeita, ja yleisesti niiden esiintymistä sekä ympäristövaikutuksia. Lopulta työssä käsiteltiin rikkipitoisen kiviaineksen käytön tehostamista sekä kuinka rikkitpitoista kalliota on käsitelty Destian VT5–ura-kassa.
Lopputuloksena laadittiin tilaajan käyttöön kirjallinen kokonaisuus rikkipitoisesta kalliosta, sekä annettiin muutamia näkökulmia kuinka rikkipitoisen kallion käyttöä voisi tehostaa.