Siltoja rakentamassa nykypäivän koulumaailmassa - Huoltajien ja opettajien näkemyksiä kouluhyvinvointia edistävästä hankkeesta
Kalliomäki, Noora; Markus, Marianne; Yli-Karhu, Miia (2019)
Kalliomäki, Noora
Markus, Marianne
Yli-Karhu, Miia
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905078028
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905078028
Tiivistelmä
Tutkimus sai alkunsa vuonna 2017 opinnäytetyön ohjaaja Ahti Nymanin ja kriisikeskus Valon aloitteesta. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia ajatuksia huoltajilla ja opettajilla heräsi Hyvä olla koulussa -hankkeen ryhmistä ja miten niiden mahdollisia hyötyjä voitaisiin jatkossa kehittää ja ylläpitää huoltajien, opettajien ja lasten toimesta.
Ensimmäinen teoriakehyksen osa käsittelee mielenterveyttä koulussa ja Hyvä olla koulussa -hanketta, joka on Pohjanmaan kriisikeskus Valon toteuttama ja jonka pääasiallisena tarkoituksena on edistää koululaisten mielenterveyttä sekä ehkäistä kiusaamista. Toinen teoriakehys käsittelee kasvatusyhteistyötä koulussa sekä huoltajien ja opettajien rooleja siinä. Kolmas teoriakehys käsittelee hyväksymis- ja omistautumisterapiaa sekä siihen kuuluvaa psykologista joustavuutta, joita käytännössä toteutettiin Hyvä olla koulussa -hankkeen ryhmäinterventioissa. Tutkimus on pääosin kvalitatiivinen ja tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeilla.
Tutkimuksesta selvisi, että hanketta ja siihen kuuluneita ryhmiä pidetään tarpeellisina sekä huoltajien että opettajien näkökulmasta. Ryhmien koettiin aiheuttavan positiivista muutosta lapsissa ainakin niiden ollessa aktiivisesti käynnissä. Opettajien osalta toivottiinkin useampia ja pidempiaikaisia interventioita, joissa korostuu enemmän vertaistuki ja sosioemotionaalisten taitojen edistäminen pelkän pelaamisen sijaan. Kodin ja koulun välinen yhteistyö ei korostunut aineistossa, mutta tietoa ryhmien toiminnasta kaivattiin enemmän. Huoltajat toivoivat opettajilta enemmän henkistä tukea lapselle. Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan mahdollisesti päätellä, että koulussa kaivattaisiin enemmän koulusosiaalityön kaltaista ehkäisevää ja korjaavaa työtä opetustyön ohelle.
Ensimmäinen teoriakehyksen osa käsittelee mielenterveyttä koulussa ja Hyvä olla koulussa -hanketta, joka on Pohjanmaan kriisikeskus Valon toteuttama ja jonka pääasiallisena tarkoituksena on edistää koululaisten mielenterveyttä sekä ehkäistä kiusaamista. Toinen teoriakehys käsittelee kasvatusyhteistyötä koulussa sekä huoltajien ja opettajien rooleja siinä. Kolmas teoriakehys käsittelee hyväksymis- ja omistautumisterapiaa sekä siihen kuuluvaa psykologista joustavuutta, joita käytännössä toteutettiin Hyvä olla koulussa -hankkeen ryhmäinterventioissa. Tutkimus on pääosin kvalitatiivinen ja tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeilla.
Tutkimuksesta selvisi, että hanketta ja siihen kuuluneita ryhmiä pidetään tarpeellisina sekä huoltajien että opettajien näkökulmasta. Ryhmien koettiin aiheuttavan positiivista muutosta lapsissa ainakin niiden ollessa aktiivisesti käynnissä. Opettajien osalta toivottiinkin useampia ja pidempiaikaisia interventioita, joissa korostuu enemmän vertaistuki ja sosioemotionaalisten taitojen edistäminen pelkän pelaamisen sijaan. Kodin ja koulun välinen yhteistyö ei korostunut aineistossa, mutta tietoa ryhmien toiminnasta kaivattiin enemmän. Huoltajat toivoivat opettajilta enemmän henkistä tukea lapselle. Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan mahdollisesti päätellä, että koulussa kaivattaisiin enemmän koulusosiaalityön kaltaista ehkäisevää ja korjaavaa työtä opetustyön ohelle.