Yksinkö? Ohjelehtinen yläkouluikäisille nuorille yksinäisyydestä
Pesonen, Riikka (2019)
Pesonen, Riikka
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905077975
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905077975
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa ohjelehtinen yksinäisyydestä yläkouluikäisille nuorille Kouvolan Kohdennettuun nuorisotyöhön. Ohjelehtistä voidaan jakaa nuorille Kohdennetun nuorisotyön toimipisteissä sekä Kouvolan yläkouluissa kouluterveydenhoitajan vastaanotolla. Tavoitteena oli antaa yläkouluikäisille nuorille tietoa yksinäisyydestä ja sen hallintakeinoista ohjelehtisen avulla. Ohjelehtinen voi toimia kouluterveydenhoitajille yksinäisyyden puheeksi ottamisen työvälineenä.
Yläkouluikäisten yksinäisyys on ajankohtainen aihe, sillä joka viides yläkoululaisista nuorista kokee itsensä yksinäiseksi kouluterveyskyselyn mukaan. Nuorilla yksinäisyys voidaan jakaa sosiaaliseen ja emotionaaliseen yksinäisyyteen. Yksinäisyys voi vaikuttaa yläkouluikäisen nuoren itsetuntoon, käyttäytymiseen, mielenterveyteen ja fyysiseen terveyteen. Yksinäisyys voi olla ajoittaista, tilapäistä sekä lyhyt- tai pitkäkestoista. Nuorten yksinäisyyteen voivat vaikuttaa nuoren sisäiset luonteenpiirteet, erilaiset ulkoiset tekijät tai muuttuneet elämäntilanteet.
Opinnäytetyö kehitettiin tuotekehitysprosessina. Ideointivaiheessa tuotteeksi muodostui ohjelehtinen yläkoululaisille yksinäisyydestä. Luonnosteluvaiheessa päätettiin, että ohjelehtisen asiasisältö koostuu aikaisemmasta tutkimustiedosta yksinäisyyden määritelmästä sekä sen hallintakeinoista. Yksinäisyyden hallintakeinot ohjelehtiseen koostuvat uusiin ihmisiin tutustumisesta, sosiaalisten taitojen vahvistamisesta, keskustelemisesta internetissä, urheilemisesta, omien ajatusten työstämisestä sekä yksinäisyyteen avun hakemista. Ohjelehtisen kooksi valittiin kaksipuoleinen A5. Kehittelyvaiheessa kokosin ohjelehtisen, jonka asiasisältö perustuu aikaisempaan tutkittuun tietoon.
Ohjelehtinen tuotettiin Microsoftin Publisher-ohjelmalla. Palautetta ohjelehtisen sisällöstä ja ulkoasusta pyydettiin Webropol-kyselyllä Kouvolan nuorisotyön työntekijöiltä. Ohjelehtistä muokattiin kyselystä saatujen palautteiden perusteella tuotekehitysprosessin viimeistelyvaiheessa.
Yläkouluikäisten yksinäisyys on ajankohtainen aihe, sillä joka viides yläkoululaisista nuorista kokee itsensä yksinäiseksi kouluterveyskyselyn mukaan. Nuorilla yksinäisyys voidaan jakaa sosiaaliseen ja emotionaaliseen yksinäisyyteen. Yksinäisyys voi vaikuttaa yläkouluikäisen nuoren itsetuntoon, käyttäytymiseen, mielenterveyteen ja fyysiseen terveyteen. Yksinäisyys voi olla ajoittaista, tilapäistä sekä lyhyt- tai pitkäkestoista. Nuorten yksinäisyyteen voivat vaikuttaa nuoren sisäiset luonteenpiirteet, erilaiset ulkoiset tekijät tai muuttuneet elämäntilanteet.
Opinnäytetyö kehitettiin tuotekehitysprosessina. Ideointivaiheessa tuotteeksi muodostui ohjelehtinen yläkoululaisille yksinäisyydestä. Luonnosteluvaiheessa päätettiin, että ohjelehtisen asiasisältö koostuu aikaisemmasta tutkimustiedosta yksinäisyyden määritelmästä sekä sen hallintakeinoista. Yksinäisyyden hallintakeinot ohjelehtiseen koostuvat uusiin ihmisiin tutustumisesta, sosiaalisten taitojen vahvistamisesta, keskustelemisesta internetissä, urheilemisesta, omien ajatusten työstämisestä sekä yksinäisyyteen avun hakemista. Ohjelehtisen kooksi valittiin kaksipuoleinen A5. Kehittelyvaiheessa kokosin ohjelehtisen, jonka asiasisältö perustuu aikaisempaan tutkittuun tietoon.
Ohjelehtinen tuotettiin Microsoftin Publisher-ohjelmalla. Palautetta ohjelehtisen sisällöstä ja ulkoasusta pyydettiin Webropol-kyselyllä Kouvolan nuorisotyön työntekijöiltä. Ohjelehtistä muokattiin kyselystä saatujen palautteiden perusteella tuotekehitysprosessin viimeistelyvaiheessa.