Kulttuurimatkailun kehitysaskeleita: Kehittämiskohteena Suomen kulttuurimatkailutuotteiden markkinointi
Havanto, Helena (2019)
Havanto, Helena
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905067697
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905067697
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli kartoittaa Pohjoismaisia (Ruotsi, Islanti, Norja ja Tanska) kulttuurimatkailutuotteita benchmarkingin (vertaisarvioinnin) avulla ja etsiä niistä käytäntöjä, joilla kehittää suomalaisten kulttuurimatkailutuotteiden markkinointia. Benchmarkingia toteutettiin dokumenttianalyysillä ja sen lisäksi hyödynnettiin henkilökohtaisen tiedonannon tuloksia sähköpostikyselystä ja yhteisöllistä ideointimenetelmää, aivoriiheä.
Tapaustutkimuksen viitekehyksenä toimi palvelun johtaminen ja markkinointi, maabrändi ja tuotteistamisen käsitteet ja lainalaisuudet. Työtä varten avattiin myös kulttuurimatkailun tuomia uusia käsitteitä kulttuurimatkailutuottajan työstä.
Työn pohjana toimi Luova Matka -hanke (2015–2018), joka keskittyi Suomen kulttuurimatkailutuotteiden kehittämiseen ja kaupallistamiseen. Tämän työn tilaaja, Culture Tourism for City Breakers -hanke (2018–2020), on jatkumo Luova Matka -hankkeelle, joka tuo kulttuurimatkailuosaamisen ammattikorkeakouluihin. CTCB-hankkeen toive tälle opinnäytetyölle oli selvittää, minkälaisia ovat Pohjoismaiden kulttuurimatkailutuotteet ja minkälaisia hyviä käytäntöjä niistä voisi löytyä Suomen kulttuurimatkailutuotteisiin.
Hankkeiden lisäksi työn tukena toimi Visit Finlandin kulttuurimatkailun kehittämisstrategia (2014–2018). Kehittämisstrategia oli ohjenuora opinnäytetyölle, koska se ohjaa Suomen matkailun kehittymistä valtakunnallisesti.
Vertaisarvioinnin tuloksista ja palvelun johtamisen teoriasta kehittyi uudenlainen sapluuna Pohjoismaisten virallisten matkailuorganisaatioiden (Visit Denmark, Visit Norway, Visit Sweden ja Inspired By Iceland) verkkosivujen teknisen toimivuuden tarkasteluun. Sapluunan avulla löydettiin kehityskohteita kulttuurimatkailutuotteiden markkinoinnista, kulttuurimatkailutuottajan ammattiosaamisen hyödyntämisestä, kohderyhmälle oikeanlaisen termistön käyttämisestä, verkkosivujen teknisestä toteutuksesta ja trendien hyödyntämisestä. Tärkeimpänä oli löydöt nettisivujen teknisen toimivuuden parantamisesta.
Tapaustutkimuksen viitekehyksenä toimi palvelun johtaminen ja markkinointi, maabrändi ja tuotteistamisen käsitteet ja lainalaisuudet. Työtä varten avattiin myös kulttuurimatkailun tuomia uusia käsitteitä kulttuurimatkailutuottajan työstä.
Työn pohjana toimi Luova Matka -hanke (2015–2018), joka keskittyi Suomen kulttuurimatkailutuotteiden kehittämiseen ja kaupallistamiseen. Tämän työn tilaaja, Culture Tourism for City Breakers -hanke (2018–2020), on jatkumo Luova Matka -hankkeelle, joka tuo kulttuurimatkailuosaamisen ammattikorkeakouluihin. CTCB-hankkeen toive tälle opinnäytetyölle oli selvittää, minkälaisia ovat Pohjoismaiden kulttuurimatkailutuotteet ja minkälaisia hyviä käytäntöjä niistä voisi löytyä Suomen kulttuurimatkailutuotteisiin.
Hankkeiden lisäksi työn tukena toimi Visit Finlandin kulttuurimatkailun kehittämisstrategia (2014–2018). Kehittämisstrategia oli ohjenuora opinnäytetyölle, koska se ohjaa Suomen matkailun kehittymistä valtakunnallisesti.
Vertaisarvioinnin tuloksista ja palvelun johtamisen teoriasta kehittyi uudenlainen sapluuna Pohjoismaisten virallisten matkailuorganisaatioiden (Visit Denmark, Visit Norway, Visit Sweden ja Inspired By Iceland) verkkosivujen teknisen toimivuuden tarkasteluun. Sapluunan avulla löydettiin kehityskohteita kulttuurimatkailutuotteiden markkinoinnista, kulttuurimatkailutuottajan ammattiosaamisen hyödyntämisestä, kohderyhmälle oikeanlaisen termistön käyttämisestä, verkkosivujen teknisestä toteutuksesta ja trendien hyödyntämisestä. Tärkeimpänä oli löydöt nettisivujen teknisen toimivuuden parantamisesta.