Liperin yläkoulun kestävän kehityksen ohjelma
Mikkonen, Antti (2019)
Mikkonen, Antti
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904266104
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904266104
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä esitellään ISO 14001 -standardin mukaisesti laadittu kestävän kehityksen ohjelma Liperin yläkoululle. Ohjelman pohjana toimii kohteeseen suoritettu alustava ympäristökatselmus. Kestävän kehityksen kasvatus on sisällytetty perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin, mikä velvoittaa kouluja sen sisällyttämiseen opetuksessa. Työn tarkoituksena on kestävien toimintatapojen sisällyttäminen koulun toimintaan.
Koulun toiminnan eri osa-alueita on tarkasteltu ympäristönäkökulmasta, ja erityistä huomiota on kiinnitetty jätteen lajitteluun. Työssä on selvitetty koululle tärkeiden sidosryhmien odotuksia koulun toiminnasta. Työssä tarvitut tiedot on kerätty suorittamalla koulun opetushenkilökunnalle ja sidosryhmille kyselyitä ja haastatteluja. Koululla perustettu kestävän kehityksen tiimi on toiminut yhteyselimenä työn toteuttamisen aikana. Nykyisissä koulukiinteistöissä on havaittu kosteusongelmia, ja rakennukset tullaan osittain purkamaan. Tästä syystä työssä tarkastellaan myös uusien koulurakennuksien suunnittelua.
Kestävän kehityksen toimet Liperin koululla ovat olleet riippuvaisia henkilökunnan omasta sitoutumisesta, ja vaatimusta esimerkiksi jätteen lajitteluun ei ole ollut. Laaditussa kestävän kehityksen ohjelmassa keskitytään jätteen lajittelun kehittämiseen ja biojätteen määrän vähentämiseen. Tulevaisuudessa voitaisiin tutkia kestävien toimintatapojen tehokkuutta kouluympäristössä.
Tässä opinnäytetyössä esitellään ISO 14001 -standardin mukaisesti laadittu kestävän kehityksen ohjelma Liperin yläkoululle. Ohjelman pohjana toimii kohteeseen suoritettu alustava ympäristökatselmus. Kestävän kehityksen kasvatus on sisällytetty perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin, mikä velvoittaa kouluja sen sisällyttämiseen opetuksessa. Työn tarkoituksena on kestävien toimintatapojen sisällyttäminen koulun toimintaan.
Koulun toiminnan eri osa-alueita on tarkasteltu ympäristönäkökulmasta, ja erityistä huomiota on kiinnitetty jätteen lajitteluun. Työssä on selvitetty koululle tärkeiden sidosryhmien odotuksia koulun toiminnasta. Työssä tarvitut tiedot on kerätty suorittamalla koulun opetushenkilökunnalle ja sidosryhmille kyselyitä ja haastatteluja. Koululla perustettu kestävän kehityksen tiimi on toiminut yhteyselimenä työn toteuttamisen aikana. Nykyisissä koulukiinteistöissä on havaittu kosteusongelmia, ja rakennukset tullaan osittain purkamaan. Tästä syystä työssä tarkastellaan myös uusien koulurakennuksien suunnittelua.
Kestävän kehityksen toimet Liperin koululla ovat olleet riippuvaisia henkilökunnan omasta sitoutumisesta, ja vaatimusta esimerkiksi jätteen lajitteluun ei ole ollut. Laaditussa kestävän kehityksen ohjelmassa keskitytään jätteen lajittelun kehittämiseen ja biojätteen määrän vähentämiseen. Tulevaisuudessa voitaisiin tutkia kestävien toimintatapojen tehokkuutta kouluympäristössä.