Suunnittelu ja arviointi osaksi varhaiskasvatuksen toimintakulttuuria: Toiminnallinen projekti varhaiskasvatuksen pedagogisen toiminnan kehittämiseksi Pikiruukin päiväkodille
Nystedt, Heidi (2019)
Lataukset:
Nystedt, Heidi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904266072
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904266072
Tiivistelmä
Opinnäytetyöprojekti sijoittui Kokkolan kaupungin Pikiruukin päiväkotiin 3–5-vuotiaiden lapsiryhmään sekä heidän varhaiskasvatustiimiinsä. Projektin tarkoitus oli kehittää varhaiskasvatustiimin toimintakulttuuria pedagogisen toiminnan suunnittelun, arvioinnin ja toteuttamisen osalta. Tavoitteena oli varhaiskasvattajien kasvatustietoisuuden ja itsearvioinnin lisääntyminen ja sitä kautta laadukkaampi varhaiskasvatus lapsiryhmälle. Tarkoitus oli tuoda varhaiskasvatus näkyväksi toteuttaen oppimisen alueita myös taiteellisin menetelmin.
Projektissa toteutettiin 12 interventiota, joista osa toteutettiin lapsiryhmään ja osa varhaiskasvatustiimiin. Yksi interventio sijoittui avoimelle yleisölle Kokkolan kaupungin kirjastossa. Varhaiskasvatustiimin interventioissa paneuduttiin pedagogisen toiminnan suunnitteluun ja arviointiin. Varhaiskasvatussuunnitelmasta esiin otettuja teemoja käytiin läpi keskustellen ja toimintaa suunniteltiin ja valmisteltiin yhdessä. Lapsiryhmään tehdyt interventiot pohjautuivat varhaiskasvatussuunnitelman oppimisen alueisiin. Varhaiskasvatustiimille tehdyissä interventioissa oli tehty valmiit suunnitelmat toiminnalle ja työnjako ohjaamiselle.
Yksi yhteinen teema kaikissa interventioissa oli taidekasvatuksellinen näkökulma. Opinnäytetyöprojektissa lapsille luotiin oma taideprojekti. Taideprojektissa lapset saivat toteuttaa erilaisia taidemenetelmiä interventioista inspiroituneina. Lasten taideprojekti toimi opinnäytetyön pedagogisena dokumentointina.
Projektissa toteutettiin 12 interventiota, joista osa toteutettiin lapsiryhmään ja osa varhaiskasvatustiimiin. Yksi interventio sijoittui avoimelle yleisölle Kokkolan kaupungin kirjastossa. Varhaiskasvatustiimin interventioissa paneuduttiin pedagogisen toiminnan suunnitteluun ja arviointiin. Varhaiskasvatussuunnitelmasta esiin otettuja teemoja käytiin läpi keskustellen ja toimintaa suunniteltiin ja valmisteltiin yhdessä. Lapsiryhmään tehdyt interventiot pohjautuivat varhaiskasvatussuunnitelman oppimisen alueisiin. Varhaiskasvatustiimille tehdyissä interventioissa oli tehty valmiit suunnitelmat toiminnalle ja työnjako ohjaamiselle.
Yksi yhteinen teema kaikissa interventioissa oli taidekasvatuksellinen näkökulma. Opinnäytetyöprojektissa lapsille luotiin oma taideprojekti. Taideprojektissa lapset saivat toteuttaa erilaisia taidemenetelmiä interventioista inspiroituneina. Lasten taideprojekti toimi opinnäytetyön pedagogisena dokumentointina.