Käyttökokemustoiminnan oppien hyödyntäminen
Elovaara, Anna (2019)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904094632
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904094632
Tiivistelmä
Tämä insinöörityö tehtiin Fortum Power and Heat Oy:lle. Se käsittelee käyttökokemustoiminnan oppien hyödyntämistä Loviisan voimalaitoksella.
Käyttökokemustoiminnan oppien hyödyntäminen jää usein yksilön omalle vastuulle. Tavoitteena onkin määritellä konkreettisia parannuskeinoja, kuinka organisaatio itse ottaisi enemmän vastuuta oppien hyödyntämisestä ja millä tavoin käyttökokemustoiminta voisi parantaa omaa viestintäänsä.
Insinöörityön alkuun määriteltiin haastattelukysymykset ja haastateltavat henkilöt. Haastateltaviksi valittiin henkilöitä eri ryhmistä, jotta saatiin mahdollisimman laaja-alainen otanta eri alojen ammattilaisia. Haastattelujen perusteella saatiin kokonaiskuva käyttökokemustoiminnan näkyvyydestä voimalaitoksen työntekijöiden keskuudessa ja ajatuksia siitä, kuinka toimintaa voitaisiin kehittää.
Käyttökokemustoiminnan oppien hyödyntämisen parantamisessa ei ole yhtä ratkaisua. Hyödyntämisen kehittäminen koostuu pienistä parannuksista viestinnässä, käyttötapahtumien tutkinnassa, havaintoilmoitusten käsittelyssä sekä koulutuksessa. Kehitysehdotuksia käsitellään tässä insinöörityössä.
Käyttökokemustoiminnan oppien hyödyntäminen jää usein yksilön omalle vastuulle. Tavoitteena onkin määritellä konkreettisia parannuskeinoja, kuinka organisaatio itse ottaisi enemmän vastuuta oppien hyödyntämisestä ja millä tavoin käyttökokemustoiminta voisi parantaa omaa viestintäänsä.
Insinöörityön alkuun määriteltiin haastattelukysymykset ja haastateltavat henkilöt. Haastateltaviksi valittiin henkilöitä eri ryhmistä, jotta saatiin mahdollisimman laaja-alainen otanta eri alojen ammattilaisia. Haastattelujen perusteella saatiin kokonaiskuva käyttökokemustoiminnan näkyvyydestä voimalaitoksen työntekijöiden keskuudessa ja ajatuksia siitä, kuinka toimintaa voitaisiin kehittää.
Käyttökokemustoiminnan oppien hyödyntämisen parantamisessa ei ole yhtä ratkaisua. Hyödyntämisen kehittäminen koostuu pienistä parannuksista viestinnässä, käyttötapahtumien tutkinnassa, havaintoilmoitusten käsittelyssä sekä koulutuksessa. Kehitysehdotuksia käsitellään tässä insinöörityössä.