KoulutusalaOpinnäytetyöt (Avoin kokoelma)Tietojenkäsittely

    • 2D MOBIILIPELIN KEHITTÄMINEN, CASE: HOPPING PENGUIN 

      Lahtinen, Olli; Alhonen, Joonas (Kajaanin ammattikorkeakoulu, 2014)
      Opinnäytetyössä kuvataan Hopping Penguin -mobiilipeliprojekti hyvin käytännönläheisesti. Työssä paneudu-taan ensin pelinkehityksen teoriaan ja työkaluihin, jonka jälkeen tarkastellaan tarkemmin Hopping Penguin projektia ...
    • 2D-grafiikan luominen mindfulness-mobiilipeliin 

      Kauppinen, Heli (2021)
      Opinnäytetyö on projektikuvaus työskentelystäni PORE-hankkeeseen liittyvässä Tietoisuuden saari-mobiilipeliprojektissa. Työn tilaajana toimii Kajaanin ammattikorkeakoulu. Tietoisuuden saari on nuorille suunnattu peli, ...
    • 2D-pelihahmon luominen hahmosuunnittelun perusteita käyttäen 

      Laurila, Tiina (2023)
      Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella uudelleen vuonna 2019 toteutettu hahmokonsepti sovel-tamalla pelialalla yleisesti käytettyjä hahmosuunnittelun periaatteita. Opinnäytetyössä tarkoituksena oli kirjoittaa ...
    • 2D-PELIMOOTTORI TAUSTALATAUSOMINAISUUKSILLA 

      Hyyryläinen, Ilkka (Kajaanin ammattikorkeakoulu, 2014)
      Kaupallisten ja ilmaisten pelimoottoreiden määrä ja laatu on kasvanut pelialan mukana, mikä on tehnyt oman pelimoottorin tekemisestä lähes tarpeetonta. Omalla pelimoottorilla voi kuitenkin saada aikaiseksi tukevamman pohjan ...
    • 2D-tasohyppelypelien erilaiset mekaniikat ja käytänteet 

      Taskinen, Otto-Pekka (2023)
      Työn tavoitteena oli luoda suomenkielinen lähde 2D-tasohyppelypeli genren yleisimmille mekaniikoille ja käytänteille. Työ päätettiin toteuttaa aiheeseen liittyvien suomenkielisten lähteitten puutteen takia ja ylei-sestä ...
    • 3D Game Environment in Unreal Engine 4 

      Vesterinen, Miro (Kajaanin ammattikorkeakoulu, 2014)
      This thesis deals with the technical knowledge required from a 3D-artist to produce high-quality content using Unreal Engine 4 and was made only to support the writer’s own learning and know-how of the subject. Unreal ...
    • 3D peliympäristön moduulisarjan luominen 

      Piirainen, Heli (2021)
      Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli keskittyä tutkimaan ja paljastamaan modulaarisien pelien ympäristöjen luomistekniikoita ja miten ne vaikuttavat itse pelisuunnitteluun. Opinnäytetyössä tarkasteltiin ja selitettiin, ...
    • 3D platformer level design 

      Aaltonen, Toni (Kajaanin ammattikorkeakoulu, 2018)
      The goal of this Bachelor’s thesis was to design a level for Biting Mascot’s 3D platformer project Captain’s Tail and explore the intricacies of 3D platformer level design. The first chapter elaborates on the meaning and ...
    • 3D-alan sanasto : 3D-grafiikan termit suomeksi 

      Joensuu, Janne (Kajaanin ammattikorkeakoulu, 2016)
      3D-ala on Suomessa englanninkielinen. Tämä hankaloittaa 3D-alan opetustyötä ja oppimateriaalien kirjoittamista. Opinnäytetyön tavoite on 3D-alan suomenkielisen sanaston kerääminen, kokoaminen ja esittäminen sekä uusien ...
    • 3D-aseen luominen Blenderillä 

      Rantahalvari, Miika (2023)
      Opinnäytetyö käsitteli 3D-mallinnuksen perusteita, erityisesti low poly - ja high poly -tekniikoita sekä hard surface -mallinnusta. Lisäksi se käsittelee UV-kartoitusta ja teksturointia. Opinnäytetyössä käytiin läpi ...
    • 3D-dioraama Unity-pelimoottoriin 

      Kukkura, Kaisa (2020)
      Tässä opinnäytetyössä käytiin läpi kolmiulotteisen dioraaman valmistusprosessi suunnittelusta toteutukseen. Aiheena käytettiin kohtausta Andrzej Sapkowskin kirjasta Pääskytorni. Dioraama on rajattu versio kolmiulotteisesta ...
    • 3D-dioraaman luominen Blenderillä 

      Sulin, Janina (2022)
      Opinnäytetyössä tutkittiin, miten Blenderiä käyttäen voidaan luoda kolmiulotteinen dioraama. Työn tavoitteena oli tutustua tekniikoihin ja huomioon otettaviin asioihin dioraamaa suunnitellessa ja toteuttaessa. Dioraama on ...
    • 3D-grafiikan optimointi mobiililaitteelle 

      Puusa, Jere (2022)
      Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kerätä tietoa ja esitellä, kuinka tärkeää 3D-mallien optimointi on pelimoottorissa käyttöä varten ja miten toteuttaa sitä. Työ keskittyy mobiililaitteille optimointiin ja käyttää esimerkkinä ...
    • 3D-hahmoanimaation luominen mainostukseen ja sen tehokkuuden mittaaminen 

      Huttunen, Veikka (2019)
      Tämän opinnäytetyön aiheena ja tavoitteena oli tutustua ammattimaiseen 3D-animaation työnkulkuun, käyttää tuotettua animaatiota mainoskampanjassa ja analysoida kampanjan tuloksia mainostuksen tehokkuuden parantamiseksi ...
    • 3D-hahmojen toteutus mobiilipeliin 

      Kemppainen, Matti (Kajaanin ammattikorkeakoulu, 2012)
      Mobiilipelien suosio on kasvanut räjähdysmäisesti viime vuosina älypuhelinten kehittymisen myötä. Tässä opinnäytetyössä selvitetään kolmiulotteisen pelihahmon toteutusprosessi mobiilipeliin. Lisäksi pohditaan maksullisten ...
    • 3D-hahmomallin valmistus ja prosessin dokumentointi ohjekirjaksi 

      Keränen, Sampo (2021)
      Opinnäytetyön tavoitteena oli valmistaa toimiva 3D-hahmo videopeliprojektiin Rusto Games Oy:lle ja luoda ohjekirja hahmoon pohjautuen. Hahmon valmistuksen aikana kirjattiin ylös kaikki vaiheet, joita hahmon valmistukseen ...
    • 3D-kentän toteutus Critical Ops -peliin 

      Somero, Aleksi (Kajaanin ammattikorkeakoulu, 2016)
      Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja on Critical Force Oy, joka on kajaanilainen pelinkehittäjä. Yrityksen Critical Ops -peli on ilmainen ensimmäisen persoonan ammuskelupeli, ja se on pelattavissa selaimessa ja mobiilialustoilla. ...
    • 3D-Maisemankuvan tekeminen valokuvista 

      Hartikainen, Antti (2022)
      Tämän opinnäytetyön aiheena on 3D-maisemankuvan tekeminen valokuvista eli miten 3D-ympäristön te-keminen onnistuu katsomalla mallia digitaalisista valokuvista. Tekninen toteutus tapahtuu 3D-mallinnusohjelma Blenderillä ja ...
    • 3D-mobiilipelihahmon digitaalinen veistäminen 

      Ohra-aho, Outi (Kajaanin ammattikorkeakoulu, 2018)
      Opinnäytetyössä tutkittiin digitaalisen veistämisen ottamista osaksi 3D-mobiilipelihahmon työnkulkua. Perinteisesti mobiilipelihahmot eivät ole voineet hyödyntää joitain 3D-veistämisen etuja kuten normaalikarttoja, joten ...
    • 3D-mobiilipelimoottorin kehittäminen 

      Oinasmaa, Eetu (Kajaanin ammattikorkeakoulu, 2014)
      Opinnäytetyön tavoitteena oli 3D-mobiilipelimoottorin suunnittelu ja toteutus. Työssä esitellään pelimoottorit yleisesti ja niiden historiaa. Lisäksi työssä kuvataan mobiilialustojen ominaispiirteet ja mobiilipelimoottorin ...