AGV-taakan punnitus
Ukkonen, Simo (2019)
Ukkonen, Simo
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2019
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902212582
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902212582
Tiivistelmä
Tämän insinööritön aiheena oli kartoittaa eri punnitusmenetelmien ja markkinoilta jo löytyvien valmiiden punnitusjärjestelmien sopivuutta Roclan automaattitrukkijärjestelmään.
Tarve kartoitukselle syntyi myyjille tulleiden tiedusteluiden pohjalta, joista ilmeni asiakkaiden tarve saada tarkkaa punnitustietoa logistisissa prosesseissaan. Kartoituksen on myös tarkoitus toimia pohjana mahdolliselle kehitystyölle tulevaisuudessa.
Työtä varten selvitettiin automaattitrukkijärjestelmän aiheuttamat vaatimukset punnitusjärjestelmälle sekä tarkan punnitustiedon tarpeet ja hyödyntämisen mahdollisuudet. Punnitusjärjestelmään kohdistuvat vaatimukset selvisivät työn aikana keskusteluissa tuotekehitystiimin kanssa. Vaatimukset liittyivät punnitusjärjestelmän fyysisiin mittoihin ja järjestelmän liitettävyyteen automaattitrukin CANOpen-väylän kanssa.
Punnitustiedon hyödyntämisen tarpeita selvitettiin keskustelemalla myyjien sekä tuotekehitystiimin kanssa, jolloin saatiin tarkempi käsitys siitä mihin asiakkaat tarvitsevat punnitustietoa ja miten punnitustietoa voidaan käyttää parantamaan automaattitrukin toimintaa.
Näiden tietojen pohjalta pystyttiin aloittamaan punnitusjärjestelmien kartoitus, joka toteutettiin etsimällä tietoa eri valmistajien verkkosivuilta ja mahdollisuuksien mukaan tapaamalla valmistajan edustajaa. Eri vaihtoehtoja mitä kartoituksessa löydettiin, vertailtiin keskenään niille asetettuja vaatimuksia vasten.
Kartoituksen tuloksena saatiin selville, minkä tyyppinen punnitusjärjestelmä on sopivin automaattitrukeissa käytettäväksi ja mitä toimenpiteitä niiden käyttöönotossa voidaan odottaa.
Tarve kartoitukselle syntyi myyjille tulleiden tiedusteluiden pohjalta, joista ilmeni asiakkaiden tarve saada tarkkaa punnitustietoa logistisissa prosesseissaan. Kartoituksen on myös tarkoitus toimia pohjana mahdolliselle kehitystyölle tulevaisuudessa.
Työtä varten selvitettiin automaattitrukkijärjestelmän aiheuttamat vaatimukset punnitusjärjestelmälle sekä tarkan punnitustiedon tarpeet ja hyödyntämisen mahdollisuudet. Punnitusjärjestelmään kohdistuvat vaatimukset selvisivät työn aikana keskusteluissa tuotekehitystiimin kanssa. Vaatimukset liittyivät punnitusjärjestelmän fyysisiin mittoihin ja järjestelmän liitettävyyteen automaattitrukin CANOpen-väylän kanssa.
Punnitustiedon hyödyntämisen tarpeita selvitettiin keskustelemalla myyjien sekä tuotekehitystiimin kanssa, jolloin saatiin tarkempi käsitys siitä mihin asiakkaat tarvitsevat punnitustietoa ja miten punnitustietoa voidaan käyttää parantamaan automaattitrukin toimintaa.
Näiden tietojen pohjalta pystyttiin aloittamaan punnitusjärjestelmien kartoitus, joka toteutettiin etsimällä tietoa eri valmistajien verkkosivuilta ja mahdollisuuksien mukaan tapaamalla valmistajan edustajaa. Eri vaihtoehtoja mitä kartoituksessa löydettiin, vertailtiin keskenään niille asetettuja vaatimuksia vasten.
Kartoituksen tuloksena saatiin selville, minkä tyyppinen punnitusjärjestelmä on sopivin automaattitrukeissa käytettäväksi ja mitä toimenpiteitä niiden käyttöönotossa voidaan odottaa.