Perheblogien vaikutus kuluttajakäyttäytymiseen
Nissinen, Hanne (2018)
Nissinen, Hanne
Savonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802072146
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802072146
Tiivistelmä
Sosiaalinen media ja blogit valtaavat tilaa myös markkinoinnin saralla ja niihin panostamisen oletetaan kasvavan entisestään. Blogit ovat hyvä väylä tavoittaa yritykselle tärkeitä kohderyhmiä ja yhteistyö blogien kanssa voi olla yrityksen tärkeimpiä markkinointikeinoja. Blogeissa ilmenevää markkinointiviestintää on erilaista ja toimilla pyritään tuottamaan yritykselle hyötyjä, vaikuttamalla kuluttajakäyttäytymiseen tahattomasti tai tahallisesti.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli perehtyä perheblogien maailmaan ja selvittää perheblogien lukutottumuksia sekä blogien vaikutusta lukijoiden kuluttajakäyttäytymiseen. Tutkimuksella selvitettiin myös, onko erilaisilla kuluttajan taustatekijöillä yhteyttä perheblogien lukijoiden lukutottumuksiin tai kuluttajakäyttäytymiseen. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisin tutkimusmenetelmin käyttäen aineistonhankintaan verkkokyselyä ja aineiston analyysiin tilastollisia menetelmiä. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin muutaman teemaan liittyvien yritysten mielipiteitä tutkimustuloksista ja sitä, kuinka tutkimustuloksia voitaisiin hyödyntää.
Kahden viikon ajan auki olleeseen kyselyyn saatiin yhteensä 345 vastaajaa. Tuloksista selvisi, että noin 49 % vastaajista luki perheblogeja säännöllisesti. Lisäksi yhtenä tärkeimpänä tutkimustuloksena havaittiin, että 38 % vastaajista oli tehnyt hankintoja perheblogien lukemisen seurauksena. Pääasiallinen syy hankinnan tekemiselle oli useimmiten bloggaajan antama arvio tuotteesta tai palvelusta. Vastauksista nähtiin myös, että tilastollisesti merkitsevä yhteys perheblogien lukemiseen oli iällä, äitiys-, hoito- tai vanhempainvapaalla ololla, pääasiallisella toimella sekä koulutuksella. Myös hankintojen tekemiseen löydettiin tilastollisesti merkitsevä yhteys pääasiallisella toimella sekä koulutuksella. Eniten perheblogeja luettiin ikäluokassa 26-35-vuotiaat, äitiys-, hoito- tai vanhempainvapaalla olevien joukossa sekä korkeasti koulutettujen joukossa. Myös hankintojen tekemisessä nousivat esille äitiys-, hoito- tai vanhempainvapaalla olevat sekä korkeasti koulutetut henkilöt eniten hankintoja tekevinä ryhminä.
Blogeilla, tässä tapauksessa perheblogeilla, voi olla vaikutusta lukijan kuluttajakäyttäytymiseen. Bloggaajien mielipiteet voivat olla merkityksellisiä kuluttajan ostoprosessissa ja edesauttaa hankintojen tekemisessä. Yritysten kannattaisi miettiä ja panostaa myös blogeihin markkinointiviestinnän kanavana, sillä mahdollisuudet ovat laajat ja yhä useamman kuluttajan löytäessä blogit, vaikuttamismahdollisuudet ovat sitä suuremmat.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli perehtyä perheblogien maailmaan ja selvittää perheblogien lukutottumuksia sekä blogien vaikutusta lukijoiden kuluttajakäyttäytymiseen. Tutkimuksella selvitettiin myös, onko erilaisilla kuluttajan taustatekijöillä yhteyttä perheblogien lukijoiden lukutottumuksiin tai kuluttajakäyttäytymiseen. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisin tutkimusmenetelmin käyttäen aineistonhankintaan verkkokyselyä ja aineiston analyysiin tilastollisia menetelmiä. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin muutaman teemaan liittyvien yritysten mielipiteitä tutkimustuloksista ja sitä, kuinka tutkimustuloksia voitaisiin hyödyntää.
Kahden viikon ajan auki olleeseen kyselyyn saatiin yhteensä 345 vastaajaa. Tuloksista selvisi, että noin 49 % vastaajista luki perheblogeja säännöllisesti. Lisäksi yhtenä tärkeimpänä tutkimustuloksena havaittiin, että 38 % vastaajista oli tehnyt hankintoja perheblogien lukemisen seurauksena. Pääasiallinen syy hankinnan tekemiselle oli useimmiten bloggaajan antama arvio tuotteesta tai palvelusta. Vastauksista nähtiin myös, että tilastollisesti merkitsevä yhteys perheblogien lukemiseen oli iällä, äitiys-, hoito- tai vanhempainvapaalla ololla, pääasiallisella toimella sekä koulutuksella. Myös hankintojen tekemiseen löydettiin tilastollisesti merkitsevä yhteys pääasiallisella toimella sekä koulutuksella. Eniten perheblogeja luettiin ikäluokassa 26-35-vuotiaat, äitiys-, hoito- tai vanhempainvapaalla olevien joukossa sekä korkeasti koulutettujen joukossa. Myös hankintojen tekemisessä nousivat esille äitiys-, hoito- tai vanhempainvapaalla olevat sekä korkeasti koulutetut henkilöt eniten hankintoja tekevinä ryhminä.
Blogeilla, tässä tapauksessa perheblogeilla, voi olla vaikutusta lukijan kuluttajakäyttäytymiseen. Bloggaajien mielipiteet voivat olla merkityksellisiä kuluttajan ostoprosessissa ja edesauttaa hankintojen tekemisessä. Yritysten kannattaisi miettiä ja panostaa myös blogeihin markkinointiviestinnän kanavana, sillä mahdollisuudet ovat laajat ja yhä useamman kuluttajan löytäessä blogit, vaikuttamismahdollisuudet ovat sitä suuremmat.