"IHAN HIENOSTI ORGANISOITU KUVIO" : Miksi ryhtyä Palvelevan puhelimen päivystäjäksi?
Virtanen, Anja (2018)
Virtanen, Anja
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801291755
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801291755
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Anja Virtanen. ”Ihan hienosti organisoitu kuvio”. Miksi ryhtyä Palvelevan puhelimen päivystäjäksi? Kevät 2018. 51 sivua, 1 liite. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Helsinki. Sosiaalialan koulutusohjelma, diakonia ja kristillinen kasvatus. Diakonian suuntautumisvaihtoehto, diakoni (AMK).
Opinnäytetyö pyrkii selvittämään miksi henkilö hakeutui juuri seurakunnan Palvelevaan puhelimeen (PP) ja mikä saa hänet jatkamaan päivystäjänä? Tätä tarkastellaan motivaation kautta. Työssä pyrittiin myös selvittämään, miten saada uusi päivystäjiä Palvelevan puhelimen toimintaan mukaan, sillä vapaaehtoisten ajasta käydään kovaa kilpailua. Kilpailuun joutuu myös kirkko osallistumaan ja esimerkiksi diakoniatyö tulee tarvitsemaan vapaaehtoisia, koska työmäärä lisääntyy, mutta resurssit eivät. Ihmiset ovat tällä hetkellä tarkkoja vapaa-ajastaan ja haluaisivat käyttää sen hyödyllisesti arvojensa ja kiinnostuksensa mukaisesti.
Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastateltujen kuuden henkilöiden motiivit lähteä PP-toimintaan olivat erilaiset. Seurakunnan toimintaan mukaan päätyminen on toisille ollut vahinko, mutta toisille tietoinen valinta. Opinnäytetyön teoriapohjana on motivaatioteoria ja sen keskeinen teoreettinen malli, Anne Birgitta Yeungin motivaatiotimantti. Vapaaehtoistyön timanttimallin motiivielementtien avulla on luotu tyypillisen päivystäjän profiili. Hän on ulospäin suuntautunut, kokee aihepiirin tuttuna, pitää PP:n organisointitavasta ja haluaa auttaa. Päivystäjä kuvailee itseään sanoilla empaattinen, auttavainen ja vastuuntuntoinen.
Opinnäytetyöstä nousi vastauksia asetettuihin kysymyksiin ja tuloksia voi hyödyntää vapaaehtoistoiminnassa. Ne, jotka ovat olleet päivystäjinä pitempään, ymmärtävät ehkä erilaisten soittajien motiivit paremmin kuin vähemmän aikaa olleet. Tämä saattaa vaikuttaa jatkamiseen. Vaikuttaa, että päivystäjien motiivit ovat sisäisiä, olivatpa ne sitten sisäsyntyisiä tai sisäistettyjä motivaatiota, koska itse toimintaa pidetään tärkeänä.
Syyt, mitkä pitävät päivystäjät pitkään mukana, on hyvin organisoitu toiminta, saatu koulutus, oma ryhmä ja heidän työnsä arvostus sekä se, että voi kokea tehneensä edes jotain tarpeellista. He kantavat uusien päivystäjien rekrytoinnista huolta. Päivystäjiä haetaan normaalien väylien kautta, mutta tavallisia lehti-ilmoituksia tehokkaampana haastateltavat pitivät myös PP:n toiminnan vetäjien haastatteluja tai heidän esillä oloaan, koska toimintaa kuvattiin ”hys hys -toimintana”, josta ei voi kertoa.
Asiasanat: kirkko, motivaatio, vapaaehtoistyö, PP:n päivystäjä, rekrytointi
Anja Virtanen. ”Ihan hienosti organisoitu kuvio”. Miksi ryhtyä Palvelevan puhelimen päivystäjäksi? Kevät 2018. 51 sivua, 1 liite. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Helsinki. Sosiaalialan koulutusohjelma, diakonia ja kristillinen kasvatus. Diakonian suuntautumisvaihtoehto, diakoni (AMK).
Opinnäytetyö pyrkii selvittämään miksi henkilö hakeutui juuri seurakunnan Palvelevaan puhelimeen (PP) ja mikä saa hänet jatkamaan päivystäjänä? Tätä tarkastellaan motivaation kautta. Työssä pyrittiin myös selvittämään, miten saada uusi päivystäjiä Palvelevan puhelimen toimintaan mukaan, sillä vapaaehtoisten ajasta käydään kovaa kilpailua. Kilpailuun joutuu myös kirkko osallistumaan ja esimerkiksi diakoniatyö tulee tarvitsemaan vapaaehtoisia, koska työmäärä lisääntyy, mutta resurssit eivät. Ihmiset ovat tällä hetkellä tarkkoja vapaa-ajastaan ja haluaisivat käyttää sen hyödyllisesti arvojensa ja kiinnostuksensa mukaisesti.
Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastateltujen kuuden henkilöiden motiivit lähteä PP-toimintaan olivat erilaiset. Seurakunnan toimintaan mukaan päätyminen on toisille ollut vahinko, mutta toisille tietoinen valinta. Opinnäytetyön teoriapohjana on motivaatioteoria ja sen keskeinen teoreettinen malli, Anne Birgitta Yeungin motivaatiotimantti. Vapaaehtoistyön timanttimallin motiivielementtien avulla on luotu tyypillisen päivystäjän profiili. Hän on ulospäin suuntautunut, kokee aihepiirin tuttuna, pitää PP:n organisointitavasta ja haluaa auttaa. Päivystäjä kuvailee itseään sanoilla empaattinen, auttavainen ja vastuuntuntoinen.
Opinnäytetyöstä nousi vastauksia asetettuihin kysymyksiin ja tuloksia voi hyödyntää vapaaehtoistoiminnassa. Ne, jotka ovat olleet päivystäjinä pitempään, ymmärtävät ehkä erilaisten soittajien motiivit paremmin kuin vähemmän aikaa olleet. Tämä saattaa vaikuttaa jatkamiseen. Vaikuttaa, että päivystäjien motiivit ovat sisäisiä, olivatpa ne sitten sisäsyntyisiä tai sisäistettyjä motivaatiota, koska itse toimintaa pidetään tärkeänä.
Syyt, mitkä pitävät päivystäjät pitkään mukana, on hyvin organisoitu toiminta, saatu koulutus, oma ryhmä ja heidän työnsä arvostus sekä se, että voi kokea tehneensä edes jotain tarpeellista. He kantavat uusien päivystäjien rekrytoinnista huolta. Päivystäjiä haetaan normaalien väylien kautta, mutta tavallisia lehti-ilmoituksia tehokkaampana haastateltavat pitivät myös PP:n toiminnan vetäjien haastatteluja tai heidän esillä oloaan, koska toimintaa kuvattiin ”hys hys -toimintana”, josta ei voi kertoa.
Asiasanat: kirkko, motivaatio, vapaaehtoistyö, PP:n päivystäjä, rekrytointi