OC-Pro kuivatusviirapesurin huoltopalvelun tuotteistaminen
Laine, Jesse (2017)
Laine, Jesse
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121120481
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121120481
Tiivistelmä
Valmet Oyj on maailman johtavia yrityksiä paperi- sellu ja energiateollisuuden aloilla.
Yrityksellä oli tarpeena saada parannuksia tarjottavan OptiCleaner Pro -kuivatusviirapesurin huoltopalvelun tarjous-, myynti- sekä toimitusvaiheeseen. Ratkaisuna lähdettiin tuotteistamaan huoltopalvelua. Tavoitteena oli rakentaa selkeät asiakkaalle tarjottavat huoltopaketit varaosakokonaisuuksineen sekä selkeä raportointimalli suoritettujen huoltojen dokumentointia varten. Lisäksi alustavalla tasolla oli tarkoitus tarkastella mahdollisuuksia etädiagnostiikan käyttämisestä huoltopalvelun tukena, ja että mitä konkreettista arvoa etädiagnostiikkalaitteiston tarjoaminen huoltotyön yhteydessä toisi asiakkaalle.
Työ toteutettiin pääsääntöisesti haastattelemalla Valmetin asiantuntijoita sekä erään komponentin huoltopalvelua tuottavaa alihankkijaa. Lisäksi perehdyttiin jo olemassa olevaan dokumentaatioon kuivatusviirapesuritoimituksista, teknisiin piirustuksiin osaluetteloineen sekä toimitettujen laitekokonaisuuksien huolto-ohjeistuksiin.
Tuloksille on löydetty käyttöä työn loppuvaiheesta lähtien. Huoltopalvelun tuotteistaminen tehtiin konkreettisesti hyvin pitkälti yrityksen vastaavanlaisten projektien mallilla, jotta toimintoja olisi helpompi verrata toisiinsa. Dokumentaatio on pyritty ratkaisemaan mahdollisimman yksinkertaisella tavalla, jotta dokumentaatio ei jäisi puutteelliseksi tarpeettoman monimutkaisen systeemin vuoksi. Tällä oli tarkoitus painottaa dokumentaation merkitystä toiminnan jatkokehittämisen kannalta, sekä dokumentaation hyödyntämistä uusien huoltosopimusten tarkentamisen ja mahdollisen myyntiargumentaation kannalta.
Tulokset vastaavat pitkälle odotuksia, ja työllä on suhteellisen paljon painoarvoa yrityksen tarjoamien huoltopalveluiden kehittämisessä yhä enemmän asiakkaalle arvoa antaviksi.
Yrityksellä oli tarpeena saada parannuksia tarjottavan OptiCleaner Pro -kuivatusviirapesurin huoltopalvelun tarjous-, myynti- sekä toimitusvaiheeseen. Ratkaisuna lähdettiin tuotteistamaan huoltopalvelua. Tavoitteena oli rakentaa selkeät asiakkaalle tarjottavat huoltopaketit varaosakokonaisuuksineen sekä selkeä raportointimalli suoritettujen huoltojen dokumentointia varten. Lisäksi alustavalla tasolla oli tarkoitus tarkastella mahdollisuuksia etädiagnostiikan käyttämisestä huoltopalvelun tukena, ja että mitä konkreettista arvoa etädiagnostiikkalaitteiston tarjoaminen huoltotyön yhteydessä toisi asiakkaalle.
Työ toteutettiin pääsääntöisesti haastattelemalla Valmetin asiantuntijoita sekä erään komponentin huoltopalvelua tuottavaa alihankkijaa. Lisäksi perehdyttiin jo olemassa olevaan dokumentaatioon kuivatusviirapesuritoimituksista, teknisiin piirustuksiin osaluetteloineen sekä toimitettujen laitekokonaisuuksien huolto-ohjeistuksiin.
Tuloksille on löydetty käyttöä työn loppuvaiheesta lähtien. Huoltopalvelun tuotteistaminen tehtiin konkreettisesti hyvin pitkälti yrityksen vastaavanlaisten projektien mallilla, jotta toimintoja olisi helpompi verrata toisiinsa. Dokumentaatio on pyritty ratkaisemaan mahdollisimman yksinkertaisella tavalla, jotta dokumentaatio ei jäisi puutteelliseksi tarpeettoman monimutkaisen systeemin vuoksi. Tällä oli tarkoitus painottaa dokumentaation merkitystä toiminnan jatkokehittämisen kannalta, sekä dokumentaation hyödyntämistä uusien huoltosopimusten tarkentamisen ja mahdollisen myyntiargumentaation kannalta.
Tulokset vastaavat pitkälle odotuksia, ja työllä on suhteellisen paljon painoarvoa yrityksen tarjoamien huoltopalveluiden kehittämisessä yhä enemmän asiakkaalle arvoa antaviksi.