Facebook-markkinointikampanja Etelä-Konneveden kansallispuistolle
Juvakka, Janita (2017)
Juvakka, Janita
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122022333
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122022333
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Metsähallitus. Työn tavoitteena oli markkinoida EteläKonneveden kansallispuistoa Facebookissa ja sitä kautta saavuttaa uutta potentiaalista kansallispuiston kävijäryhmää. Metsähallituksella on noin 60 Facebook-tiliä ylläpidettävänä, ja kansallispuistoja se markkinoi useissa sosiaalisen median kanavissa. Tarkoitus oli helpottaa ja selkeyttää Metsähallituksen työtä. Opinnäytetyössä selvitettiin, minkälaiset sisällöt ja mainokset toimivat tehokkaimmin haluttujen tavoitteiden saavuttamiseksi.
Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Ensin selvitettiin, mitä markkinointi on sosiaalisessa mediassa ja miten käyttäjiä saadaan sitoutettua sekä miten näitä tuloksia voidaan mitata. Suunnitelmavaiheessa ja sisällöntuotannossa hyödynnettiin taustatietoja ja Metsähallituksen aineistoja. Kohderyhmäksi rajattiin 55 – 64-vuotiaat kuopiolaiset, jyväskyläläiset ja tamperelaiset, erityisesti naiset. Heidät arvioitiin aktiivisiksi Facebookin käyttäjiksi sekä innokkaiksi luontomatkailijoiksi. Toteutus oli kolmeviikkoinen Facebook-kampanja Etelä-Konneveden Facebook-sivulla ja se sisälsi erilaisia mainoksia ja julkaisuja. Analysointivaiheessa määrälliseen mittaamiseen hyödynnettiin Facebookin omia analysointityökaluja ja ilmasta kokeilujaksoa Social Sprout -työkalulla. Laadullisesti kampanjaa tarkasteltiin keskustelujen sävyjen ja vaikuttajien kautta.
Tuloksena todettiin, että kohderyhmän tarkemmalla määrittämisellä on merkitystä potentiaalisen asiakaskunnan tavoittelemisessa. Maksetuilla mainoksilla näytti olevan selvä hyöty käyttäjien saavuttamisessa. Facebook-julkaisuista erottuivat ne, joihin seuraajat sitoutuivat paremmin.
Tietoperustan ja kampanjan tuloksien pohjalta nykyistä Facebook-markkinointia voidaan tarkentaa, kohdentaa ja parantaa sellaiseksi, että se olisi mahdollisimman tehokasta.
Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Ensin selvitettiin, mitä markkinointi on sosiaalisessa mediassa ja miten käyttäjiä saadaan sitoutettua sekä miten näitä tuloksia voidaan mitata. Suunnitelmavaiheessa ja sisällöntuotannossa hyödynnettiin taustatietoja ja Metsähallituksen aineistoja. Kohderyhmäksi rajattiin 55 – 64-vuotiaat kuopiolaiset, jyväskyläläiset ja tamperelaiset, erityisesti naiset. Heidät arvioitiin aktiivisiksi Facebookin käyttäjiksi sekä innokkaiksi luontomatkailijoiksi. Toteutus oli kolmeviikkoinen Facebook-kampanja Etelä-Konneveden Facebook-sivulla ja se sisälsi erilaisia mainoksia ja julkaisuja. Analysointivaiheessa määrälliseen mittaamiseen hyödynnettiin Facebookin omia analysointityökaluja ja ilmasta kokeilujaksoa Social Sprout -työkalulla. Laadullisesti kampanjaa tarkasteltiin keskustelujen sävyjen ja vaikuttajien kautta.
Tuloksena todettiin, että kohderyhmän tarkemmalla määrittämisellä on merkitystä potentiaalisen asiakaskunnan tavoittelemisessa. Maksetuilla mainoksilla näytti olevan selvä hyöty käyttäjien saavuttamisessa. Facebook-julkaisuista erottuivat ne, joihin seuraajat sitoutuivat paremmin.
Tietoperustan ja kampanjan tuloksien pohjalta nykyistä Facebook-markkinointia voidaan tarkentaa, kohdentaa ja parantaa sellaiseksi, että se olisi mahdollisimman tehokasta.