Ohjaaja sijoitetun nuoren mielenterveyden tukijana - Opas lastensuojelulaitoksen ohjaajille
Mäntylä, Säde (2017)
Lataukset:
Mäntylä, Säde
Hämeen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120820284
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120820284
Tiivistelmä
Nuorten kotioloissa voi olla sellaisia kriisejä, että yhteiskunnan on huolehdittava heistä. Osa nuorista on avohoidossa ja suurin osa huostaanotettuina. Sijoitettujen nuorten normaali kasvu ja kehitys voi olla uhattuna huolenpitoon ja elinoloihin liittyvien tekijöiden sekä vanhempiin liittyvien haavoittavien tekijöiden vuoksi. Sijoitetut nuoret kärsivätkin usein erilaisista häiriöistä mielenterveydessä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli antaa lastensuojelulaitoksen ohjaajille lisää tietoa sijoitettuina olevien nuorten mielenterveyshäiriöistä. Tavoitteena oli myös kehittää ohjaajien ammattitaitoa niin, että pystyttäisiin vastaamaan
nuorten psyykkisiin tarpeisiin lastensuojelulaitoksessa aiempaa paremmin. Näiden kautta tavoitteena oli sijoitettujen nuorten mielenterveyden edistäminen ja tukeminen. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jonka toiminnallisena osuutena valmistui opas. Toiminnallisen osuuden sisältö rakentui aiheeseen liittyvän kirjallisuuden, tutkimusten ja artikkeleiden pohjalta. Opinnäytetyön tilaajana oli Kanta-Hämeen alueella sijaitseva lastensuojelulaitos.
Työn tuloksena oli, että ohjaajilta vaaditaan hyviä vuorovaikutustaitoja, jatkuvaa itsensä tarkastelua, empaattisuutta, läsnäoloa ja nuorten kuuntelua. Hoidollisen näkökulman huomioimisella voidaan ennaltaehkäistä uusien
häiriöiden syntymistä, olemassa olevien häiriöiden pahenemista sekä ohjeistaa nuoria elämään häiriöidensä kanssa, niin, että he pärjäävät elämässään paremmin.
Opinnäytetyön tavoitteena oli antaa lastensuojelulaitoksen ohjaajille lisää tietoa sijoitettuina olevien nuorten mielenterveyshäiriöistä. Tavoitteena oli myös kehittää ohjaajien ammattitaitoa niin, että pystyttäisiin vastaamaan
nuorten psyykkisiin tarpeisiin lastensuojelulaitoksessa aiempaa paremmin. Näiden kautta tavoitteena oli sijoitettujen nuorten mielenterveyden edistäminen ja tukeminen. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jonka toiminnallisena osuutena valmistui opas. Toiminnallisen osuuden sisältö rakentui aiheeseen liittyvän kirjallisuuden, tutkimusten ja artikkeleiden pohjalta. Opinnäytetyön tilaajana oli Kanta-Hämeen alueella sijaitseva lastensuojelulaitos.
Työn tuloksena oli, että ohjaajilta vaaditaan hyviä vuorovaikutustaitoja, jatkuvaa itsensä tarkastelua, empaattisuutta, läsnäoloa ja nuorten kuuntelua. Hoidollisen näkökulman huomioimisella voidaan ennaltaehkäistä uusien
häiriöiden syntymistä, olemassa olevien häiriöiden pahenemista sekä ohjeistaa nuoria elämään häiriöidensä kanssa, niin, että he pärjäävät elämässään paremmin.