”VÄLIL SE TUNTUU KU SEINILLE PUHUIS” : Korvaushoitoasiakkaiden kokemuksia kohtaamisestaan perusterveydenhuollossa
Korhonen, Yrjö; Lavonen, Sara (2017)
Korhonen, Yrjö
Lavonen, Sara
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112418008
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112418008
Tiivistelmä
Lavonen, Sara & Korhonen, Yrjö. ”Välil se tuntuu ku seinille puhuis” - Korvaushoitoasiakkaiden kokemuksia kohtaamisestaan perusterveydenhuollossa. Syksy 2017. 36 sivua ja 1 liite. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Hoitotyön koulutusohjelma, sairaanhoitaja (AMK).
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä erään Helsingin opioidikorvaushoitoyksikön kanssa. Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvailla korvaushoitoasiakkaiden kokemuksia kohtaamisistaan perusterveydenhuollon yksiköissä. Kokemuksia kuvailemalla saatiin tietoa siitä, miten korvaushoidossa olevien asiakkaiden kohtaamista perusterveydenhuollon yksiköissä voitaisiin kehittää.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisin tutkimusmenetelmin, jonka aineisto kerättiin haastattelemalla 14 korvaushoidossa olevaa asiakasta. Menetelmä oli teemahaastattelu ja teemat olivat vuorovaikutus, kohtelu, korvaushoitoasiakkuuden huomiointi ja kehitysehdotuksia perusterveydenhuollolle. Lisäksi haastattelussa oli kohta, jossa asiakasta pyydettiin kuvailemaan yksi perusterveydenhuollon käynti.
Keskeiset tulokset kertovat korvaushoitoasiakkaiden kokeneen perusterveydenhuollon hoitohenkilökunnan asenteiden olleen huonoja heitä kohtaan. Tuloksissa nousi esille myös positiivisia kokemuksia hoitohenkilökunnan kohtaamisesta. Haastateltavat olivat kokeneet muun muassa leimaamista, negatiivisia ennakkoasenteita, välinpitämättömyyttä oireitaan kohtaan, ihmisarvon polkemista ja syyllistämistä. Huonot kokemukset olivat aiheuttaneet haluttomuutta hakeutua hoitoon vakavissakaan tilanteissa. Kehitysehdotuksista merkittäviä olivat toiveet perusterveydenhoidon henkilökunnan lisäkoulutuksesta päihdeasiakkaiden kohtaamiseen. Ehdotuksien perusteella voisi olla tarvetta myös laajemmalle arvokeskustelulle hoitohenkilökunnan arvoista ja asenteista.
Korvaushoitoasiakkaiden kohtaamisen kehittämiseksi perusterveydenhuollossa hoitohenkilökunnan päihdehoitotyön koulutukseen panostamalla voidaan vähentää asiakkaiden huonoja kokemuksia kohtaamisestaan. Lisäksi ammatillinen kohtaaminen parantaa korvaushoitoasiakkaiden hoitokäyntien sujuvuutta.
Asiasanat: Huumeet, riippuvuus, korvaushoitoasiakas, päihdehoitotyö, ammatillinen kohtaaminen & perusterveydenhuolto.
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä erään Helsingin opioidikorvaushoitoyksikön kanssa. Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvailla korvaushoitoasiakkaiden kokemuksia kohtaamisistaan perusterveydenhuollon yksiköissä. Kokemuksia kuvailemalla saatiin tietoa siitä, miten korvaushoidossa olevien asiakkaiden kohtaamista perusterveydenhuollon yksiköissä voitaisiin kehittää.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisin tutkimusmenetelmin, jonka aineisto kerättiin haastattelemalla 14 korvaushoidossa olevaa asiakasta. Menetelmä oli teemahaastattelu ja teemat olivat vuorovaikutus, kohtelu, korvaushoitoasiakkuuden huomiointi ja kehitysehdotuksia perusterveydenhuollolle. Lisäksi haastattelussa oli kohta, jossa asiakasta pyydettiin kuvailemaan yksi perusterveydenhuollon käynti.
Keskeiset tulokset kertovat korvaushoitoasiakkaiden kokeneen perusterveydenhuollon hoitohenkilökunnan asenteiden olleen huonoja heitä kohtaan. Tuloksissa nousi esille myös positiivisia kokemuksia hoitohenkilökunnan kohtaamisesta. Haastateltavat olivat kokeneet muun muassa leimaamista, negatiivisia ennakkoasenteita, välinpitämättömyyttä oireitaan kohtaan, ihmisarvon polkemista ja syyllistämistä. Huonot kokemukset olivat aiheuttaneet haluttomuutta hakeutua hoitoon vakavissakaan tilanteissa. Kehitysehdotuksista merkittäviä olivat toiveet perusterveydenhoidon henkilökunnan lisäkoulutuksesta päihdeasiakkaiden kohtaamiseen. Ehdotuksien perusteella voisi olla tarvetta myös laajemmalle arvokeskustelulle hoitohenkilökunnan arvoista ja asenteista.
Korvaushoitoasiakkaiden kohtaamisen kehittämiseksi perusterveydenhuollossa hoitohenkilökunnan päihdehoitotyön koulutukseen panostamalla voidaan vähentää asiakkaiden huonoja kokemuksia kohtaamisestaan. Lisäksi ammatillinen kohtaaminen parantaa korvaushoitoasiakkaiden hoitokäyntien sujuvuutta.
Asiasanat: Huumeet, riippuvuus, korvaushoitoasiakas, päihdehoitotyö, ammatillinen kohtaaminen & perusterveydenhuolto.