Opas hakukonemarkkinoinnin perusteisiin
Nokela, Johanna (2017)
Nokela, Johanna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017100915884
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017100915884
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on toimia tiiviinä oppaana, johon on kerätty perusasioita hakukonemarkkinoinnista ja sen hyödyllisyydestä. Tarkoitus on, että oppaan avulla esimerkiksi Googlen hakukonemarkkinoinnin parissa työskentelevä harjoittelija tai aiheesta kiinnostunut markkinoinnin opiskelija saisi kattavan yleiskuvan hakukonemarkkinoinnista ja sen tuloksiin vaikuttavista tekijöistä.
Oppaassa käsitellään, kuinka Googlen hakukonemarkkinoinnissa käytettävän verkkomainontaohjelman, Google AdWordsin avulla on mahdollista luoda mahdollisimman tehokas hakukonemarkkinoinnin kampanja ja millä mittareilla kampanjoiden tehokkuutta pystytään mittamaan. Oppaassa neuvotaan, kuinka hakukonemarkkinoinnin kampanjoita kannattaa optimoida, jotta ne toimisivat mahdollisimman tehokkaasti. Lisäksi oppaassa käsitellään tapoja raportoida tuloksia.
Työ toteutettiin etsimällä tietoa hakukonemarkkinoinnista eri lähteistä ja kokoamalla niistä yhtenäinen opas, joka sisältää myös kirjoittajan omaan kokemukseen perustuvia käytännön vinkkejä ja huomioita. Lähteinä opinnäytetyössä on käytetty Googlen AdWordsin käyttäjille tarkoitettuja verkkomateriaaleja, hakukonemarkkinoinnista kirjoitettua kirjallisuutta, verkkoartikkeleita, erilaisia blogikirjoituksia ja hakukonemarkkinoinnin ammattilaisen Anna Suokon haastattelua.
Johtopäätöksenä oppaaseen kerätyn materiaalin perusteella voidaan todeta, että mitattavuutensa, kohdennettavuutensa ja edullisuutensa ansioista tehokkaasti toteutetulla hakukonemarkkinoinnilla on helppo saavuttaa hyvä sijoitetun pääoman tuottoprosentti, eli ROI (Return On Investment) sekä lisätä brändin tunnettuutta.
Oppaassa käsitellään, kuinka Googlen hakukonemarkkinoinnissa käytettävän verkkomainontaohjelman, Google AdWordsin avulla on mahdollista luoda mahdollisimman tehokas hakukonemarkkinoinnin kampanja ja millä mittareilla kampanjoiden tehokkuutta pystytään mittamaan. Oppaassa neuvotaan, kuinka hakukonemarkkinoinnin kampanjoita kannattaa optimoida, jotta ne toimisivat mahdollisimman tehokkaasti. Lisäksi oppaassa käsitellään tapoja raportoida tuloksia.
Työ toteutettiin etsimällä tietoa hakukonemarkkinoinnista eri lähteistä ja kokoamalla niistä yhtenäinen opas, joka sisältää myös kirjoittajan omaan kokemukseen perustuvia käytännön vinkkejä ja huomioita. Lähteinä opinnäytetyössä on käytetty Googlen AdWordsin käyttäjille tarkoitettuja verkkomateriaaleja, hakukonemarkkinoinnista kirjoitettua kirjallisuutta, verkkoartikkeleita, erilaisia blogikirjoituksia ja hakukonemarkkinoinnin ammattilaisen Anna Suokon haastattelua.
Johtopäätöksenä oppaaseen kerätyn materiaalin perusteella voidaan todeta, että mitattavuutensa, kohdennettavuutensa ja edullisuutensa ansioista tehokkaasti toteutetulla hakukonemarkkinoinnilla on helppo saavuttaa hyvä sijoitetun pääoman tuottoprosentti, eli ROI (Return On Investment) sekä lisätä brändin tunnettuutta.