"Vedetään hatusta" : Improvisaatio musiikillisen ilmaisun välineenä
Herranen, Petri Mika Juhani (2017)
Herranen, Petri Mika Juhani
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017100915863
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017100915863
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö kertoo siitä, mitä vapaa ja intuitiivinen improvisaatio voivat tuoda musiikin opetukseen. Improvisaatio on maailmanlaajuisesti ajankohtainen ilmiö, joka on todettu käyttökelpoiseksi musiikkipedagogiikassa. Klassisen musiikin opetuksessa se ei kuitenkaan ole kuulunut yleisesti pedagogiikkaan. Lisäksi esittelen kokemuksiani improvisaation monista mahdollisuuksista pedagogiikassa.
Opintovuoden aikana toteutin opetuskokeilun Ylä-Savon musiikkiopistossa. Mukana oli myös Iisalmen kansalaisopiston aikuisopiskelijoiden improvisaatioryhmä sekä tanssiteatteri WilliWisio. Opinnäytetyöni konsertti ”Sävellyksiä ja äänimaisemia” pidettiin Iisalmen kulttuurikeskuksen Karl Collan - salissa 6.4.2017.
Projektiini osallistuneet oppilaat ja ammattimuusikot heittäytyivät ennakkoluulottomasti ja rohkeasti mukaan musiikilliseen improvisointiin. Lisäksi yhteistyö tanssiteatteri WilliWision kanssa koettiin mielekkääksi yhteistyömuodoksi puolin ja toisin. Kokemusteni ja oppilailtani saamieni palautteiden mukaan vapaa ja intuitiivinen improvisaatio yksin tai ryhmässä ovat mainioita työkaluja omien tunteiden käsittelemiselle. Ryhmässä vuorovaikutus rakentuu parhaimmillaan positiiviseksi ei-kilpailulliseksi kohtaamiseksi. Tämä lisää myös musiikillisen tasa-arvon kokemusta. Improvisaatiotunneilla vallitseva salliva ilmapiiri, jota oikein väärin ajattelu ei hallitse, on positiivinen kasvupohja todellisille onnistumisille. Mielen lukkojen ja solmujen avautuminen kutsuvat esiin luovaa ”sisäistä improvisoijaa”.
Työn edetessä kävi ilmi, että improvisaatio on erinomainen pedagoginen väline. Siksi on tärkeää esitellä sen mahdollisuuksia musiikinopettajille. Improvisaatio on hieno tapa kehittää luovuutta. On huomattu, kuinka tärkeää se on hyvään ja tasapainoiseen musiikkisuhteeseen kasvettaessa. Improvisaatio voi tarjota myös leikkimielisen tavan sosiaalisten tapojen tutkimiseen ja kehittämiseen. Improvisaatiosta iloa elämään! Improvisaatio kuuluu kaikille.
Opintovuoden aikana toteutin opetuskokeilun Ylä-Savon musiikkiopistossa. Mukana oli myös Iisalmen kansalaisopiston aikuisopiskelijoiden improvisaatioryhmä sekä tanssiteatteri WilliWisio. Opinnäytetyöni konsertti ”Sävellyksiä ja äänimaisemia” pidettiin Iisalmen kulttuurikeskuksen Karl Collan - salissa 6.4.2017.
Projektiini osallistuneet oppilaat ja ammattimuusikot heittäytyivät ennakkoluulottomasti ja rohkeasti mukaan musiikilliseen improvisointiin. Lisäksi yhteistyö tanssiteatteri WilliWision kanssa koettiin mielekkääksi yhteistyömuodoksi puolin ja toisin. Kokemusteni ja oppilailtani saamieni palautteiden mukaan vapaa ja intuitiivinen improvisaatio yksin tai ryhmässä ovat mainioita työkaluja omien tunteiden käsittelemiselle. Ryhmässä vuorovaikutus rakentuu parhaimmillaan positiiviseksi ei-kilpailulliseksi kohtaamiseksi. Tämä lisää myös musiikillisen tasa-arvon kokemusta. Improvisaatiotunneilla vallitseva salliva ilmapiiri, jota oikein väärin ajattelu ei hallitse, on positiivinen kasvupohja todellisille onnistumisille. Mielen lukkojen ja solmujen avautuminen kutsuvat esiin luovaa ”sisäistä improvisoijaa”.
Työn edetessä kävi ilmi, että improvisaatio on erinomainen pedagoginen väline. Siksi on tärkeää esitellä sen mahdollisuuksia musiikinopettajille. Improvisaatio on hieno tapa kehittää luovuutta. On huomattu, kuinka tärkeää se on hyvään ja tasapainoiseen musiikkisuhteeseen kasvettaessa. Improvisaatio voi tarjota myös leikkimielisen tavan sosiaalisten tapojen tutkimiseen ja kehittämiseen. Improvisaatiosta iloa elämään! Improvisaatio kuuluu kaikille.