TYÖHYVINVOINNIN KEHITTÄMINEN YHTEISÖLLISILLÄ MENETELMILLÄ
Hassan, Hani; Orupabo, Sonja (2017)
Hassan, Hani
Orupabo, Sonja
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017100815845
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017100815845
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Toteutimme tämän opinnäytetyön moniammatilliselle työyhteisölle Espoon Jalavapuiston koulun vaikeimmin kehitysvammaisille suunnattua toimintaalueittain tapahtuvaan opetukseen. Tämän kehittämishankkeen tarkoituksena oli kerätä tietoa ja kehittää vaativissa työtehtävissä toimivaa työyhteisöä.
Näkökulmamme ja lähtökohtamme olivat selvittää miten työhyvinvointia merkittävästi alentavia tekijöitä kuten stressiä, työn kokemista kuormittavaksi, uupumista ja työssä jaksamista voitaisiin korjata erilaisin menetelmin. Kehittämishanketta toteutettiin pedagogisesti, työhyvinvointia edistäen ja diakonia työn periaatteita ja näkökulmia noudattaen. Tutkimus toteutettiin Espoon Jalavapuiston koulun TA-opetukselle heidän omissa tiloissaan. Toteutuksessa jokaiselle luokalle pidettiin oma tunnin mittainen menetelmätuokionsa. Kehittämishanke tehtiin yhteistyössä työyhteisön kanssa ja otimme huomioon heidän toiveensa. Pyrimme tekemään harjoituksista juuri tätä työyhteisöä parhaalla mahdollisella tavalla hyödyttäviä. Aineistonkeruu menetelminä käytimme kyselylomakkeita. Lomakkeiden kysymykset olivat sekä avoimia, että suljettuja. Kyselylomakkeet täytettiin ja kerättiin jokaiselta ryhmältä erikseen kokonaisuuden toteutuksen yhteydessä. Kysymykset lomakkeilla ovat saaneet vaikutteita motivoivan haastattelun metodeista ja niiden avulla oli tarkoitus kerätä tietoa työyhteisöstä tilastollista analyysia ja havainnoivaa tutkimusmenetelmää apuna käyttäen. Opinnäytetyömme koostuu myös osioista, joissa on käytetty taiteellisia ja luovia toiminta menetelmiä sekä kerronnallista mielikuvaharjoitusta. Näissä osioissa tulosten keräämisen apuna on käytetty kuvantamista ja kerronnallisia metodeja. Palautteiden myötä prosessoimme ja arvioimme ammatillisuuttamme, eettisyyttämme ja omaa toimintaamme. Saimme paljon positiivista palautetta menetelmistämme ja ne koettiin selvästi työyhteisön kannalta hyödyllisiksi.
Opinnäytetyömme teoreettinen viitekehys tarkastelee työhyvinvointia, taiteellisten ja luovien menetelmien, varhaiskasvatuksen pedagogisen työn ja diakonia työn näkökulmasta. Toteutuksemme noudattaa DIAK:n toiminnallisen opinnäytetyön periaatteita ja kunnioittaa oppilaitoksemme eettisiä arvoja. Toteutimme luovia ja toiminnallisia menetelmiä, jonka jälkeen keräsimme palautteita ja kehittämisehdotuksia oman työyhteisön hyvinvoinnin edistämiseksi kolmena eri päivinä, maaliskuussa 20.3, 23.3 ja 29.3.2017.
Työyhteisölle on tehty myös materiaali, josta selviää oman alueen auttavat ja palvelevat tahot seurakunnan palveluiden piiristä ja tietoa alueella toimivasta diakoniatyöstä työikäisten parissa elämän ongelmatilanteiden selvittämiseksi ja avuksi. Opinnäytetyön tarkoituksena oli palvella työyhteisön tarpeita myöhemminkin ja kehittää sitä ammatillisesta näkökulmasta käsin.
Toteutimme tämän opinnäytetyön moniammatilliselle työyhteisölle Espoon Jalavapuiston koulun vaikeimmin kehitysvammaisille suunnattua toimintaalueittain tapahtuvaan opetukseen. Tämän kehittämishankkeen tarkoituksena oli kerätä tietoa ja kehittää vaativissa työtehtävissä toimivaa työyhteisöä.
Näkökulmamme ja lähtökohtamme olivat selvittää miten työhyvinvointia merkittävästi alentavia tekijöitä kuten stressiä, työn kokemista kuormittavaksi, uupumista ja työssä jaksamista voitaisiin korjata erilaisin menetelmin. Kehittämishanketta toteutettiin pedagogisesti, työhyvinvointia edistäen ja diakonia työn periaatteita ja näkökulmia noudattaen. Tutkimus toteutettiin Espoon Jalavapuiston koulun TA-opetukselle heidän omissa tiloissaan. Toteutuksessa jokaiselle luokalle pidettiin oma tunnin mittainen menetelmätuokionsa. Kehittämishanke tehtiin yhteistyössä työyhteisön kanssa ja otimme huomioon heidän toiveensa. Pyrimme tekemään harjoituksista juuri tätä työyhteisöä parhaalla mahdollisella tavalla hyödyttäviä. Aineistonkeruu menetelminä käytimme kyselylomakkeita. Lomakkeiden kysymykset olivat sekä avoimia, että suljettuja. Kyselylomakkeet täytettiin ja kerättiin jokaiselta ryhmältä erikseen kokonaisuuden toteutuksen yhteydessä. Kysymykset lomakkeilla ovat saaneet vaikutteita motivoivan haastattelun metodeista ja niiden avulla oli tarkoitus kerätä tietoa työyhteisöstä tilastollista analyysia ja havainnoivaa tutkimusmenetelmää apuna käyttäen. Opinnäytetyömme koostuu myös osioista, joissa on käytetty taiteellisia ja luovia toiminta menetelmiä sekä kerronnallista mielikuvaharjoitusta. Näissä osioissa tulosten keräämisen apuna on käytetty kuvantamista ja kerronnallisia metodeja. Palautteiden myötä prosessoimme ja arvioimme ammatillisuuttamme, eettisyyttämme ja omaa toimintaamme. Saimme paljon positiivista palautetta menetelmistämme ja ne koettiin selvästi työyhteisön kannalta hyödyllisiksi.
Opinnäytetyömme teoreettinen viitekehys tarkastelee työhyvinvointia, taiteellisten ja luovien menetelmien, varhaiskasvatuksen pedagogisen työn ja diakonia työn näkökulmasta. Toteutuksemme noudattaa DIAK:n toiminnallisen opinnäytetyön periaatteita ja kunnioittaa oppilaitoksemme eettisiä arvoja. Toteutimme luovia ja toiminnallisia menetelmiä, jonka jälkeen keräsimme palautteita ja kehittämisehdotuksia oman työyhteisön hyvinvoinnin edistämiseksi kolmena eri päivinä, maaliskuussa 20.3, 23.3 ja 29.3.2017.
Työyhteisölle on tehty myös materiaali, josta selviää oman alueen auttavat ja palvelevat tahot seurakunnan palveluiden piiristä ja tietoa alueella toimivasta diakoniatyöstä työikäisten parissa elämän ongelmatilanteiden selvittämiseksi ja avuksi. Opinnäytetyön tarkoituksena oli palvella työyhteisön tarpeita myöhemminkin ja kehittää sitä ammatillisesta näkökulmasta käsin.