Lastentarhanopettaja tunnekasvattajana
Jussila, Karita; Taipale, Minna; Sipponen, Enni (2017)
Jussila, Karita
Taipale, Minna
Sipponen, Enni
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017100315661
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017100315661
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia lastentarhanopettajien toteuttamaa tunnekasvatusta yhteistyöpäiväkodissa. Opinnäytetyössä havainnoitiin lastentarhanopettajien toimintaa ja 2–5-vuotiaiden lasten tunnekasvatustuokioita sekä haastateltiin tutkimukseen osallistuneita lastentarhanopettajia. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää lastentarhanopettajien ajatuksia päiväkodin tunnekasvatuksesta ja sen kehittämiskohdista.
Työn teoriaosuudessa käydään läpi 2–5-vuotiaan lapsen tunne-elämän kehitystä, sosiaalisia taitoja ja tunnetaitojen tukemista. Työssä kerrotaan lastentarhanopettajan toiminnan merkityksestä lapsen tunnetaitojen tukemisessa varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyössä korostuu kasvattajan ja lapsen välinen vuorovaikutus sekä lapsen osallisuus varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyö oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimus toteutettiin yhteistyössä erään Helsingin kaupungin päiväkodin kanssa. Tutkimusaineisto kerättiin keväällä 2017 havainnoimalla tunnekasvatustuokioita ja haastattelemalla lastentarhanopettajia. Tutkimusaineisto on analysoitu laadullisella sisällön analyysillä.
Tulokset osoittavat, että tunnekasvatusta pidetään tärkeänä ja isona osana lastentarhanopettajan työnkuvaa ja yhteistyöpäiväkodin toimintaa. Tutkimustulokset osoittivat tunnekasvatuksen olevan päivittäistä, arjen vuorovaikutustilanteissa tapahtuvaa tunteiden tunnistamista ja sanoittamista. Kasvattajan läsnäolo ja tunteisiin eläytyminen lasten kanssa sekä kasvattajan vuorovaikutus suhteessa lapsiin nousivat haastatteluissa tärkeiksi asioiksi tunnekasvatuksen toteuttamisessa. Kasvatusyhteistyön tärkeys tunnekasvatuksen toteutuksessa korostui haastatteluissa. Tunnekasvatustuokioiden havainnoinneista tärkeimmiksi tuloksiksi nousivat käytetyt menetelmät, oppimisympäristön järjestäminen ja lastentarhanopettajien toiminta tuokioilla. Käytetyimpinä tunnekasvatuksen menetelminä tutkimuspäiväkodissa olivat sadut ja tunnekuvat.
Työn teoriaosuudessa käydään läpi 2–5-vuotiaan lapsen tunne-elämän kehitystä, sosiaalisia taitoja ja tunnetaitojen tukemista. Työssä kerrotaan lastentarhanopettajan toiminnan merkityksestä lapsen tunnetaitojen tukemisessa varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyössä korostuu kasvattajan ja lapsen välinen vuorovaikutus sekä lapsen osallisuus varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyö oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimus toteutettiin yhteistyössä erään Helsingin kaupungin päiväkodin kanssa. Tutkimusaineisto kerättiin keväällä 2017 havainnoimalla tunnekasvatustuokioita ja haastattelemalla lastentarhanopettajia. Tutkimusaineisto on analysoitu laadullisella sisällön analyysillä.
Tulokset osoittavat, että tunnekasvatusta pidetään tärkeänä ja isona osana lastentarhanopettajan työnkuvaa ja yhteistyöpäiväkodin toimintaa. Tutkimustulokset osoittivat tunnekasvatuksen olevan päivittäistä, arjen vuorovaikutustilanteissa tapahtuvaa tunteiden tunnistamista ja sanoittamista. Kasvattajan läsnäolo ja tunteisiin eläytyminen lasten kanssa sekä kasvattajan vuorovaikutus suhteessa lapsiin nousivat haastatteluissa tärkeiksi asioiksi tunnekasvatuksen toteuttamisessa. Kasvatusyhteistyön tärkeys tunnekasvatuksen toteutuksessa korostui haastatteluissa. Tunnekasvatustuokioiden havainnoinneista tärkeimmiksi tuloksiksi nousivat käytetyt menetelmät, oppimisympäristön järjestäminen ja lastentarhanopettajien toiminta tuokioilla. Käytetyimpinä tunnekasvatuksen menetelminä tutkimuspäiväkodissa olivat sadut ja tunnekuvat.