Koulukiusaamisen yleisin tekotapa viranomaisten näkökulmasta
Ristolainen, Noora (2017)
Ristolainen, Noora
Poliisiammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017100915905
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017100915905
Tiivistelmä
Tämä Poliisiammattikorkeakoulun opinnäytetyö käsittelee koulukiusaamisen yleisimpiä tekotapoja ja siihen liittyviä rikosnimikkeitä viranomaisten näkökulmasta. Tavoitteena on selvittää koulukiusaamisesta kirjattujen rikosilmoitusten avulla ensisijainen rikosnimike ja tutkia sitä ilmiönä. Helsingin poliisille 2016 tammi-kesäkuun välisenä aikana kirjatuissa rikosilmoituksissa pahoinpitely oli ylivoimaisesti ensisijainen rikosnimike. Opinnäytetyössä tutkitaan lasten ja nuorten väkivaltakäyttäytymistä ja sitä onko se lisääntynyt vai onko poliisin tietoon tulevien koulukiusaamistapausten kohdalla kyse tilastollisesta vääristymästä.
Tutkimusmateriaali pohjautuu ensisijaisesti koulukiusaamista käsittelevään kirjallisuuteen, Helsingin poliisilaitokselle vuoden 2016 tammi-kesäkuun ajalta kirjattuihin rikosilmoituksiin koulukiusaamisesta, sekä eri tahojen haastatteluihin. Haastattelut ovat osa kvalitatiivista tutkimusta, jonka kautta tutkimuksessa voidaan hyödyntää haastateltavien asiantuntemusta ja kokemusta. Haastattelut on toteutettu Helsingin sovittelutoimiston, Helsingin poliisin Ankkuri-tiimin ja Ennalta estävän toiminnon, sekä Vantaan poliisin Ennalta estävän toiminnon kanssa.
Koulukiusaaminen on laaja ja vaikea aihe tutkia, sillä se vaatii aina tarkan rajauksen ja lähestymistapa riippuu tutkimuksen näkökulmasta. Koulukiusaamista on myös vaikea tutkia, sillä kiusaaminen saattaa usein tapahtua huomaamatta. Siksi koulukiusaamistilastoja ei voida pitää täysin luotettavina. Tämä pätee myös rikostilastojen osalta.
Tutkimusmateriaali pohjautuu ensisijaisesti koulukiusaamista käsittelevään kirjallisuuteen, Helsingin poliisilaitokselle vuoden 2016 tammi-kesäkuun ajalta kirjattuihin rikosilmoituksiin koulukiusaamisesta, sekä eri tahojen haastatteluihin. Haastattelut ovat osa kvalitatiivista tutkimusta, jonka kautta tutkimuksessa voidaan hyödyntää haastateltavien asiantuntemusta ja kokemusta. Haastattelut on toteutettu Helsingin sovittelutoimiston, Helsingin poliisin Ankkuri-tiimin ja Ennalta estävän toiminnon, sekä Vantaan poliisin Ennalta estävän toiminnon kanssa.
Koulukiusaaminen on laaja ja vaikea aihe tutkia, sillä se vaatii aina tarkan rajauksen ja lähestymistapa riippuu tutkimuksen näkökulmasta. Koulukiusaamista on myös vaikea tutkia, sillä kiusaaminen saattaa usein tapahtua huomaamatta. Siksi koulukiusaamistilastoja ei voida pitää täysin luotettavina. Tämä pätee myös rikostilastojen osalta.