Imagon kehittäminen markkinointiviestinnän avulla
Hyöky, Sini (2017)
Hyöky, Sini
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017100415713
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017100415713
Tiivistelmä
Yrityksen imago muodostuu ihmisten mielikuvista yritystä kohtaan. Tämän tutkimuksellisen opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa, jonka avulla Kymijoen Ravintopalvelut voi kehittää imagoaan markkinointiviestinnän avulla.
Tutkimus kartoittaa ja kuvaa Kymijoen Ravintopalveluiden johdon näkemyksiä yrityksen imagosta ja markkinointiviestinnästä. Lisäksi tutkimus kartoittaa ja kuvaa yrityksen omistaja-asiakkaiden edustajien näkemyksiä yrityksen imagosta, tunnettuudesta ja markkinointiviestinnästä sekä ruokapalveluja tarjoavan yrityksen merkityksellisistä ominaisuuksista.
Tutkimus jakautuu kahteen pääosaan. Tietoperustassa perehdytään julkisiin ruokapalveluihin, imagoon, maineeseen ja markkinointiviestintään. Tutkimusaineisto rakentui kahdesta kyselytutkimuksesta ja teemoitetusta ryhmähaastattelusta.
Tutkimuksen valossa yrityksen imagoa voidaan pitää hyvänä ja yritykseen liitettäviä mielikuvia pääosin positiivisina. Yrityksen tulee osallistaa koko henkilökunta imagokeskusteluun ja kirjata ylös oma tavoiteimagonsa. Imagolliset tavoitteet tulee liittää osaksi yrityksen tarpeelliseksi katsomaan markkinointiviestintäsuunnitelmaan, jossa on laajasti edustettuna organisaation kanssa toimivat eri sidosryhmät.
Tutkimus kartoittaa ja kuvaa Kymijoen Ravintopalveluiden johdon näkemyksiä yrityksen imagosta ja markkinointiviestinnästä. Lisäksi tutkimus kartoittaa ja kuvaa yrityksen omistaja-asiakkaiden edustajien näkemyksiä yrityksen imagosta, tunnettuudesta ja markkinointiviestinnästä sekä ruokapalveluja tarjoavan yrityksen merkityksellisistä ominaisuuksista.
Tutkimus jakautuu kahteen pääosaan. Tietoperustassa perehdytään julkisiin ruokapalveluihin, imagoon, maineeseen ja markkinointiviestintään. Tutkimusaineisto rakentui kahdesta kyselytutkimuksesta ja teemoitetusta ryhmähaastattelusta.
Tutkimuksen valossa yrityksen imagoa voidaan pitää hyvänä ja yritykseen liitettäviä mielikuvia pääosin positiivisina. Yrityksen tulee osallistaa koko henkilökunta imagokeskusteluun ja kirjata ylös oma tavoiteimagonsa. Imagolliset tavoitteet tulee liittää osaksi yrityksen tarpeelliseksi katsomaan markkinointiviestintäsuunnitelmaan, jossa on laajasti edustettuna organisaation kanssa toimivat eri sidosryhmät.