Urheiluvälinekaupan tuotevalikoiman määrittäminen
Lehtinen, Joonas (2017)
Lehtinen, Joonas
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017092815538
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017092815538
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on tuotevalikoiman rakentaminen urheiluvähittäiskauppaan. Tutkimuksen avulla pyrittiin selvittämään miten yrityksen tuotevalikoimaa voitaisiin kehittää, jotta yrityksen markkinaosuus ja tuotteista saatava myyntikate kasvaisivat.
Tutkimusongelmaa tarkasteltiin alaongelmien kautta. Alaongelmat koskevat ostettavien tuotteiden määrittämistä, tuotevalikoiman syklejä, miten eri kaudet vaikuttavat tuotevalikoimaan sekä miten epäsuosittujen tuotteiden myyntiä vauhditetaan.
Tutkimuksen teoriaosassa tarkastellaan teorioita, jotka koskevat tuotevalikoiman rakentamista. Teoriaosuus käsittää tuotevalikoiman hallinnan, myynnin ennustamisen, tuotteiden hinnoittelun, markkinaosuuden, myyntikatteen ja riskienhallinnan.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Työssä käytetty tutkimusaineisto kerättiin yrityksen myymälätiloissa keväällä 2017. Yksilöhaastatteluina suoritettuja haastatteluita toteutettiin viisi kappaletta.
Saatua aineistoa lähdettiin analysoimaan aikaisemmin esitellyn teorian ja litterointien avulla. Analysoinnin kautta saatuja tuloksia eriteltiin pääluvussa neljä. Tuloksista selviää muun muassa millaisena haastateltavat näkevät nykyisen valikoiman ja millaisille tuotteille on kysyntää.
Tutkimuksen lopussa annettiin yritykselle kehittämisehdotuksia ja vastattiin sekä tutkimusongelmaan että asetettuihin alaongelmiin. Vastauksia näihin kysymyksiin saatiin yhdistelemällä työssä käsiteltyä teoriaa ja tutkimuksissa saatua aineistoa. Viimeinen pääluku sisältää näiden lisäksi myös ajatuksia opinnäytetyöprosessista ja sen etenemisestä.
Tutkimusongelmaa tarkasteltiin alaongelmien kautta. Alaongelmat koskevat ostettavien tuotteiden määrittämistä, tuotevalikoiman syklejä, miten eri kaudet vaikuttavat tuotevalikoimaan sekä miten epäsuosittujen tuotteiden myyntiä vauhditetaan.
Tutkimuksen teoriaosassa tarkastellaan teorioita, jotka koskevat tuotevalikoiman rakentamista. Teoriaosuus käsittää tuotevalikoiman hallinnan, myynnin ennustamisen, tuotteiden hinnoittelun, markkinaosuuden, myyntikatteen ja riskienhallinnan.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Työssä käytetty tutkimusaineisto kerättiin yrityksen myymälätiloissa keväällä 2017. Yksilöhaastatteluina suoritettuja haastatteluita toteutettiin viisi kappaletta.
Saatua aineistoa lähdettiin analysoimaan aikaisemmin esitellyn teorian ja litterointien avulla. Analysoinnin kautta saatuja tuloksia eriteltiin pääluvussa neljä. Tuloksista selviää muun muassa millaisena haastateltavat näkevät nykyisen valikoiman ja millaisille tuotteille on kysyntää.
Tutkimuksen lopussa annettiin yritykselle kehittämisehdotuksia ja vastattiin sekä tutkimusongelmaan että asetettuihin alaongelmiin. Vastauksia näihin kysymyksiin saatiin yhdistelemällä työssä käsiteltyä teoriaa ja tutkimuksissa saatua aineistoa. Viimeinen pääluku sisältää näiden lisäksi myös ajatuksia opinnäytetyöprosessista ja sen etenemisestä.