Matkailuyrityksen verkkosivujen näkyvyyden lisääminen venäjänkielisessä Yandex-hakukoneessa
Potakhina, Anastasia (2017)
Potakhina, Anastasia
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017092815464
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017092815464
Tiivistelmä
Nykyisin tiedon hakeminen tapahtuu pääosin internetissä hakukoneiden avulla. Niitä käytetään paljon myös matkojen suunnittelussa, joten matkailuyrityksen näkyvyys ja löydettävyys hakukoneissa ovat erittäin tärkeitä sen menestyksen kannalta.
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana on Rock and Lake -matkailuyritysverkoston markkinoinnista ja myynnistä vastaava Kakkaramäki Oy ja työn tavoitteena oli parantaa sen venäjänkielisen verkkosivuston näkyvyyttä Yandexin hakukoneessa. Toiseksi tavoitteeksi muodostui kirjallisen hakukoneoptimointiohjeen tuottaminen toimeksiantajan sisäiseen käyttöön.
Ensin analysoitiin toimeksiantajan verkkosivuston nykytila ja lähdekirjallisuuden perusteella määriteltiin keskeiset toimenpiteet sen hakukonenäkyvyyden kehittämiseksi. Opinnäytetyön käytännön osuudessa optimoitiin kolme venäjänkielistä sivua, jonka jälkeen tutkittiin, miten suoritetut toimenpiteet vaikuttivat niiden hakukonenäkyvyyteen. Toimenpiteiden vaikutuksia mitattiin sivuston hakukonesijoitusten sekä kävijämäärien avulla. Työ toteutettiin empiirisenä tapaustutkimuksena. Tutkimusmenetelmänä käytettiin osallistuvaa havainnointia, joka edellytti tutkijan osallistumista kehittämistyöhön aktiivisena toimijana. Muita menetelmiä olivat kirjallisiin aineistoihin perehtyminen, dokumenttianalyysi ja sähköinen lomakehaastattelu. Jälkimmäinen oli tärkeä osa tehtyä avainsanatutkimusta.
Kokonaisuudessaan työ onnistui hyvin. Suoritetut hakukoneoptimoinnin toimenpiteet paransivat toimeksiantajan verkkosivuston löydettävyyttä Yandexista sekä lisäsivät sen kävijämääriä huomattavasti. Kirjallinen ohje vuorostaan auttaa toimeksiantajaa järjestelemään hakukoneoptimoinnin suunnittelu- ja toteutusprosessia tulevaisuudessa.
Koska perusperiaate eri hakukoneiden algoritmeissa on samantyylinen, toimeksiantaja voi hyödyntää tutkimuksen tuloksia ja kirjallista ohjetta verkkokaupan myös muiden kieliversioiden hakukonenäkyvyyden parantamiseksi.
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana on Rock and Lake -matkailuyritysverkoston markkinoinnista ja myynnistä vastaava Kakkaramäki Oy ja työn tavoitteena oli parantaa sen venäjänkielisen verkkosivuston näkyvyyttä Yandexin hakukoneessa. Toiseksi tavoitteeksi muodostui kirjallisen hakukoneoptimointiohjeen tuottaminen toimeksiantajan sisäiseen käyttöön.
Ensin analysoitiin toimeksiantajan verkkosivuston nykytila ja lähdekirjallisuuden perusteella määriteltiin keskeiset toimenpiteet sen hakukonenäkyvyyden kehittämiseksi. Opinnäytetyön käytännön osuudessa optimoitiin kolme venäjänkielistä sivua, jonka jälkeen tutkittiin, miten suoritetut toimenpiteet vaikuttivat niiden hakukonenäkyvyyteen. Toimenpiteiden vaikutuksia mitattiin sivuston hakukonesijoitusten sekä kävijämäärien avulla. Työ toteutettiin empiirisenä tapaustutkimuksena. Tutkimusmenetelmänä käytettiin osallistuvaa havainnointia, joka edellytti tutkijan osallistumista kehittämistyöhön aktiivisena toimijana. Muita menetelmiä olivat kirjallisiin aineistoihin perehtyminen, dokumenttianalyysi ja sähköinen lomakehaastattelu. Jälkimmäinen oli tärkeä osa tehtyä avainsanatutkimusta.
Kokonaisuudessaan työ onnistui hyvin. Suoritetut hakukoneoptimoinnin toimenpiteet paransivat toimeksiantajan verkkosivuston löydettävyyttä Yandexista sekä lisäsivät sen kävijämääriä huomattavasti. Kirjallinen ohje vuorostaan auttaa toimeksiantajaa järjestelemään hakukoneoptimoinnin suunnittelu- ja toteutusprosessia tulevaisuudessa.
Koska perusperiaate eri hakukoneiden algoritmeissa on samantyylinen, toimeksiantaja voi hyödyntää tutkimuksen tuloksia ja kirjallista ohjetta verkkokaupan myös muiden kieliversioiden hakukonenäkyvyyden parantamiseksi.