Perinteisiä suomalaisia leikkejä varhaiskasvatukseen
Rantanen, Maija (2017)
Rantanen, Maija
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2017
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017091214990
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017091214990
Tiivistelmä
Rantanen, Maija. Opinnäytetyön aihe oli perinteisten suomalaisten leikkien käyttö varhaiskasvatuksessa. Vanhoista leikkioppaista koottiin perinteisiä leikkejä Musiikkipäiväkoti Rytmin käyttöön. Leikkioppaista koottiin kansio, jota varhaiskasvattajat voivat käyttää työssään. Opinnäytetyön teoreettinen osuus käsitteli leikin pedagogiikkaa. Toiminnallisessa osuudessa raportoitiin leikkikansion tekemisprosessia ja sen käyttöä päiväkodin ryhmätilanteissa.
Opinnäytetyön pedagogisessa osuudessa käsiteltiin leikkiä eri ikävaiheissa ja ohjattua leikkiä. Opinnäytetyön produkti eli leikkikansio sisältsi leikkejä päiväkoti-ikäisille lapsille. Leikkikansio luotiin työkaluksi työelämäyhteistyötaholle. Kansio liittyi Suomi100-juhlavuoden teemaan.
Leikkikansiota käytettiin harjoittelussa 2-vuotiaiden ryhmässä, sekä leikkituokioissa eri ikäisten lasten kanssa. Palaute kerättiin kysymällä suoraa palautetta leikkituokioiden jälkeen. Jokaisen leikkikansiossa olevan leikin lopussa oli asiasanalista, minkä avulla kasvattaja voi valita, mihin opetustarkoitukseen haluaa keskittyä.
Palaute leikkikansiosta oli positiivista. Päiväkoti sai leikkikansion työkaluksi. Leikkikansio oli helppokäyttöinen ja toi varhaiskasvattajille ja lapsille käyttöön perinteistä suomalaista leikkikulttuuria.
Opinnäytetyön pedagogisessa osuudessa käsiteltiin leikkiä eri ikävaiheissa ja ohjattua leikkiä. Opinnäytetyön produkti eli leikkikansio sisältsi leikkejä päiväkoti-ikäisille lapsille. Leikkikansio luotiin työkaluksi työelämäyhteistyötaholle. Kansio liittyi Suomi100-juhlavuoden teemaan.
Leikkikansiota käytettiin harjoittelussa 2-vuotiaiden ryhmässä, sekä leikkituokioissa eri ikäisten lasten kanssa. Palaute kerättiin kysymällä suoraa palautetta leikkituokioiden jälkeen. Jokaisen leikkikansiossa olevan leikin lopussa oli asiasanalista, minkä avulla kasvattaja voi valita, mihin opetustarkoitukseen haluaa keskittyä.
Palaute leikkikansiosta oli positiivista. Päiväkoti sai leikkikansion työkaluksi. Leikkikansio oli helppokäyttöinen ja toi varhaiskasvattajille ja lapsille käyttöön perinteistä suomalaista leikkikulttuuria.