Kumppaniyhteistyön kehittäminen Taitaja-tapahtumassa
Gröhn, Tytti (2017)
Gröhn, Tytti
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017091315049
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017091315049
Tiivistelmä
Raportin tarkoituksena on selvittää, miten yhteistyötä Taitaja-tapahtumassa voidaan kehittä sekä saada tietoa, miten yhteistyökumppanit ovat tapahtumasta hyötyneet, jotta yhteistyökumppaneiden hankinta jatkossa helpottuisi. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa, jonka avulla Taitaja-organisaatio voi kehittää omaa toimintaansa yhteistyökumppaneiden toiveiden ja tarpeiden mukaisesti sekä auttaa yhteistyökumppaneitaan onnistumaan tapahtumamarkkinoinnissa.
Tietoa raporttiin kerättiin kirjallisuudesta. Kirjallisuudessa tapahtumamarkkinoinnissa onnistumisen kulmakivenä pidetään tavoitteiden asettamista. Yhteistyön onnistumisen avaimena pidetään asiakassuhteiden identifiointia: uusille yhteistyökumppaneille enemmän tietoa ja pitkäaikaisille yhteistyökumppaneille räätälöidympää palvelua.
Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä, kyseessä oli kokonaistutkimus. Kohdejoukkona olivat kaikki 243 Taitaja2017-tapahtuman yhteistyökumppania. Kysely lähetettiin sähköpostitse. Sähköpostissa oli linkki Webropol-ohjelmaan, jossa kyselyn pystyi täyttämään nimettömästi. Kyselyyn vastasi 70 henkilöä, muodostaen vastausprosentin 29. Tutkimus suoritettiin keväällä 2017, huhti- kesäkuun aikana.
Tutkimuksessa selvisi, että yhteistyösopimuksien laatimisessa, näkyvyyden määrässä ja viestinnässä on kehitettävää, vaikka nykyiseen yhteistyöhön oltiinkin pääosin tyytyväisiä. Tulokset myös osoittivat, että mitä pidempään oltiin oltu mukana yhteistyössä, sitä tyytymättömämpiä yhteistyöhön oltiin. Taitaja-organisaation tulisi identifioida yhteistyökumppanit sekä tarjota räätälöidympiä ja yksilöllisempiä palveluita pitkäaikaisille yhteistyökumppaneilleen.
Yhteistyökumppanit olivat saaneet yhteistyöstä eniten tunnettuutta ja näkyvyyttä oikean kohderyhmän keskuudessa. Tulokset osoittivat, että mitä tarkemmin tavoitteet oltiin määritelty, sitä enemmän tapahtumasta hyödyttiin. Taitaja-organisaation tulisi jatkossa kannustaa yhteistyökumppaneitaan tavoitteiden asettamiseen, jotta tapahtumamarkkinoinnissa onnistuttaisiin.
Tietoa raporttiin kerättiin kirjallisuudesta. Kirjallisuudessa tapahtumamarkkinoinnissa onnistumisen kulmakivenä pidetään tavoitteiden asettamista. Yhteistyön onnistumisen avaimena pidetään asiakassuhteiden identifiointia: uusille yhteistyökumppaneille enemmän tietoa ja pitkäaikaisille yhteistyökumppaneille räätälöidympää palvelua.
Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä, kyseessä oli kokonaistutkimus. Kohdejoukkona olivat kaikki 243 Taitaja2017-tapahtuman yhteistyökumppania. Kysely lähetettiin sähköpostitse. Sähköpostissa oli linkki Webropol-ohjelmaan, jossa kyselyn pystyi täyttämään nimettömästi. Kyselyyn vastasi 70 henkilöä, muodostaen vastausprosentin 29. Tutkimus suoritettiin keväällä 2017, huhti- kesäkuun aikana.
Tutkimuksessa selvisi, että yhteistyösopimuksien laatimisessa, näkyvyyden määrässä ja viestinnässä on kehitettävää, vaikka nykyiseen yhteistyöhön oltiinkin pääosin tyytyväisiä. Tulokset myös osoittivat, että mitä pidempään oltiin oltu mukana yhteistyössä, sitä tyytymättömämpiä yhteistyöhön oltiin. Taitaja-organisaation tulisi identifioida yhteistyökumppanit sekä tarjota räätälöidympiä ja yksilöllisempiä palveluita pitkäaikaisille yhteistyökumppaneilleen.
Yhteistyökumppanit olivat saaneet yhteistyöstä eniten tunnettuutta ja näkyvyyttä oikean kohderyhmän keskuudessa. Tulokset osoittivat, että mitä tarkemmin tavoitteet oltiin määritelty, sitä enemmän tapahtumasta hyödyttiin. Taitaja-organisaation tulisi jatkossa kannustaa yhteistyökumppaneitaan tavoitteiden asettamiseen, jotta tapahtumamarkkinoinnissa onnistuttaisiin.