Nuorten tuettu työkokeilu ja -oppisopimus yrityksessä : Vantaan nuorisopalveluiden malli
Willman, Eija (2017)
Willman, Eija
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017091014943
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017091014943
Tiivistelmä
Alhainen koulutustaso sekä heikko työmarkkinatilanne aiheuttavat merkittäviä syrjäytymisen riskejä useiden nuorten aikuisten elämässä. Nuorten syrjäytyminen on yhteiskunnalle kestämätöntä sekä taloudellisesti, että inhimillisesti. Yksi tapa ehkäistä nuorten syrjäytymistä, on rakentaa heille erilaisia polkuja koulutukseen ja työelämään, sillä koulutuksen katsotaan olevan yksi tehokkaimmista nuorten syrjäytymistä ehkäisevistä toimenpiteistä. Nuoret ovat kiinnostuneita oppisopimuskoulutuksesta muun muassa siksi, että se mahdollistaa toimeentulon ja ammatin hankkimisen samanaikaisesti.
Tämän kehittämistyön tavoitteena oli rakentaa ja kuvata prosessi, jonka avulla pääsääntöisesti 18-28-vuotiaat nuoret aikuiset voivat ohjautua Vantaan nuorisopalveluiden kautta työkokeiluun ja oppisopimuskoulutukseen yrityksiin tuetusti. Mallin kehittämisessä on huomioitu sellaisia erityispiirteitä, jotka oppisopimuskoulutuksessa koskevat kouluttamattomia, työttömiä nuoria, joilla on vähän työkokemusta ja jotka tarvitsevat monenlaista tukea. Kehittämistyön laajana tavoitteena voidaan pitää nuorisotakuun toteuttamista paikallisen innovaation avulla, monialaisena yhteistyönä.
Opinnäytetyö toteutettiin työelämän kehittämistoimintana, jossa hyödynnettiin aineistona aikaisempia tutkimuksia, raportteja ja selvityksiä sekä monialaisen työryhmän pitkää käytännön kokemusta nuorisotyöstä, nuorten oppisopimustoiminnasta sekä nuorten sosiaalisesta tukemisesta ja vahvistamisesta.
Tuloksista käy ilmi, että nuorten oppisopimuskoulutuksessa on tärkeää huomioida kokemattomien nuorten erityinen tuen tarve työpaikoilla tapahtuvassa koulutuksessa. Nuorten kannalta tärkeää on esimerkiksi laadukas työpaikkaohjaus sekä vertaistuki. Nuoret ja työpaikat myös hyötyvät työpaikan ulkopuolisesta, henkilökohtaisesta ohjauksesta ja tuesta, jota voidaan tarjota esimerkiksi nuorisotyön kautta ja jonkinlainen oppisopimukseen suuntaava ennakkojakso, kuten työkokeilu tai muu oppisopimukseen orientoiva toiminta, olisi hyvä sekä työpaikan, että nuoren kannalta.
Kehittämistyön tuloksena syntyi prosessikaavio, jossa on kuvattu tuetun työkokeilun ja -oppisopimuskoulutuksen prosessin eteneminen pääpiireittäin. Kehitettyä mallia voidaan hyödyntää Vantaan nuorisopalveluiden työpajatoiminnan yritysyhteistyön toteuttamisessa.
Tämän kehittämistyön tavoitteena oli rakentaa ja kuvata prosessi, jonka avulla pääsääntöisesti 18-28-vuotiaat nuoret aikuiset voivat ohjautua Vantaan nuorisopalveluiden kautta työkokeiluun ja oppisopimuskoulutukseen yrityksiin tuetusti. Mallin kehittämisessä on huomioitu sellaisia erityispiirteitä, jotka oppisopimuskoulutuksessa koskevat kouluttamattomia, työttömiä nuoria, joilla on vähän työkokemusta ja jotka tarvitsevat monenlaista tukea. Kehittämistyön laajana tavoitteena voidaan pitää nuorisotakuun toteuttamista paikallisen innovaation avulla, monialaisena yhteistyönä.
Opinnäytetyö toteutettiin työelämän kehittämistoimintana, jossa hyödynnettiin aineistona aikaisempia tutkimuksia, raportteja ja selvityksiä sekä monialaisen työryhmän pitkää käytännön kokemusta nuorisotyöstä, nuorten oppisopimustoiminnasta sekä nuorten sosiaalisesta tukemisesta ja vahvistamisesta.
Tuloksista käy ilmi, että nuorten oppisopimuskoulutuksessa on tärkeää huomioida kokemattomien nuorten erityinen tuen tarve työpaikoilla tapahtuvassa koulutuksessa. Nuorten kannalta tärkeää on esimerkiksi laadukas työpaikkaohjaus sekä vertaistuki. Nuoret ja työpaikat myös hyötyvät työpaikan ulkopuolisesta, henkilökohtaisesta ohjauksesta ja tuesta, jota voidaan tarjota esimerkiksi nuorisotyön kautta ja jonkinlainen oppisopimukseen suuntaava ennakkojakso, kuten työkokeilu tai muu oppisopimukseen orientoiva toiminta, olisi hyvä sekä työpaikan, että nuoren kannalta.
Kehittämistyön tuloksena syntyi prosessikaavio, jossa on kuvattu tuetun työkokeilun ja -oppisopimuskoulutuksen prosessin eteneminen pääpiireittäin. Kehitettyä mallia voidaan hyödyntää Vantaan nuorisopalveluiden työpajatoiminnan yritysyhteistyön toteuttamisessa.