Käsimatkatavaroiden määrän vähentäminen lentoliikenteessä
Luosta, Juri (2017)
Luosta, Juri
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017091215022
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017091215022
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa, miksi käsimatkatavaroiden kanssa matkus-tetaan ja mitkä asiat voisivat houkuttaa ruumamatkatavaran ostoon. Tutkimus suoritettiin, koska käsimatkatavaroiden määrä on kasvanut niin suureksi, että se hidastaa koneiden lähtöä ja jopa myöhästyttää niitä. Tämän tutkimuksen on toimeksi antanut Airpro Oy, joka on Finavia Oyj:n tytäryhtiö.
Tutkimus suoritettiin valituilla Norwegian Airin lennoilla ja kyseessä oli lyhyt yksisivuinen kysely. Kyselyssä haettiin vastauksia kysymyksiin miksi käsimatkatavaraa on mukana ja miten matkustajat saisi ostamaan ruumalaukun lennoille.
Tutkimus toteutettiin heinäkuussa 2017 Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Tutkimukseen osallistuvat valittiin satunnaisesti. Kyselyt toteutettiin lähtöporteilla juuri ennen koneeseen nousua ja lennot valittiin sillä perusteella, kuinka paljon kyseisillä lennoilla on käsimatkatava-raa. Vastauksia saatiin 78 matkustajalta kahdeksalta lennolta.
Tutkimuksessa käy ilmi kuinka suuri merkitys rahalla on päätöksen tekoon. Hinnan alennus tai poisto on selkeästi merkittävin vaihtoehto. Tämän ohella huomataan, kuinka paljon mat-kustajilla on tarpeellisia tavaroita käsimatkatavaroissaan, kuten eväitä, viihdettä ja leluja sekä arvotavaroita minkä rikkoutumista pelätään.
Työn lopussa ehdotetaan erilaisia ratkaisuja lentoyhtiölle, millä voidaan vähentää käsimat-katavaroiden määrää. Ehdotetaan myöskin joitakin prosesseja huolintayhtiölle, joilla ongel-maa voidaan ratkoa siten, ettei se aiheuta enää lentojen myöhästymisiä.
Ratkaisuja ongelmaan toisivat ruumamatkatavaran hinnan alentaminen tai poistaminen. Lisäksi palveluiden liittäminen ruumamatkatavaraan, kuten ensimmäisenä koneeseen nou-se tai jonottomaan turvatarkastukseen pääsy, saattaisivat myös helpottaa tilannetta.
Huolintayhtiölle yksi mahdollisuus olisi lähtöselvittää matkatavaroita portille, mistä ne kerä-tään ruumaan. Saavuttaessa kohteeseen matkustajat voisivat noutaa laukkunsa koneelta. Tämä voisi houkuttaa matkustajia joilla on kiire tai pelkäävät matkatavaroiden häviämistä tai rikkoutumista.
Tutkimus suoritettiin valituilla Norwegian Airin lennoilla ja kyseessä oli lyhyt yksisivuinen kysely. Kyselyssä haettiin vastauksia kysymyksiin miksi käsimatkatavaraa on mukana ja miten matkustajat saisi ostamaan ruumalaukun lennoille.
Tutkimus toteutettiin heinäkuussa 2017 Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Tutkimukseen osallistuvat valittiin satunnaisesti. Kyselyt toteutettiin lähtöporteilla juuri ennen koneeseen nousua ja lennot valittiin sillä perusteella, kuinka paljon kyseisillä lennoilla on käsimatkatava-raa. Vastauksia saatiin 78 matkustajalta kahdeksalta lennolta.
Tutkimuksessa käy ilmi kuinka suuri merkitys rahalla on päätöksen tekoon. Hinnan alennus tai poisto on selkeästi merkittävin vaihtoehto. Tämän ohella huomataan, kuinka paljon mat-kustajilla on tarpeellisia tavaroita käsimatkatavaroissaan, kuten eväitä, viihdettä ja leluja sekä arvotavaroita minkä rikkoutumista pelätään.
Työn lopussa ehdotetaan erilaisia ratkaisuja lentoyhtiölle, millä voidaan vähentää käsimat-katavaroiden määrää. Ehdotetaan myöskin joitakin prosesseja huolintayhtiölle, joilla ongel-maa voidaan ratkoa siten, ettei se aiheuta enää lentojen myöhästymisiä.
Ratkaisuja ongelmaan toisivat ruumamatkatavaran hinnan alentaminen tai poistaminen. Lisäksi palveluiden liittäminen ruumamatkatavaraan, kuten ensimmäisenä koneeseen nou-se tai jonottomaan turvatarkastukseen pääsy, saattaisivat myös helpottaa tilannetta.
Huolintayhtiölle yksi mahdollisuus olisi lähtöselvittää matkatavaroita portille, mistä ne kerä-tään ruumaan. Saavuttaessa kohteeseen matkustajat voisivat noutaa laukkunsa koneelta. Tämä voisi houkuttaa matkustajia joilla on kiire tai pelkäävät matkatavaroiden häviämistä tai rikkoutumista.