Asiakastyytyväisyys Satakunnan REKO-lähiruokaringeissä
Alanko, Miia (2017)
Alanko, Miia
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017091014949
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017091014949
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä oli tavoitteena tutkia asiakastyytyväisyyttä Satakunnan REKO-lähiruokaringeissä. Opinnäytetyössä tutkittiin, mikä asiakkaita REKO-lähiruokaringeissä kiinnostaa, viehättää tai harmittaa, miksi he asioivat lähiruokaringissä ja valitsevat sen tuotteita sekä millaisia toiveita heillä tulevaisuuden suhteen on. Satakunnan alueen REKO-lähiruokaringeistä mukana tutkimuksessa olivat Porin Raviradan, Eurajoen, Harjavallan, Merikarvian, Kokemäen, Rauman, Huittisten, Kankaanpään, Euran ja Friitalan ringit. Tutkimuksen toteutusaikana 19.6.–2.7.2017 lähiruokaringeissä oli jäseniä 300–9850 välillä.
Tutkimuksen teoreettisessa osuudessa käsiteltiin REKO-ilmiötä, lähiruokaa, kulutustottumuksia, asiakastyytyväisyyttä ja palvelua. Teoriaosuus kerättiin kirjallisuudesta, Internet-artikkeleista, lehdistä ja Internet-sivuilta.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Tutkimusmenetelmänä käytettiin sähköistä kyselylomaketta. Lomake jaettiin tutkimuksessa mukana olevien lähiruokarinkien Facebook-sivuilla ja vastaajat olivat ryhmien jäseniä. Vastauksia saatiin rinkien asiakkailta 184 kappaletta.
Tutkimuksesta selvisi, että asiakkaista suurin osa oli tyytyväisiä käyttämänsä lähiruokaringin tuotteisiin, toimitukseen, toimintaan ja palveluun. Opinnäytetyöhön kirjattiin myös asiat, jotka aiheuttivat harmitusta lähiruokarinkien asiakkaissa.
Tutkimuksen teoreettisessa osuudessa käsiteltiin REKO-ilmiötä, lähiruokaa, kulutustottumuksia, asiakastyytyväisyyttä ja palvelua. Teoriaosuus kerättiin kirjallisuudesta, Internet-artikkeleista, lehdistä ja Internet-sivuilta.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Tutkimusmenetelmänä käytettiin sähköistä kyselylomaketta. Lomake jaettiin tutkimuksessa mukana olevien lähiruokarinkien Facebook-sivuilla ja vastaajat olivat ryhmien jäseniä. Vastauksia saatiin rinkien asiakkailta 184 kappaletta.
Tutkimuksesta selvisi, että asiakkaista suurin osa oli tyytyväisiä käyttämänsä lähiruokaringin tuotteisiin, toimitukseen, toimintaan ja palveluun. Opinnäytetyöhön kirjattiin myös asiat, jotka aiheuttivat harmitusta lähiruokarinkien asiakkaissa.