Yritysmarkkinointivideo musiikkifestivaalille
Virtanen, Heidi (2017)
Virtanen, Heidi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017091114969
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017091114969
Tiivistelmä
Insinöörityönä tehtiin projektiin perustuva työ musiikkifestivaalille. Työn keskeinen tavoite oli luoda video, joka muodostaa tehokkaasti ja näyttävästi sponsoriehdokkaalle mielikuvan siitä, millaista yhteistyö musiikkifestivaalin kanssa voi olla. Festivaalijohtaja tulee näyttämään videota tapaamisissa yritysjohtajien kanssa. Videon tarkoituksena on jo itsessään vakuuttaa katsoja siitä, miten yhteistyökumppanuus voisi hyödyttää molempia osapuolia. Työn syvempänä tarkoituksena oli pitkien asiakassuhteiden luominen.
Video on nykyaikainen keino vaikuttaa ja jäädä mieleen. Tutkimusten mukaan videon avulla katsoja sisäistää huomattavasti suuremman osan halutusta viestistä verrattuna luettuun tekstiin. Videon avulla on siis helppoa vahvistaa brändiä, lisätä kilpailukykyä tai parantaa myyntiä. Vaikka insinöörityön toimeksiantajafestivaali on vakiinnuttanut asemansa kotimaisten festivaalien joukossa, sen on silti pystyttävä muuntautumaan ajan vaatimalla tavalla.
Insinöörityön lopputuotteena valmistui 3 minuuttia 12 sekuntia kestävä video. Videossa hyödynnettiin valmista videomateriaalia, josta leikattiin tarkoitukseen sopiva kokonaisuus. Tarkoituksena oli esitellä festivaalia yleisellä tasolla, mutta panostaa samalla yhteistyökumppanien näkyvyyteen videolla. Työn eri vaiheisiin kuului leikkaus taustamusiikkia mukaillen, grafiikan tekeminen ja infografiikan animointi sekä videomateriaalin jälkikäsittely.
Työssä tutkittiin myös tuotesijoittelua, sponsorointia ja yritysmarkkinointia. Tuotesijoittelu oli videossa suuressa roolissa, mutta ei aivan samalla tavalla kuin esimerkiksi elokuvissa. Elokuvissa pyritään siihen, etteivät logot tai tuotteet ole liian suuressa roolissa, kun taas tässä insinöörityön lopputuotteessa ne olivat selvästi esillä. Sponsorointi oli pohjana koko insinöörityölle, sillä se on suuressa roolissa isojen tapahtumien järjestämisessä, varsinkin silloin, kun festivaalia järjestävä kaupunki ei tue festivaalin järjestämistä taloudellisesti. Tällöin yritysmarkkinointi on tehtävä hyvin, jotta pystytään luomaan hyviä ja mahdollisesti pitkäkestoisia yhteistyökumppanuuksia.
Video on nykyaikainen keino vaikuttaa ja jäädä mieleen. Tutkimusten mukaan videon avulla katsoja sisäistää huomattavasti suuremman osan halutusta viestistä verrattuna luettuun tekstiin. Videon avulla on siis helppoa vahvistaa brändiä, lisätä kilpailukykyä tai parantaa myyntiä. Vaikka insinöörityön toimeksiantajafestivaali on vakiinnuttanut asemansa kotimaisten festivaalien joukossa, sen on silti pystyttävä muuntautumaan ajan vaatimalla tavalla.
Insinöörityön lopputuotteena valmistui 3 minuuttia 12 sekuntia kestävä video. Videossa hyödynnettiin valmista videomateriaalia, josta leikattiin tarkoitukseen sopiva kokonaisuus. Tarkoituksena oli esitellä festivaalia yleisellä tasolla, mutta panostaa samalla yhteistyökumppanien näkyvyyteen videolla. Työn eri vaiheisiin kuului leikkaus taustamusiikkia mukaillen, grafiikan tekeminen ja infografiikan animointi sekä videomateriaalin jälkikäsittely.
Työssä tutkittiin myös tuotesijoittelua, sponsorointia ja yritysmarkkinointia. Tuotesijoittelu oli videossa suuressa roolissa, mutta ei aivan samalla tavalla kuin esimerkiksi elokuvissa. Elokuvissa pyritään siihen, etteivät logot tai tuotteet ole liian suuressa roolissa, kun taas tässä insinöörityön lopputuotteessa ne olivat selvästi esillä. Sponsorointi oli pohjana koko insinöörityölle, sillä se on suuressa roolissa isojen tapahtumien järjestämisessä, varsinkin silloin, kun festivaalia järjestävä kaupunki ei tue festivaalin järjestämistä taloudellisesti. Tällöin yritysmarkkinointi on tehtävä hyvin, jotta pystytään luomaan hyviä ja mahdollisesti pitkäkestoisia yhteistyökumppanuuksia.