Etävastaanoton toimintamallin kehittäminen Linnainmaan terveysaseman aikuisneuvolaan
Tala, Elina (2017)
Tala, Elina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017090814935
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017090814935
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Tampereen Linnainmaan terveysaseman aikuisneuvonnan toimintaa ja sähköisiä palveluita. Sähköisistä palveluista etäpalvelut ovat vähitellen tulossa osaksi suomalaista terveydenhuoltoa. Opinnäytetyön aihe syntyi Skype for Business -pikaviestintäohjelman käyttökokemuksista Linnainmaan terveysasemalla, jossa sitä käytettiin ammattilaisten välisessä viestinnässä ja siihen liittyen pohdittiin mahdollisuutta käyttää videopuhelua asiakkaiden kanssa vastaanottotilanteissa. Tavoitteena oli luoda etävastaanoton toimintamalli Linnainmaan terveysaseman aikuisneuvolaan.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, olisivatko Linnainmaan terveysaseman aikuisneuvolan palveluita käyttävät asiakkaat kiinnostuneita käyttämään videopuhelua terveydenhoitajan kanssa ohjaus- ja neuvontatilanteissa, millainen palvelumuoto etävastaanotto voisi heidän mielestään olla, millaiset teknologian käyttötaidot heillä on ja olisivatko he kiinnostuneita hoitamaan terveysasioita muissa terveysaseman palveluissa videopuhelun välityksellä. Tarkoituksena oli tuottaa Linnainmaan terveysasemalle etävastaanoton käyttöä koskevaa tietoa ja viedä sähköisten palveluiden kehitystä eteenpäin.
Opinnäytetyö perustui tutkimukselliseen kehittämistoimintaan, jossa empiirinen aineisto kerättiin kyselyn avulla. Tutkimusjoukkona oli Linnainmaan terveysaseman aikuisneuvolan palveluita käyttävät asiakkaat. Terveydenhoitajat jakoivat 93 kyselylomaketta, joista palautettiin 92 täytettyä lomaketta. Kyselystä saatu aineisto analysoitiin hyödyntäen Excel -taulukkolaskentaohjelmaa ja tuotettiin suoria jakaumia sekä graafisia kuvioita. Toimintamallin kehittämisessä käytettiin konstruktiivisen tutkimuksen lähestymistapaa.
Opinnäytetyön tuloksien mukaan yli puolet vastaajista eivät olleet kiinnostuneita videopuhelun käyttämisestä ohjaus- ja neuvontatilanteissa vaan halusivat käydä vain terveydenhoitajan vastaanotolla. Hieman alle puolet vastaajista oli sitä mieltä, että tämänkaltainen teknologia kuuluu paljon myöhempään tulevaisuuteen. Vastaajista oli kuitenkin yli kolmasosa kiinnostunut käyttämään videopuhelua sekä osalla oli kiinnostusta hoitaa terveysasioita myös muissa terveysaseman palveluissa videopuhelun välityksellä. Palvelumuotona videopuhelulla koettiin olevan enemmän hyviä kuin huonoja puolia. Vastaajien teknologian käyttötaidot olivat suurella osalla melko hyvät ja videopuhelua oli käyttänyt vähän yli kolmasosa. Tuloksien perusteella voidaan todeta, että etävastaanoton käyttämiseen suhtaudutaan myönteisesti ja asiakkailla on valmiuksia käyttää sitä. Opinnäytetyön lopputuotoksena luotu etävastaanoton toimintamalli on hyödynnettävissä ja käyttöönotettavissa suoraan Linnainmaan terveysaseman käyttöön. Opinnäytetyön yhtenä jatkokehittämisehdotuksena on toteuttaa videopuhelupilotti ja kartoittaa käyttökokemuksia.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, olisivatko Linnainmaan terveysaseman aikuisneuvolan palveluita käyttävät asiakkaat kiinnostuneita käyttämään videopuhelua terveydenhoitajan kanssa ohjaus- ja neuvontatilanteissa, millainen palvelumuoto etävastaanotto voisi heidän mielestään olla, millaiset teknologian käyttötaidot heillä on ja olisivatko he kiinnostuneita hoitamaan terveysasioita muissa terveysaseman palveluissa videopuhelun välityksellä. Tarkoituksena oli tuottaa Linnainmaan terveysasemalle etävastaanoton käyttöä koskevaa tietoa ja viedä sähköisten palveluiden kehitystä eteenpäin.
Opinnäytetyö perustui tutkimukselliseen kehittämistoimintaan, jossa empiirinen aineisto kerättiin kyselyn avulla. Tutkimusjoukkona oli Linnainmaan terveysaseman aikuisneuvolan palveluita käyttävät asiakkaat. Terveydenhoitajat jakoivat 93 kyselylomaketta, joista palautettiin 92 täytettyä lomaketta. Kyselystä saatu aineisto analysoitiin hyödyntäen Excel -taulukkolaskentaohjelmaa ja tuotettiin suoria jakaumia sekä graafisia kuvioita. Toimintamallin kehittämisessä käytettiin konstruktiivisen tutkimuksen lähestymistapaa.
Opinnäytetyön tuloksien mukaan yli puolet vastaajista eivät olleet kiinnostuneita videopuhelun käyttämisestä ohjaus- ja neuvontatilanteissa vaan halusivat käydä vain terveydenhoitajan vastaanotolla. Hieman alle puolet vastaajista oli sitä mieltä, että tämänkaltainen teknologia kuuluu paljon myöhempään tulevaisuuteen. Vastaajista oli kuitenkin yli kolmasosa kiinnostunut käyttämään videopuhelua sekä osalla oli kiinnostusta hoitaa terveysasioita myös muissa terveysaseman palveluissa videopuhelun välityksellä. Palvelumuotona videopuhelulla koettiin olevan enemmän hyviä kuin huonoja puolia. Vastaajien teknologian käyttötaidot olivat suurella osalla melko hyvät ja videopuhelua oli käyttänyt vähän yli kolmasosa. Tuloksien perusteella voidaan todeta, että etävastaanoton käyttämiseen suhtaudutaan myönteisesti ja asiakkailla on valmiuksia käyttää sitä. Opinnäytetyön lopputuotoksena luotu etävastaanoton toimintamalli on hyödynnettävissä ja käyttöönotettavissa suoraan Linnainmaan terveysaseman käyttöön. Opinnäytetyön yhtenä jatkokehittämisehdotuksena on toteuttaa videopuhelupilotti ja kartoittaa käyttökokemuksia.