MINIPELIN KEHITTÄMINEN LAPSILLE SUUNNATTUUN MOBIILIPELIIN
Yrttiaho, Aleksi (2017)
Yrttiaho, Aleksi
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017090814917
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017090814917
Tiivistelmä
Opinnäytetyön pääasiallisena tarkoituksena oli toteuttaa uusi minipeli työn tilanneen oululaisen BelleGames-mobiilipeliyhtiön kehittämään Kuura in the Snow Globe -nimiseen mobiilipeliin. Minipelin kehitys aloitettiin etukäteen laaditusta suunnitelmasta, jonka pohjalta uusi peli toteutettiin.
Peli toteutettiin suunnittelemalla sille rakenne ja sisältö sekä ohjelmoimalla tarvittavat pelitoiminnot suunnitelman mukaisesti. Peliä työstettiin Unity-pelimoottorilla ja Visual Studio -ohjelmointiympäristöllä käyttäen ohjelmointikielenä C#:a.
Minipelistä jäi puuttumaan jonkin verran sisältöä, mutta toiminnalliselta rakenteeltaan peli saatiin liitettyä luontevaksi osaksi muuta peliä. Peli saatiin myös toimimaan noudattaen suunnitelman perusideaa ja tärkeimpiä toiminnollisuuksia ilman merkittäviä ongelmia, vaikka joitain muutoksia tehtiinkin.
Pelin toteuttamisen lisäksi opinnäytetyön aikana suoritettiin tilaajan pyynnöstä tuotetestaus, jossa pelin varhaisempi toimiva versio annettiin kohderyhmään kuuluvien lasten pelattavaksi. Testissä tarkkailtiin pelin vaikutusta pelaajien sosiaalisuuteen ja mielialaan.
Testin tuloksista voidaan päätellä, että Kuura in the Snow Globe -pelillä on varsin hyvät edellytykset ylläpitää pelaajien välistä sosiaalista vuorovaikutusta ja mielialaa. Pelaajien välille muodostui luonnostaan sosiaalista vuorovaikutusta, minkä lisäksi myös heidän mielialansa oli ilmeisen korkea. Ongelmia aiheutti kuitenkin minipelien puutteellinen ohjeistus, mikä laski eräiden pelaajien motivaatiota jatkaa pelaamista. Testistä kerättyjä tuloksia hyödynnettiin pohdittaessa ja suunniteltaessa toteutettavan minipelin jatkokehitystä.
Peli toteutettiin suunnittelemalla sille rakenne ja sisältö sekä ohjelmoimalla tarvittavat pelitoiminnot suunnitelman mukaisesti. Peliä työstettiin Unity-pelimoottorilla ja Visual Studio -ohjelmointiympäristöllä käyttäen ohjelmointikielenä C#:a.
Minipelistä jäi puuttumaan jonkin verran sisältöä, mutta toiminnalliselta rakenteeltaan peli saatiin liitettyä luontevaksi osaksi muuta peliä. Peli saatiin myös toimimaan noudattaen suunnitelman perusideaa ja tärkeimpiä toiminnollisuuksia ilman merkittäviä ongelmia, vaikka joitain muutoksia tehtiinkin.
Pelin toteuttamisen lisäksi opinnäytetyön aikana suoritettiin tilaajan pyynnöstä tuotetestaus, jossa pelin varhaisempi toimiva versio annettiin kohderyhmään kuuluvien lasten pelattavaksi. Testissä tarkkailtiin pelin vaikutusta pelaajien sosiaalisuuteen ja mielialaan.
Testin tuloksista voidaan päätellä, että Kuura in the Snow Globe -pelillä on varsin hyvät edellytykset ylläpitää pelaajien välistä sosiaalista vuorovaikutusta ja mielialaa. Pelaajien välille muodostui luonnostaan sosiaalista vuorovaikutusta, minkä lisäksi myös heidän mielialansa oli ilmeisen korkea. Ongelmia aiheutti kuitenkin minipelien puutteellinen ohjeistus, mikä laski eräiden pelaajien motivaatiota jatkaa pelaamista. Testistä kerättyjä tuloksia hyödynnettiin pohdittaessa ja suunniteltaessa toteutettavan minipelin jatkokehitystä.