Ajatuksia pulpetin takaa : Nuorten ajatuksia ja toiveita kouluyhteisön terveyden edistämiseksi
Riihimäki, Sini; Lehti, Emmi (2017)
Riihimäki, Sini
Lehti, Emmi
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017090114695
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017090114695
Tiivistelmä
Lehti, Emmi. Riihimäki, Sini. Ajatuksia pulpetin takaa. Nuorten ajatuksia ja toiveita kouluyhteisön terveyden edistämiseksi. Helsinki, syksy 2017. (63 sivua, 3 liitettä). Diakonia-ammattikorkeakoulu, hoitotyön koulutusohjelma, terveydenhoitaja (AMK).
Opinnäytetyön tavoitteena on saada nuorten ääni kuuluviin ja selvittää oppilaiden toiveita ja näkökulmia siitä, kuinka kouluyhteisö voisi edistää heidän terveyttää paremmin. Tarkoituksena on, että kouluyhteisö voisi hyödyntää opinnäytetyöstä saatuja tutkimustuloksia esimerkiksi suunniteltaessa opetusta käsitellyistä aiheista sekä terveydenhoitajan suunnitellessaan omaa terveydenedistämistyötään. Tämän työn tuottamaa tietoa voidaan hyödyntää helposti nuorten terveyttä edistävän toiminnan kehittämiseksi kouluyhteisössä oppilaiden toivomalla tavalla.
Opinnäytetyö on toteutettu kvalitatiivisena eli laadullisena haastattelututkimuksena. Aineisto on kerätty ryhmähaastatteluna, ennalta laadittua teemahaastattelurunkoa apuna käyttäen. Kohderyhmänä toimivat yläkoulun oppilaat ja ryhmähaastattelut on toteutettu viiden hengen ryhmissä. Tutkimuksen teemoina ovat nuorten terveyden kannalta ajankohtaisimmat asiat; median käyttö ja medialukutaidon osaaminen, mielenterveyden edistäminen sekä seksuaaliterveyden ymmärtäminen.
Kirjallisuuden ja tehtyjen tutkimusten perusteella median käyttö on kasvava ilmiö ja sen muodot monipuolistuvat jatkuvasti. Tämän vuoksi terveydenlukutaito sekä medialukutaito ovat tärkeässä osassa nuorten terveyden edistämisessä. Nuorten mielenterveysongelmat ovat olleet paljon esillä mediassa. Myös koulussa jaksaminen sekä uupumus ovat olleet tämän päivän tutkimuskohteina. Seksuaalisuus ja seksuaaliterveyteen liittyvät asiat ovat myös hyvin ajankohtainen aihe aina nuorten keskuudessa.
Opinnäytetyön tuloksissa huomattavaa oli, että kouluyhteisöllä on merkittävä vaikutus nuorten kokemaan terveyteen ja korostunut rooli terveyden edistämisessä. Tuloksissa yllättävää oli, että nuoret eivät osanneet määritellä mitä medialukutaito tarkoittaa. Nuorten mielestä medialukutaitoa tulisi opettaa aikaisemmin ja että se on tärkeää. Keskusteltaessa mediasta ja mielenterveydestä koulukiusaaminen käsitteenä nousi nuorten vastauksista esille. Nuoret ottavat aiheen vakavasti ja ymmärtävän kiusaaminen vaikutukset hyvin laaja-alaisesti. Nuoret toivoivat, että seksuaalisuudesta ja seksuaaliterveydestä tulisi keskustella enemmän ja avoimemmin. He ehdottivat, että seksuaaliterveyden opetus voitaisiin aloittaa jo aikaisemmin ja sen käsittelyä jatkettaisiin jokaisella luokka-asteella.
Asiasanat: nuoret, kouluyhteisö, terveyden edistäminen.
Opinnäytetyön tavoitteena on saada nuorten ääni kuuluviin ja selvittää oppilaiden toiveita ja näkökulmia siitä, kuinka kouluyhteisö voisi edistää heidän terveyttää paremmin. Tarkoituksena on, että kouluyhteisö voisi hyödyntää opinnäytetyöstä saatuja tutkimustuloksia esimerkiksi suunniteltaessa opetusta käsitellyistä aiheista sekä terveydenhoitajan suunnitellessaan omaa terveydenedistämistyötään. Tämän työn tuottamaa tietoa voidaan hyödyntää helposti nuorten terveyttä edistävän toiminnan kehittämiseksi kouluyhteisössä oppilaiden toivomalla tavalla.
Opinnäytetyö on toteutettu kvalitatiivisena eli laadullisena haastattelututkimuksena. Aineisto on kerätty ryhmähaastatteluna, ennalta laadittua teemahaastattelurunkoa apuna käyttäen. Kohderyhmänä toimivat yläkoulun oppilaat ja ryhmähaastattelut on toteutettu viiden hengen ryhmissä. Tutkimuksen teemoina ovat nuorten terveyden kannalta ajankohtaisimmat asiat; median käyttö ja medialukutaidon osaaminen, mielenterveyden edistäminen sekä seksuaaliterveyden ymmärtäminen.
Kirjallisuuden ja tehtyjen tutkimusten perusteella median käyttö on kasvava ilmiö ja sen muodot monipuolistuvat jatkuvasti. Tämän vuoksi terveydenlukutaito sekä medialukutaito ovat tärkeässä osassa nuorten terveyden edistämisessä. Nuorten mielenterveysongelmat ovat olleet paljon esillä mediassa. Myös koulussa jaksaminen sekä uupumus ovat olleet tämän päivän tutkimuskohteina. Seksuaalisuus ja seksuaaliterveyteen liittyvät asiat ovat myös hyvin ajankohtainen aihe aina nuorten keskuudessa.
Opinnäytetyön tuloksissa huomattavaa oli, että kouluyhteisöllä on merkittävä vaikutus nuorten kokemaan terveyteen ja korostunut rooli terveyden edistämisessä. Tuloksissa yllättävää oli, että nuoret eivät osanneet määritellä mitä medialukutaito tarkoittaa. Nuorten mielestä medialukutaitoa tulisi opettaa aikaisemmin ja että se on tärkeää. Keskusteltaessa mediasta ja mielenterveydestä koulukiusaaminen käsitteenä nousi nuorten vastauksista esille. Nuoret ottavat aiheen vakavasti ja ymmärtävän kiusaaminen vaikutukset hyvin laaja-alaisesti. Nuoret toivoivat, että seksuaalisuudesta ja seksuaaliterveydestä tulisi keskustella enemmän ja avoimemmin. He ehdottivat, että seksuaaliterveyden opetus voitaisiin aloittaa jo aikaisemmin ja sen käsittelyä jatkettaisiin jokaisella luokka-asteella.
Asiasanat: nuoret, kouluyhteisö, terveyden edistäminen.