LÄHIESIMIESTOIMINNAN VAIKUTUS ALAISTEN TYÖMOTIVAATIOON HÄTÄKESKUKSESSA
Korkeaoja, Aino (2017)
Korkeaoja, Aino
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017090614858
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017090614858
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli tutkia lähiesimiestoiminnan vaikutuksia alaisten työmotivaatioon hätä-keskuksessa. Tutkimuskohteena oli Hätäkeskuslaitos, ja tutkimus toteutettiin yhdessä Kuopion ja Porin hätäkeskusten kanssa. Lisäksi tarkoituksena oli tutkia myös mitkä tekijät alaisten toiminnassa lisäävät tai vähentävät esimiesten työmotivaatiota.
Tutkimus toteutettiin Webropol –kysely-, raportointi- ja analysointijärjestelmän avulla. Sähköisten kysely-lomakkeiden linkit lähetettiin sekä alaisille että esimiehille Kuopion ja Porin hätäkeskusten toimihenkilöille vastattaviksi.
Tutkimuksen perusteella alaiset ovat tyytyväisimpiä esimiesten kykyyn huomioida työssä ilmenevät erilai-set tarpeet ja tilanteet. Esimiesten taidoissa kannustaa alaisiaan ja saada heitä innostumaan työstään on tämän tutkimuksen tulosten perusteella parantamisen varaa. Tyytymättömimpiä kyselyyn vastanneet ovat esimiehen kykyyn kohdella kaikkia alaisiaan tasapuolisesti, sekä jonkin verran esimiehiä pidetään epä-luotettavina.
Kun sosiaalisista motivaatiotekijöistä jo useampi arvioidaan heikoiksi, on työmotivaatiokin jo näiltä osin heikko tai heikentynyt. Tutkimustulosten perusteella herättää huomiota se, että vuoromestarin tehtäviin hakeutuneista henkilöistä vain harva kokee roolin tärkeimmät tehtävät itselleen miellyttäviksi. Vastaukset kohtaavat hyvin sen kanssa, että esimiehet kertovat hakeutuneensa tehtävään saadakseen työhönsä vaih-telua. Henkilöstöjohtamisen näkökulmasta on erikoista, että ryhmänjohtajan rooliin on hakeuduttu roolin varsinaisesta päätehtävästä melkoisesti poikkeavilla motiiveilla.
Tutkimus toteutettiin Webropol –kysely-, raportointi- ja analysointijärjestelmän avulla. Sähköisten kysely-lomakkeiden linkit lähetettiin sekä alaisille että esimiehille Kuopion ja Porin hätäkeskusten toimihenkilöille vastattaviksi.
Tutkimuksen perusteella alaiset ovat tyytyväisimpiä esimiesten kykyyn huomioida työssä ilmenevät erilai-set tarpeet ja tilanteet. Esimiesten taidoissa kannustaa alaisiaan ja saada heitä innostumaan työstään on tämän tutkimuksen tulosten perusteella parantamisen varaa. Tyytymättömimpiä kyselyyn vastanneet ovat esimiehen kykyyn kohdella kaikkia alaisiaan tasapuolisesti, sekä jonkin verran esimiehiä pidetään epä-luotettavina.
Kun sosiaalisista motivaatiotekijöistä jo useampi arvioidaan heikoiksi, on työmotivaatiokin jo näiltä osin heikko tai heikentynyt. Tutkimustulosten perusteella herättää huomiota se, että vuoromestarin tehtäviin hakeutuneista henkilöistä vain harva kokee roolin tärkeimmät tehtävät itselleen miellyttäviksi. Vastaukset kohtaavat hyvin sen kanssa, että esimiehet kertovat hakeutuneensa tehtävään saadakseen työhönsä vaih-telua. Henkilöstöjohtamisen näkökulmasta on erikoista, että ryhmänjohtajan rooliin on hakeuduttu roolin varsinaisesta päätehtävästä melkoisesti poikkeavilla motiiveilla.