Esiselvitys lähiraideliikenteestä Joensuun seudulla
Kuronen, Kirsi (2017)
Kuronen, Kirsi
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017082214482
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017082214482
Tiivistelmä
Useilla suomalaispaikkakunnilla on 2000-luvulla tutkittu lähiraideliikenteen mahdollisuutta joukkoliikenteen järjestämisessä. Vastaavalle työlle on tarve myös Joensuun seudulla. Tässä esiselvityksessä pyritään tutkimaan, millaiset edellytykset alueella olisi erityisesti matkustajapotentiaalin ja talouden näkökulmasta lähiraideliikenteelle. Samalla selvitetään, millaisia vaikutuksia lähiraideliikenteellä olisi alueen kasvihuonekaasupäästöihin.
Selvitys on toteutettu pääosin valmiita lähdeaineistoja hyödyntäen. Tiedot alueen asukas- ja työpaikkamääristä ovat kuntien paikkatietojärjestelmistä ja päästölaskennassa käytettävät päästökertoimet VTT:n Lipasto-laskentajärjestelmästä.
Matkustajapotentiaali olisi selvityksen mukaan noin 410 700 matkaa vuodessa. Liikennöinnin kustannukset ilman investointikustannuksia olisivat noin 5,7 miljoonaa euroa, josta lipputuloilla pystyttäisiin kattamaan noin 1,0 miljoona euroa. Kasvihuonekaasupäästöjä lähiraideliikenne tuottaisi vuositasolla noin 1 335 tonnia CO2-ekvivalenttia.
Tulokset Joensuun seudun kohdalla ovat samansuuntaisia kuin aiemmissa vastaavissa tutkimuksissa muilla paikkakunnilla. Verrattuna nykyiseen linja-autopohjaiseen joukkoliikenteeseen, lähiraideliikenne jää rakenteellisen jäykkyytensä, kustannuksiensa ja kasvihuonekaasupäästöjensä takia huonommaksi vaihtoehdoksi.
Selvitys on toteutettu pääosin valmiita lähdeaineistoja hyödyntäen. Tiedot alueen asukas- ja työpaikkamääristä ovat kuntien paikkatietojärjestelmistä ja päästölaskennassa käytettävät päästökertoimet VTT:n Lipasto-laskentajärjestelmästä.
Matkustajapotentiaali olisi selvityksen mukaan noin 410 700 matkaa vuodessa. Liikennöinnin kustannukset ilman investointikustannuksia olisivat noin 5,7 miljoonaa euroa, josta lipputuloilla pystyttäisiin kattamaan noin 1,0 miljoona euroa. Kasvihuonekaasupäästöjä lähiraideliikenne tuottaisi vuositasolla noin 1 335 tonnia CO2-ekvivalenttia.
Tulokset Joensuun seudun kohdalla ovat samansuuntaisia kuin aiemmissa vastaavissa tutkimuksissa muilla paikkakunnilla. Verrattuna nykyiseen linja-autopohjaiseen joukkoliikenteeseen, lähiraideliikenne jää rakenteellisen jäykkyytensä, kustannuksiensa ja kasvihuonekaasupäästöjensä takia huonommaksi vaihtoehdoksi.