Näkökulmia aikuisopiskelijoiden ohjaukseen ammattikorkeakoulussa
Editoija
Haapasilta, Minna
Siikaniemi, Lena
Lahden ammattikorkeakoulu
2008
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN: 978-951-827-091-4
https://urn.fi/URN:ISBN: 978-951-827-091-4
Tiivistelmä
Näkökulmia aikuisopiskelijoiden ohjaukseen ammattikorkeakoulussa –artikkelikokoelma jatkaa neljäntenä teoksena Näkökulmia-julkaisujen sarjaa ja sen toteuttamisesta on vastannut TALO-hanke*. Sarjan muut osat ovat: Näkökulmia ammatilliseen kasvuun, Näkökulmia opettajuuteen ja asiantuntijuuteen sekä Näkökulmia laadukkaaseen oppimiseen ja aluekehitykseen.
Julkaisun artikkelit ovat Voimavarat, ratkaisut ja tarinat – aikuisopiskelijan ohjaus ammatti korkeakoulussa -valmennusohjelman osallistujien - 19 aikuiskoulutuksen parissa työskentelevän asiantuntijan - kirjoittamia. Valmennusohjelma toteutettiin keväällä 2008 Lahden ammattikorkeakoulun ja Hämeen ammattikorkeakoulun Ammatillisen opettajakorkeakoulun yhteistyönä.
Artikkeleissa tarkastellaan ammattikorkeakoulun aikuisopiskelijoiden erilaisia ohjaus- ja neuvontatilanteita, ohjausprosesseja ja -tarpeita. Näkökulmina ovat muun muassa hakuvaiheen ohjaustilanteet, opintojen aloitus ja opintojen aikainen ohjaus sekä ohjauksen kehittäminen. Esiin nostetaan ohjauksen hyviä käytänteitä ja pohditaan kriittisesti aikuisopiskelijan ohjaustoiminnan kehittämistarpeita ja -kohteita ammattikorkeakoulussa.
Julkaisun artikkelit ovat Voimavarat, ratkaisut ja tarinat – aikuisopiskelijan ohjaus ammatti korkeakoulussa -valmennusohjelman osallistujien - 19 aikuiskoulutuksen parissa työskentelevän asiantuntijan - kirjoittamia. Valmennusohjelma toteutettiin keväällä 2008 Lahden ammattikorkeakoulun ja Hämeen ammattikorkeakoulun Ammatillisen opettajakorkeakoulun yhteistyönä.
Artikkeleissa tarkastellaan ammattikorkeakoulun aikuisopiskelijoiden erilaisia ohjaus- ja neuvontatilanteita, ohjausprosesseja ja -tarpeita. Näkökulmina ovat muun muassa hakuvaiheen ohjaustilanteet, opintojen aloitus ja opintojen aikainen ohjaus sekä ohjauksen kehittäminen. Esiin nostetaan ohjauksen hyviä käytänteitä ja pohditaan kriittisesti aikuisopiskelijan ohjaustoiminnan kehittämistarpeita ja -kohteita ammattikorkeakoulussa.